Vedení Ústeckého kraje žádá pro jezy na Labi vládní výjimku
Vládní výjimku ze zákona o ochraně přírody chce pro tolik diskutovanou stavbu
jezů na Labi získat vedení Ústeckého kraje. Tedy podobně, jak se tomu stalo v
případě dálnice D8 v Českém středohoří. Zástupce ústeckého hejtmana Jaroslav
Foldyna (ČSSD) novinářům řekl, že v tomto smyslu předběžně hovořil s ministry
nové vlády. Bývalý ministr životního prostředí Miloš Kužvart stavbu tohoto
vodního díla zamítl pro její neekologičnost. Rozhodnutí je tedy zcela na
současném vládním kabinetu. Podle Foldyny je v této chvíli nejdůležitější
příprava žádosti o výjimku ze zákona, která by byla co nejdříve předložena
vládě. Také proto zástupce ústeckého hejtmana požádal nové ministry dopravy a
životního prostředí o jednání na toto téma. Vedení kraje podpoří i poslanec
parlamentu Vladimír Laštůvka (ČSSD). Snahou Foldyny je především přesvědčit
ministry o tom, že společenský zájem o ekologickou vodní dopravu po Labi
převyšuje možné poškození okolní přírody. Ekologičtí aktivisté jsou však
rozhodnuti proti stavbě jezů bojovat až do konce. \"Tento projekt by mohl
nenávratně poškodit či zničit vzácnou a ojedinělou labskou flóru a faunu
labského údolí. Výstavba velkých jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu by
zároveň měla tragický dopad na výskyt bobra evropského. Mezi Střekovem a
Hřenskem dnes žije na Labi dvanáct těchto vzácných živočichů,\" řekl Právu
Marian Páleník, předseda ústeckých Přátel přírody. Podle zastánců výstavby jezů
však bez jejich postavení zanikne levná labská vodní doprava. Foldyna je
přesvědčen, že až k ústeckému Střekovu je Labe jako spolehlivá dálnice, úsek do
Hřenska pak má charakter polní cesty, aby se na německém území opět stal onou
pomyslnou dálnicí. \"Na výstavbu labských jezů máme možnost získat ze zdrojů
Evropské unie 5 miliard korun z osmi miliard plánovaných nákladů,\" upřesnil
hejtmanův zástupce. Veřejnost se může s modelem jezů na Labi seznámit i v
přízemí ústecké budovy krajského úřadu. Zdroj: Právo
Vládní výjimku ze zákona o ochraně přírody chce pro tolik diskutovanou stavbu jezů na Labi získat vedení Ústeckého kraje. Tedy podobně, jak se tomu stalo v případě dálnice D8 v Českém středohoří. Zástupce ústeckého hejtmana Jaroslav Foldyna (ČSSD) novinářům řekl, že v tomto smyslu předběžně hovořil s ministry nové vlády. Bývalý ministr životního prostředí Miloš Kužvart stavbu tohoto vodního díla zamítl pro její neekologičnost. Rozhodnutí je tedy zcela na současném vládním kabinetu. Podle Foldyny je v této chvíli nejdůležitější příprava žádosti o výjimku ze zákona, která by byla co nejdříve předložena vládě. Také proto zástupce ústeckého hejtmana požádal nové ministry dopravy a životního prostředí o jednání na toto téma. Vedení kraje podpoří i poslanec parlamentu Vladimír Laštůvka (ČSSD). Snahou Foldyny je především přesvědčit ministry o tom, že společenský zájem o ekologickou vodní dopravu po Labi převyšuje možné poškození okolní přírody. Ekologičtí aktivisté jsou však rozhodnuti proti stavbě jezů bojovat až do konce. \"Tento projekt by mohl nenávratně poškodit či zničit vzácnou a ojedinělou labskou flóru a faunu labského údolí. Výstavba velkých jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu by zároveň měla tragický dopad na výskyt bobra evropského. Mezi Střekovem a Hřenskem dnes žije na Labi dvanáct těchto vzácných živočichů,\" řekl Právu Marian Páleník, předseda ústeckých Přátel přírody. Podle zastánců výstavby jezů však bez jejich postavení zanikne levná labská vodní doprava. Foldyna je přesvědčen, že až k ústeckému Střekovu je Labe jako spolehlivá dálnice, úsek do Hřenska pak má charakter polní cesty, aby se na německém území opět stal onou pomyslnou dálnicí. \"Na výstavbu labských jezů máme možnost získat ze zdrojů Evropské unie 5 miliard korun z osmi miliard plánovaných nákladů,\" upřesnil hejtmanův zástupce.
Veřejnost se může s modelem jezů na Labi seznámit i v přízemí ústecké budovy krajského úřadu.
Zdroj: Právo
Sdílet článek na sociálních sítích