Ústecký vicehejtman Foldyna obhajuje vodní díla na Labi
ÚSTÍ NAD LABEM (ČIA) - Česká vodní doprava skončí, pokud nebudou postavena vodní
díla Malé Březno a Prostřední Žleb. Řekl to dnes zástupce krajského hejtmana v
Ústí nad Labem Jaroslav Foldyna. Za takové situace totiž podle Foldyny český
průmysl zaplatí za každou tunu vyvezeného nákladu do Německa či přivezeného od
našich severních sousedů až 35 eur. Náklady české ekonomiky na dovozy a vývozy
se tak po likvidaci jednoho segmentu české dopravy zvýší o miliardové částky. Už
dnes podle Foldyny stojí přeprava kamionů do Německa po železnici 18 eur na
každou přepravenou tunu zboží. Stejnou částku na tunu poskytuje německá spolková
vláda německým drahám (Deutsche Bahn) jako dotaci, aby mohly konkurovat levnější
české vodní dopravě. Česká republika podle Foldyny investovala do splavnosti
Labe od Přelouče po ústecké zdymadlo na Střekově miliardové částky, ale úsek
dolního Labe - mezi Ústím nad Labem a státní hranicí s Německem u Hřenska na
Děčínsku - je v terminologii rejdařů stále polní cestou. V roce 2001 byla řeka
Labe mezi Ústím nad Labem a Děčínem více než 200 dnů nesplavná. Nové dva jezy na
dolním Labi za 6,3 miliardy korun mají zajistit splavnost po 340 dnů v roce.
Stavbu obou vodních děl na dolním Labi odmítají ekologičtí aktivisté i
ministerstvo životního prostředí kvůli obavě z narušení vzácných ekosystémů.
Zastupitelé Ústeckého kraje ovšem letos schválili výstavbu jezů na Labi jako
veřejný zájem regionu. Foldyna zdůraznil, že plánované ekologické investice při
výstavbě vodních děl mají představovat 136 milionů korun. Argumentem ústeckého
vicehejtmana je rovněž zhruba 10 let stará mezinárodní smlouva o evropské vodní
dopravě. Ta označuje Labe za mezinárodní řeku, která ČR spojuje s celou Evropou.
Více než 130 lodí Československé plavby Labské Děčín a plavidla dalších
rejdařských firem vozí chemikálie, stavební materiály, hnojiva, soli,
agroprodukty a další komodity především do německého přístavu Magdeburg. Odtud
náklady putují po vodě do námořních přístavů Hamburg a Lübeck nebo regulovanými
kanály do Nizozemí.
ÚSTÍ NAD LABEM (ČIA) - Česká vodní doprava skončí, pokud nebudou postavena vodní díla Malé Březno a Prostřední Žleb. Řekl to dnes zástupce krajského hejtmana v Ústí nad Labem Jaroslav Foldyna. Za takové situace totiž podle Foldyny český průmysl zaplatí za každou tunu vyvezeného nákladu do Německa či přivezeného od našich severních sousedů až 35 eur.
Náklady české ekonomiky na dovozy a vývozy se tak po likvidaci jednoho segmentu české dopravy zvýší o miliardové částky. Už dnes podle Foldyny stojí přeprava kamionů do Německa po železnici 18 eur na každou přepravenou tunu zboží. Stejnou částku na tunu poskytuje německá spolková vláda německým drahám (Deutsche Bahn) jako dotaci, aby mohly konkurovat levnější české vodní dopravě. Česká republika podle Foldyny investovala do splavnosti Labe od Přelouče po ústecké zdymadlo na Střekově miliardové částky, ale úsek dolního Labe - mezi Ústím nad Labem a státní hranicí s Německem u Hřenska na Děčínsku - je v terminologii rejdařů stále polní cestou.
V roce 2001 byla řeka Labe mezi Ústím nad Labem a Děčínem více než 200 dnů nesplavná. Nové dva jezy na dolním Labi za 6,3 miliardy korun mají zajistit splavnost po 340 dnů v roce. Stavbu obou vodních děl na dolním Labi odmítají ekologičtí aktivisté i ministerstvo životního prostředí kvůli obavě z narušení vzácných ekosystémů. Zastupitelé Ústeckého kraje ovšem letos schválili výstavbu jezů na Labi jako veřejný zájem regionu. Foldyna zdůraznil, že plánované ekologické investice při výstavbě vodních děl mají představovat 136 milionů korun.
Argumentem ústeckého vicehejtmana je rovněž zhruba 10 let stará mezinárodní smlouva o evropské vodní dopravě. Ta označuje Labe za mezinárodní řeku, která ČR spojuje s celou Evropou. Více než 130 lodí Československé plavby Labské Děčín a plavidla dalších rejdařských firem vozí chemikálie, stavební materiály, hnojiva, soli, agroprodukty a další komodity především do německého přístavu Magdeburg. Odtud náklady putují po vodě do námořních přístavů Hamburg a Lübeck nebo regulovanými kanály do Nizozemí.
Sdílet článek na sociálních sítích