Pondělí, 29. dubna 2024

Kjódó: Japonsko chce do roku 2035 uvést na trh osobní letadlo nové generace

Kjódó: Japonsko chce do roku 2035 uvést na trh osobní letadlo nové generace

Japonsko uvede na trh své první osobní letadlo nové generace přibližně do roku 2035. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Kjódó. Předchozí neúspěšný vývoj prvního japonského osobního letadla vedla společnost Mitsubishi Heavy Industries. Nový stroj nebude pohánět klasické letecké palivo, zvažuje se mimo jiné vodík. Očekává se, že letecký průmysl bude pro Japonsko hnací silou růstu, z kterého bude těžit řada domácích dodavatelů komponentů.

Na novém projektu se bude podílet ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu a několik společností ze soukromého sektoru. V příštích deseti letech se podle zdrojů podělí o investice pět bilionů japonských jenů (772 miliard Kč).

Světové letecké společnosti začaly v posledních letech používat udržitelné letecké palivo (SAF), které se vyrábí z odpadního potravinářského oleje a rostlin. SAF se už používá v proudových motorech jako součást směsi s tradičním kerosinem.

Společnosti Mitsubishi Heavy začala na předchozím projektu SpaceJet, do kterého už nateklo přibližně bilion jenů, oficiálně pracovat v roce 2008. Po řadě opakovaných zpoždění, která způsobil nedostatek odborných znalostí a posléze pandemie, však firma vývoj v roce 2020 zastavila. Vyvinout chtěla letadlo se 70 až 90 sedadly, podle zdrojů ale od plánu odstoupila kvůli nepříznivému výhledu ohledně uvedení stroje na trh.

Odborníci uvádějí, že společnost podcenila obtížnost získání typového certifikátu od amerických úřadů. Toto osvědčení potvrzuje letovou způsobilost daného letadla a Spojené státy jsou hlavním světovým trhem s letadly. K neúspěchu podle některých názorů přispěla i firemní kultura společnosti, která dává přednost vlastnímu vývoji před hledáním externí pomoci. Společnost Mitsubishi Heavy za druhé světové války vyráběla vojenská letadla, včetně stíhačky Zero.

Odhaduje se, že letectví se podílí na celosvětových emisích uhlíku dvěma až třemi procenty. SAF je podle lidí z odvětví klíčem ke snížení těchto emisí, ale je drahý, v současnosti asi třikrát až pětkrát dražší než běžné letecké palivo. Podle agentury Reuters tvoří méně než 0,1 procenta celkového množství leteckého paliva, které se v současné době používá.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů