zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Lipka upozorňuje: K učení jen počítač nestačí!

08.12.2020
Ekologické vzdělání a výchova
Lipka upozorňuje: K učení jen počítač nestačí!

Brněnské školské zařízení Lipka podporuje učení dětí a žáků na čerstvém vzduchu, a posílá tak do světa výzvu všem školám: K učení jen počítač nestačí. Cílem je upozornit učitele i rodiče, že řadu školních předmětů je možné učit také venku, nikoli jen u počítače. Autoři iniciativy tak dlouhodobě vyučují. Nyní radí školám i rodičům, jak na to.

Jsou pořád jen on-line, nic neobjevují a ztrácejí kontakt se skutečným světem. Řeč je o dětech, které teď víc než kdy dříve tráví několik hodin denně u počítačů, protože se musejí učit na dálku. ,,Plnohodnotnou výuku je přitom možné absolvovat také venku, tedy off-line. Je důležité, abychom dětem pomohli propojit vědomosti s reálným světem. Výuka je pak pro ně smysluplnější," říká pedagožka Petra Koppová z Lipky.

Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání spolu se dvěma dalšími vzdělávacími centry Terezou a Chaloupkami vytvořila výzvu, aby učitelé posílali děti víc od počítačů ven - tvořit, bádat a být na čerstvém vzduchu. K výzvě se v těchto dnech připojuje čím dál více organizací.

,,Odložme na chvíli učebnice a dávejme dětem takové úkoly, které je nepošlou zpátky před obrazovky, ale třeba do kuchyně, dílny, knihovny rodičů nebo do lesa a na architektonicky zajímavá místa v okolí," míní Martin Kříž z ekocentra Chaloupky, které je společně s Lipkou a Terezou hybatelem iniciativy Učíme se venku.

Dávají pozor a jsou aktivnější

Jak už dříve uvedl Petr Daniš ze vzdělávacího centra Tereza, u dětí, které chodí ven jen sporadicky, se zvyšuje riziko obezity, slabší imunity a horšího psychického zdraví, včetně čím dál rozšířenějších poruch, jako jsou dětské deprese a úzkosti. ,,Naopak díky kontaktu s přírodou jsou děti zdravější, mají lepší náladu, zlepšuje se jim pozornost a soustředění," říká Daniš.

Pedagogové z ekologických středisek proto připravili 9 tipů, jak dnes učit on-line, a samozřejmě konkrétní rady a tipy pro učitele a rodiče, které je možné číst i v tištěné podobě.

,,Připadá nám vhodné, aby každé dítě bylo venku alespoň hodinu denně, ať už během školních hodin nebo přestávek. Naším cílem není, aby se všechno učilo venku. Jde nám hlavně o to ukázat, že některé věci se vyloženě hodí učit venku, jiné se při troše dobré vůle dají stejně dobře učit venku jako vevnitř," zdůrazňuje Daniš.

Základní principy iniciativy Učíme se venku může využít také kterákoli škola nebo organizace, která tvoří program on-line vedených kroužků či jiných akcí pro děti a mládež.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo


Neboj se zeptat Kam s ním?
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí