Pátek, 19. dubna 2024

Obaly

Obaly
Děčín - Zákon o obalech obchodům s prodejní plochou nad dvě stě metrů čtverečních nařizuje nabízet kromě nápojů v plastových obalech také zboží ve vratném skle. Prodejny se samozřejmě snaží zákonu vyhovět, ale o nápoje ve skle je minimální zájem. Kupují je převážně lidé v důchodovém věku, kteří jsou na ně zvyklí. Přednost jim dávají také ekologicky myslící lidé. Skleněné vratné lahve totiž moc nezatěžují životní prostředí a podle některých jsou nápoje ve skle na rozdíl od plastu mnohem chutnější. Lidé si na plast rychle zvykli \"Pokud mám možnost, koupím si samozřejmě minerálku ve skle. Často ale dá velkou práci tyto nápoje v prodejnách najít,\" uvedl Jan Dostál z ekologického sdružení Arnika. Dodal, že skleněné lahve se dají využít mnohokrát na rozdíl od plastu. \"Sklo se sice musí vymývat a převážet auty, což samozřejmě životnímu prostředí příliš nesvědčí. Rozhodně je to ale šetrnější, než když se plastové lahve odváží na skládky a nijak se nezpracovávají nebo se dost nešetrným způsobem likvidují,\" vysvětlil Dostál. Lidé si ale na nápoje v plastových lahvích velmi rychle zvykli. Jsou mnohem lehčí než sklo a lidé nemusejí s prázdnými lahvemi chodit zpátky do obchodů. \"Mnoho lidí si koupí raději nápoj v plastu než ve skle. Plastové lahve jsou nerozbitné, lehké, snadno se uzavírají. Navíc pak plast snadno vyhodí do jakékoli popelnice. Plastová lahev se tak použije jen jednou a končí na skládkách nebo ve spalovnách a to není to nejlepší řešení,\" jmenoval výhody a nevýhody plastových lahví Dostál. Dodal, že dalším důvodem, proč dává přednost nápojům ve skleněných lahvích, je mnohem lepší chuť. \"Myslím, že to pozná snad každý. Chuť minerálky ve skle je mnohem výraznější. I když musím přiznat, že občas zhřeším a minerálku v plastu si koupím. To ale jen v případě, že ji obchod nenabízí ve skle. Vždy se po po skleněných lahvích ptám. Často se ale prodavači diví, že vůbec někdo skleněné lahve ještě chce,\" řekl Dostál. Jako člen ekologické organizace upozorňuje na řadu věcí, které neprospívají životnímu prostředí. Informace o PET lahvích nejsou výjimkou. \"Žádné speciální akce sice nepořádáme, ale distribuujeme například informační letáky hnutí Duha, které na škodlivost plastových materiálů upozorňují,\" dodal Dostál. S jeho názory naprosto souhlasí student z Děčína Jan Kosterhon. I podle něj má například minerálka ve skle mnohem lepší chuť. \"Pokud jsem doma nebo ve škole, určitě si raději koupím minerálku ve skle. Když ale dojíždím do školy, musím si koupit plastovou lahev. Cesta do školy v Chebu trvá poměrně dlouho a koupit si několik skleněných lahví mi připadá nepraktické. Kromě toho se velké skleněné lahve, například dvoulitrové, ani nevyrábí,\" řekl student. Dodal, že pokud už si musí koupit PET lahev, ta nikdy neskončí v popelnici. \"Vždycky ji hodím do sběrných nádob určených speciálně pro PET lahve. Kromě toho jsme se spolužáky přišli na další způsob jejich využití. Vyrábíme z nich například tubusy na naše výkresy,\" dodal student. Prodejny zákon dodržují \"Nabízíme nápoje v malých i větších skleněných lahvích a samozřejmě je i vykupujeme,\" uvedla Lenka Nováková, zástupkyně managera děčínské Hypernovy. Doplnila, že o nápoje ve skleněných lahvích je ale mizivý zájem. Na odbyt jdou především malé plastové nápoje v PET lahvích. \"Navíc je cenový rozdíl mezi skleněnou lahví a PET lahví minimální,\" dodala Nováková. Stejná situace je i v prodejně Prame v Děčíně - Boleticích. Zákazníci mají možnost si koupit nápoje i ve skleněných lahvích. \"Na odbyt ale příliš nejdou. Většina lidí si raději koupí minerálku v plastu,\" uvedla vedoucí prodejny Helena Mikešová. Skleněné lahve kupují hlavně důchodci Mezi velkou většinu zákazníků, kteří si raději koupí nápoje ve skle, patří důchodci. Obchodníci se shodují na tom, že starší lidé kupují skleněné obaly, na které jsou celý život zvyklí. \"Pokud se podívám do nákupních košíků našich zákazníků, nápoje ve skle kupují hlavně lidé v důchodovém věku. Kupují je už dlouho a jsou zvyklí na to, že lahve vrací,\" vysvětlila Helena Mikešová. Její slova potvrdila i jedna ze zákaznic Petra Novotná. \"Nedovedu si představit, že bych si koupila pití v té umělohmotné lahvi. Už čtyřicet let si kupuji jen minerálky ve skle,\" řekla žena. Dodala, že nápoje ve vratných skleněných lahvích navíc vyjdou levněji. \"Lidem se ale nechce chodit s lahvemi zpátky do obchodu. Raději si koupí ten plast. Pak se to jen válí kolem popelnic a to se mi moc nelíbí,\" dodala. To, že s vratnými lahvemi se do obchodů vracejí hlavně důchodci, potvrdila i prodavačka děčínského hypermarketu, která si nepřála zveřejnit své jméno. \"Buď chodí s lahvemi malé děti, nebo důchodci. Ti menší jsou rádi, že dostanou nějaké peníze, a starší lidé jsou na vracení lahví zvyklí. Navíc mnoho z nich tvrdí, že minerálka v plastu nemá takovou chuť jako ve skle. Já sama v tom moc velký rozdíl nevidím,\" dodala žena. Zdroj: Děčínský deník
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů