Moderní lakovna musí být i ekologická
Ve druhé polovině loňského roku byla uvedena do zkušebního provozu jedna z
největších a nejmodernějších smluvních lakoven u nás a to jak pro mokré, tak
především pro práškové nátěrové hmoty. Firma Press Agency přistoupila k
realizaci tohoto projektu po důkladné analýze trhu a na základě dlouholetých
zkušeností v oboru povrchových úprav. Jednou z ekologicky nejnáročnějších metod
finální úpravy povrchu kovových i nekovových materiálů je bezesporu jejich
lakování. Vyhovět přísným kritériím z hlediska ochrany zdraví zaměstnanců a
šetrnosti k okolnímu prostředí vyžaduje plně přizpůsobit infrastrukturu provozu
tomuto druhu činnosti, instalovat účinná zařízení pro filtraci vzduchu a čištění
odpadní vody a samozřejmě vybavit provoz odpovídající technologií a strojním
parkem. Investice jdou do desítek milionů korun a projekt vyžaduje nejen vhodný
výběr lokality, ale i bezpočet schvalovacích jednání se státními a místními
legislativními orgány. V případě smluvní lakovny Salum v Českém Brodě se vše
podařilo v rekordně krátké době. \"Při realizaci našeho podnikatelského záměru
jsme se mohli opřít o několik pilířů. Jednak to byl pečlivý výběr lokality pro
vybudování moderního provozu smluvní lakovny, jednak dlouholeté zkušenosti z
finální úpravy povrchů různých materiálů celého výrobního a obchodního
managementu podniku, a v neposlední řadě o nejmodernější technologie a
nadnárodní know-how v oboru. Zejména posledně jmenovaný fakt ovlivnil výběr
dodavatele technologie a samotného vybavení. Stala se jím firma Wagner, která
představuje soudobou špičku v konečné úpravě povrchu materiálů a vybavila v
Evropě i u nás technologicky celou řadu moderních lakoven,\" říká Ing. Karel
Franz, jeden ze společníků firmy smluvní lakovny Salum. Návaznost na průmyslovou
výrobu Střední Čechy patří industriálně k nejexponovanějším zónám. Nejen díky
přítomnosti mladoboleslavské automobilky a postupně vznikajícímu dalšímu
automobilnímu koncernu TPCA v Kolíně - Ovčárech (oba celky mají ostatně pro
svoji produkci vlastní velké lakovny). Je tu vysoká koncentrace dalších
výrobních kapacit v návaznosti na automobilový průmysl i dalších výrobců, kteří
buď vlastní lakovny nemají, nebo jsou jejich provozy z pohledu dalšího fungování
již dnes na hranici ekologické únosnosti a bez vysokých investic do modernizace
v budoucnu zpřísněným normám pro ochranu životního prostředí prostě nevyhoví.
Jejich činnost bude muset být zastavena nebo v lepším případě značně omezena.
\"Smluvní lakovna musí počítat se zakázkami od řady firem. Od jejich množství se
odvíjí ekonomická rentabilita a návratnost investic. Spočítali jsme, že v našem
případě to bude přibližně šest let. Základním kritériem pro získání lukrativních
zakázek je kvalita odvedené práce. Proto jsme se soustředili především na
technologii práškového lakování a nabídli smluvním partnerům i vysoké procento
přidané hodnoty. Jednou z možností ověření kvality je například externí
zákaznický audit naší spolehlivosti. K dispozici máme laboratoř vybavenou
potřebnými přístroji pro kontrolu provedených lakovacích prací a o každé zakázce
vedeme pro případ reklamací archiv referenčních vzorků,\" dokládá pozici firmy
na trhu Ing. K. Franz. Automatická prášková lakovna Tato část provozu
představuje technologicky nejnáročnější celek. Průjezdní profil činí 800mm x
1600 mm při maximální délce lakovaného dílu 3000 mm. Předúprava je prováděna v
automatickém postřikovacím stroji s možností úpravy povrchu oceli, zinku,
hliníku a plastů prostřednictvím sdruženého odmaštění železitým fosfátem. Linka
je tvořena několika sekcemi. Zóna předúprav řeší předodmaštění (fosfátování),
postřikem vodného roztoku při tlaku na trysce okolo 0,8 baru a teplotě mezi 50°
až 60 °C. Odmašťovací zóna slouží k odstranění konzervačních olejů a lisovacích
emulzí z povrchu opracovávaného materiálu a uplatňuje se zde především
odmašťovací (tenzidická) složka přípravku. Dalším technologickým krokem je
odmaštění (fosfátování). Je prováděno stejným způsobem jako předodmaštění, jen
složení roztoku je odlišné. Odmaštěním se vytvoří kompaktní amorfní konverzní
vrstva železnatého fosfátu, která brání korozním procesům pod vrstvou nanesené
práškové barvy. Následují procesy protiproudých oplachů studenou vodou pro
odstranění zbytků odmašťovacího přípravku a oplach demineralizovanou vodou s
cílem snížení koncentrace anorganických solí a snížení vodivosti konverzní
vrstvy pod 50 ms/cm. Předměty dále postupují do kontinuální sušky. Teprve nyní
je výrobek připraven k nanesení práškové barvy. Nanášení práškové barvy je
prováděno v automatické práškové kabině vybavené multicyklonem (umožňuje rychlou
výměnu odstínů barev - černá za bílou za 20 minut). Vlastní stříkání se provádí
automatickými pistolemi, a to jak elektrostatickými, tak i kinetickými (tribo).
Pistole jsou umístěny na manipulátorech, kabina je ale také vybavena rovněž
ručními stříkacími pistolemi, umožňujícími nástřik prášku přímo z originálního
obalu. Vytvrzování prášku probíhá v průchozí peci s regulovanou teplotou.
Způsobilost procesu je dokladována pracovním snímkem teplotního profilu. Všechny
nastavené parametry jsou konzultovány se zákazníkem, měřicí přístroje jsou
kalibrovány autorizovaným pracovištěm a celý lakovací proces je monitorován. O
kontrolách je vedena příslušná dokumentace. V současné době probíhá příprava pro
schválení a vydání certifikátu ISO 9001. Technické parametry a provoz Při
realizaci projektu byl brán ohled na nejpřísnější požadavky ochrany životního
prostředí, což představuje již samo o sobě použití technologie práškových barev,
která díky svým technickým parametrům umožňuje téměř stoprocentní využití
nátěrových hmot. Součástí projektu je vysoce účinný systém filtrace odpadních
plynů a čistička odpadních vod. Lakovací kabiny jsou dvě. Jedna plně
automatická, druhá ruční - s odsávací stěnou - je pro malé zakázky. Obě kabiny
jsou na posuvných podestách, což umožňuje vždy jednu čistit a ve druhé lakovat.
Pro nástřik prášku jsou k dispozici automatické i ruční pistole, což umožňuje
lakovat širokou paletu předmětů. Ty jsou nakonec vypáleny v průjezdní vypalovací
peci. Kapacita práškové lakovny je přibližně 800 m2 za jednu směnu. \"Pro
aplikaci je možno používat i práškové barvy zákazníků nebo do 24 hodin zajistit
jimi požadované standardní prášky. Součástí projektu je i ruční lakovna pro
vodou ředitelné i syntetické nátěrové hmoty, která je vybavena stříkací kabinou
a komorovou vypalovací pecí od firmy Kovolak Ledeč nad Sázavou. Aplikační
technika je opět od firmy Wagner,\" zpřesnil Ing. Karel Franz. Ruční lakovna je
v současnosti používána pro lakování plynových topidel z Karmy Český Brod.
Pracovní příležitost zde naleznou jak technické, tak i dělnické profese. Ze
současných dvaceti zaměstnanců se jejich počet v krátké době zvýší na
plánovaných šedesát lidí. AUTOR: Jan Matoušek ZDROJ: TECHNIK
Ve druhé polovině loňského roku byla uvedena do zkušebního provozu jedna z největších a nejmodernějších smluvních lakoven u nás a to jak pro mokré, tak především pro práškové nátěrové hmoty. Firma Press Agency přistoupila k realizaci tohoto projektu po důkladné analýze trhu a na základě dlouholetých zkušeností v oboru povrchových úprav.
Jednou z ekologicky nejnáročnějších metod finální úpravy povrchu kovových i nekovových materiálů je bezesporu jejich lakování. Vyhovět přísným kritériím z hlediska ochrany zdraví zaměstnanců a šetrnosti k okolnímu prostředí vyžaduje plně přizpůsobit infrastrukturu provozu tomuto druhu činnosti, instalovat účinná zařízení pro filtraci vzduchu a čištění odpadní vody a samozřejmě vybavit provoz odpovídající technologií a strojním parkem.
Investice jdou do desítek milionů korun a projekt vyžaduje nejen vhodný výběr lokality, ale i bezpočet schvalovacích jednání se státními a místními legislativními orgány. V případě smluvní lakovny Salum v Českém Brodě se vše podařilo v rekordně krátké době.
\"Při realizaci našeho podnikatelského záměru jsme se mohli opřít o několik pilířů. Jednak to byl pečlivý výběr lokality pro vybudování moderního provozu smluvní lakovny, jednak dlouholeté zkušenosti z finální úpravy povrchů různých materiálů celého výrobního a obchodního managementu podniku, a v neposlední řadě o nejmodernější technologie a nadnárodní know-how v oboru. Zejména posledně jmenovaný fakt ovlivnil výběr dodavatele technologie a samotného vybavení. Stala se jím firma Wagner, která představuje soudobou špičku v konečné úpravě povrchu materiálů a vybavila v Evropě i u nás technologicky celou řadu moderních lakoven,\" říká Ing. Karel Franz, jeden ze společníků firmy smluvní lakovny Salum.
Návaznost na průmyslovou výrobu
Střední Čechy patří industriálně k nejexponovanějším zónám. Nejen díky přítomnosti mladoboleslavské automobilky a postupně vznikajícímu dalšímu automobilnímu koncernu TPCA v Kolíně - Ovčárech (oba celky mají ostatně pro svoji produkci vlastní velké lakovny). Je tu vysoká koncentrace dalších výrobních kapacit v návaznosti na automobilový průmysl i dalších výrobců, kteří buď vlastní lakovny nemají, nebo jsou jejich provozy z pohledu dalšího fungování již dnes na hranici ekologické únosnosti a bez vysokých investic do modernizace v budoucnu zpřísněným normám pro ochranu životního prostředí prostě nevyhoví. Jejich činnost bude muset být zastavena nebo v lepším případě značně omezena.
\"Smluvní lakovna musí počítat se zakázkami od řady firem. Od jejich množství se odvíjí ekonomická rentabilita a návratnost investic. Spočítali jsme, že v našem případě to bude přibližně šest let. Základním kritériem pro získání lukrativních zakázek je kvalita odvedené práce. Proto jsme se soustředili především na technologii práškového lakování a nabídli smluvním partnerům i vysoké procento přidané hodnoty. Jednou z možností ověření kvality je například externí zákaznický audit naší spolehlivosti. K dispozici máme laboratoř vybavenou potřebnými přístroji pro kontrolu provedených lakovacích prací a o každé zakázce vedeme pro případ reklamací archiv referenčních vzorků,\" dokládá pozici firmy na trhu Ing. K. Franz.
Automatická prášková lakovna
Tato část provozu představuje technologicky nejnáročnější celek. Průjezdní profil činí 800mm x 1600 mm při maximální délce lakovaného dílu 3000 mm. Předúprava je prováděna v automatickém postřikovacím stroji s možností úpravy povrchu oceli, zinku, hliníku a plastů prostřednictvím sdruženého odmaštění železitým fosfátem. Linka je tvořena několika sekcemi. Zóna předúprav řeší předodmaštění (fosfátování), postřikem vodného roztoku při tlaku na trysce okolo 0,8 baru a teplotě mezi 50° až 60 °C. Odmašťovací zóna slouží k odstranění konzervačních olejů a lisovacích emulzí z povrchu opracovávaného materiálu a uplatňuje se zde především odmašťovací (tenzidická) složka přípravku. Dalším technologickým krokem je odmaštění (fosfátování). Je prováděno stejným způsobem jako předodmaštění, jen složení roztoku je odlišné. Odmaštěním se vytvoří kompaktní amorfní konverzní vrstva železnatého fosfátu, která brání korozním procesům pod vrstvou nanesené práškové barvy. Následují procesy protiproudých oplachů studenou vodou pro odstranění zbytků odmašťovacího přípravku a oplach demineralizovanou vodou s cílem snížení koncentrace anorganických solí a snížení vodivosti konverzní vrstvy pod 50 ms/cm. Předměty dále postupují do kontinuální sušky. Teprve nyní je výrobek připraven k nanesení práškové barvy.
Nanášení práškové barvy je prováděno v automatické práškové kabině vybavené multicyklonem (umožňuje rychlou výměnu odstínů barev - černá za bílou za 20 minut). Vlastní stříkání se provádí automatickými pistolemi, a to jak elektrostatickými, tak i kinetickými (tribo). Pistole jsou umístěny na manipulátorech, kabina je ale také vybavena rovněž ručními stříkacími pistolemi, umožňujícími nástřik prášku přímo z originálního obalu.
Vytvrzování prášku probíhá v průchozí peci s regulovanou teplotou. Způsobilost procesu je dokladována pracovním snímkem teplotního profilu. Všechny nastavené parametry jsou konzultovány se zákazníkem, měřicí přístroje jsou kalibrovány autorizovaným pracovištěm a celý lakovací proces je monitorován. O kontrolách je vedena příslušná dokumentace.
V současné době probíhá příprava pro schválení a vydání certifikátu ISO 9001.
Technické parametry a provoz
Při realizaci projektu byl brán ohled na nejpřísnější požadavky ochrany životního prostředí, což představuje již samo o sobě použití technologie práškových barev, která díky svým technickým parametrům umožňuje téměř stoprocentní využití nátěrových hmot. Součástí projektu je vysoce účinný systém filtrace odpadních plynů a čistička odpadních vod.
Lakovací kabiny jsou dvě. Jedna plně automatická, druhá ruční - s odsávací stěnou - je pro malé zakázky. Obě kabiny jsou na posuvných podestách, což umožňuje vždy jednu čistit a ve druhé lakovat. Pro nástřik prášku jsou k dispozici automatické i ruční pistole, což umožňuje lakovat širokou paletu předmětů. Ty jsou nakonec vypáleny v průjezdní vypalovací peci. Kapacita práškové lakovny je přibližně 800 m2 za jednu směnu.
\"Pro aplikaci je možno používat i práškové barvy zákazníků nebo do 24 hodin zajistit jimi požadované standardní prášky. Součástí projektu je i ruční lakovna pro vodou ředitelné i syntetické nátěrové hmoty, která je vybavena stříkací kabinou a komorovou vypalovací pecí od firmy Kovolak Ledeč nad Sázavou. Aplikační technika je opět od firmy Wagner,\" zpřesnil Ing. Karel Franz.
Ruční lakovna je v současnosti používána pro lakování plynových topidel z Karmy Český Brod. Pracovní příležitost zde naleznou jak technické, tak i dělnické profese. Ze současných dvaceti zaměstnanců se jejich počet v krátké době zvýší na plánovaných šedesát lidí.
AUTOR: Jan Matoušek
ZDROJ: TECHNIK
Sdílet článek na sociálních sítích