Sobota, 27. dubna 2024

Nový emisní poplatek navýšil mýtné o zhruba 15 procent

Nový emisní poplatek navýšil mýtné o zhruba 15 procent

Nový emisní poplatek od 1. března zvýšil mýtné o zhruba 15 procent. Vláda zvýšení mýtného od 1. března schválila i s chybou, kterou ve výpočtu udělali úředníci ministerstva dopravy. Opravené sazby začnou platit v pondělí 25. března. Pro většinu nákladních vozů by mělo být mýtné po tomto datu ale stejné jako na začátku měsíce, odchylky budou o haléře.

V nejrozšířenější kategorii kamionů se specifikací Euro VI bude navýšení na dálnicích podle mluvčího sdružení tuzemských automobilových dopravců Česmad Bohemia činit 65 haléřů na kilometr. Mýtné se tedy zvýší o 13 procent. Podle Felixe se zvýšení mýtného dotkne vyššími výdaji jak dopravců, tak i zdražením dopravy jejich zákazníků.

Sazby se navýšily podle Felixe kvůli evropské směrnici také v Německu, kde je nárůst nejvyšší a činí 83 procent. "To znamená, že například jen za německý úsek při cestě do Hamburku platí od 1. prosince český dopravce o 2000 korun více," řekl. O 7,4 procenta se mýtné zvýšilo také v Rakousku, v Maďarsku o 30 až 50 procent. Sazby zvýšily rovněž Polsko a valonská část Belgie. Podle Felixe se na to chystají i další země.

Funkce nového emisního poplatku motivovat dopravce ke snížení emisí je podle generálního tajemníka Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře pouze symbolická. "Německé brutální zdražení nijak provoz dieselových kamionů neomezilo a není schopno samo o sobě zajistit prodej těch elektrických. Vyšší mýtné tedy pouze zdražuje dopravní služby jako každé jiné daňové navýšení," řekl. Zvýšení mýtného podle něj bude také působit proti snižování inflace.

"Dopravci rozhodně nebyli skupinou, která období růstu cen využila k navyšování svých zisků, ale právě naopak dopláceli na dražší pohonné hmoty, energie i strmě rostoucí náklady na techniku," uvedl Hromíř. Vyšší mýtné tak podle něj ode dneška zvýší ceny všech českých dopravců.

Zvýšení mýtných sazeb umožnila směrnice Evropské unie, podle které stát rozřadil nákladní auta do pěti tříd podle množství vypouštěných emisí. V nejnižší emisní třídě s označením 1 jsou automobily s nejvyššími emisemi, poplatky v ní jsou nejdražší. V nejvyšší třídě budou vozidla s bezemisním provozem.

Emisní třídu si mohou provozovatelé automobilů ověřit ve vyhledávači emisní třídy na stránce mytocz.eu.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů