zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Odpor německých ekologů proti dálnici A17 také neustává

11.02.2003
Příroda
Odpor německých ekologů proti dálnici A17 také neustává
Termín dostavby německé dálnice k našim hranicím nelze již asi splnit
Německé ekologické organizace BUND a Grüne Liga Sachsen stále pokračují v právním souboji proti výstavbě dálnice A17, takže její propojení s českou dálnicí D8 v roce 2005 se může až o dva roky posunout. Celou stavbu také možná zpozdí i nedostatek dalších potřebných peněz. Na druhý úsek ke stávající silnici E55 podali ekologové soudní žalobu, kterou Spolkový správní soud v Berlíně loni v září uznal a bude tak o ní v brzké době rozhodovat. Soudní žaloba na krušnohorský úsek bude podle Jense Webera z Grüne Liga Osterzgebirge rovněž podána, neboť i zde dálnice ohrožuje chráněné druhy rostlin a živočichů, včetně například tokanišť tetřívků obecných na našem území „Jak je vidět, tak problémy s dálnicí mají i v Německu, takže by obě vlády měly již pravděpodobně začít jednat o změně mezistátní dohody o vybudování hraničního mostu a termín jeho dostavby posunout aspoň o tři roky,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země. Pro českou stranu by to mělo výhodu v tom, že se tak vytvoří klidnější prostor pro úpravy trasy dálnice v CHKO České středohoří, tj. pro výstavbu dlouhého tunelu o minimální délky 3,35 kilometrů. Děti Země proto doufají, že se zástupci ministerstva životního prostředí a dopravy a spojů podle očekávání brzy sejdou a dohodnou se na kompromisu a vzájemných ústupcích. „Mezistátní smlouva s nenadálými změnami samozřejmě počítá, takže obsahuje i mechanismus, jakým způsobem je možné text dohody upravit,“ připomněl dále Patrik. Německá strana toho využila již dvakrát, než byla českou vládou v květnu 2000 na podruhé schválena. Němečtí ekologové také v roce 2000 podali stížnost evropské komisařce pro životní prostředí Margot Wallströmové, neboť trasa dálnice A17 je v rozporu s evropskými směrnicemi o ptácích a o stanovištích, které jsou základem vytvářené soustavy NATURA 2000. Pokud bude tato stížnost uznána, nelze pak například očekávat přísun peněz z evropských zdrojů. Dálnice A17 v Sasku měří 45 kilometrů, první úsek v délce 3,6 kilometrů je již hotový, druhý délky 9 kilometrů k mezinárodní silnici E55 Praha – Cínovec – Drážďany se dostavuje. Poslední dva úseky, k Pirně a k českým hranicím přes Krušné hory, se teprve připravují. Budovaná dálnice D8 od Lovosic ke státním hranicím je dlouhá celkem 40 kilometrů. Územní rozhodnutí na úsek přes Krušné hory bylo vydáno v říjnu 2000, v případě úseku přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří probíhá na ústeckém krajském úřadě odvolací řízení. Současně pokračují desítky dílčích složitých a zdlouhavých správních řízení. Zdroj: Tisková zpráva Dětí Země
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí