Pátek, 26. dubna 2024

Hnací silou globálního růstu spotřeby PET je balená voda

Hnací silou globálního růstu spotřeby PET je balená voda
Všichni víme, že světová spotřeba nápojových PET obalů vzrůstá a že PET vytlačuje jiné obalové materiály v mnoha tržních oblastech, je to ale balená voda, která v podstatě podnítila růst v několika posledních letech, jak potvrdila nedávná zpráva společnosti Canadean* Balená voda (definovaná jako voda prodávaná v nádobách až do obsahu deseti litrů) je na globálním průmyslu nápojů gigantem a představuje ročně přes 80 miliard litrů. Růst objemu v roce 2001 se zvýšil o 8%, čímž se stal ve světovém měřítku nejvyšším. Zatímco svoji roli zde hrály různé další faktory, vděčí tato kategorie bezesporu ze všeobecného trendu ke zdravému životnímu stylu. Zájem o kvalitu veřejného zásobování vodou v mnoha zemích světa znamenal rovněž významnou podporu tohoto růstu. Tak, jak se vyvíjel trh, tak docházelo k vývoji obalů. Láhve jsou pro balení vody upřednostňovány, ale dnes je sklo už jen výjimečně jedinou a prvou volbou. Dokonce sklo, spolu s plechovkami, kartony a PVC se stává minulostí. Lehký, houževnatý a přijatelný PET je stále více obalem naší volby. Téměř sedm z každých deseti litrů vody je nyní baleno do PET – to je výrazný nárůst oproti nedávným šesti litrům v roce 1998. Tento trend pokračuje na úkor jiných typů obalů, především PVC a skla. PET téměř zcela nahradil použití PVC jako obalového materiálu. Ve skutečnosti se PVC dostal v současnosti do ničivé palby, takže jeho pokles se zdá být definitivní. V současné době je jeho podíl pouze 1% z celosvětově balené vody a pouze ve Španělsku je dosud jeho podíl významnější, i když rychle ustupuje. Perspektiva skla zůstává optimističtější, je často spotřebiteli chápaná oproti plastu jako kvalitnější médium, i přes jeho křehkost a trvanlivost. Sklo zůstává v popředí odbytu tam. kde je voda určena ke spotřebě přímo v podnicích (hotely, restauranty, kavárny), zvláště ve střední a jižní Americe a Evropě, zde zvláště v Německu. Na jedno použití Trh balené vody je v podstatě jednosměrný. Podíl lahví na jedno použití představuje čtyři litry z každých pěti litrů. Výsledkem je, že ve světovém měřítku jsou nevratné láhve velmi rozšířenou formou. Technologii PET není obtížné zavést a nové postupy její využití jen podporují. Pružnost a nákladové úspory, spojené s nevratnými PET, zvýšili v západní Evropě jejich podíl na prodeji balené vody ze 44% v roce 1997 na 63% v roce 2001. Hlavní výhrady proti jejímu použití se obvykle objevují díky politicky podporovaným \"environmentálním\" důvodům, spíše než ekonomickým úvahám. Severské oblasti jsou v současné době silným zastáncem opakovaně používaných obalů. V Dánsku, kde všechny sycené nápoje musí být v současnosti v opakovaně plněných vratných obalech, je 1.5 litrová vratná PET láhev nejpopulárnější velikostí pro perlivou vodu se zhruba 50% podílem na trhu balené vody. Nové předpisy o jednocestných nádobách mají sice vstoupit v platnost, ale neočekává se, že budou mít v krátké době vetší vliv. Ve Finsku byla vratná PET ponejprv zavedena v roce 1995 a rychle nahradila skleněnou láhev v sektoru perlivých vod. Od roku 1999 PET na tomto trhu rovněž zcela nahradily 0.5 litrové skleněné láhve. Vratné PET představují v Norsku tři čtvrtiny objemu balených vod, ale ztrácí svoje místo ve srovnání s jednocestnými PET v důsledku zavedení systému sběru nevratných lahví, k němuž došlo v květnu 1999. Ve Švédsku pokračují vratné PET v získávání podílu na trhu, ačkoliv sklo je dosud preferováno. Perspektiva PET obalu: nárůst jednocestných PET Pokud posuzujeme růst objemu PET, byly jeho odrazem především nejúspěšnější inovace v oblasti nealkoholických nápojů. Tak na příklad to bylo uvedení 0.5 litrové PET láhve. Na počátku devadesátých let byl na západních trzích tento obal ještě stěží registrován. Po deseti letech jednocestné nevratné PET, v čele s 0.5 litrovou lahví, však už přebraly na rychle rostoucím trhu 5% z celkového objemu balené vody a 9% z objemu nevratných PET. Tento úspěch je zčásti spojen s jejich přijetím mnohonárodní populací a standardním jednocestným balením, které má ideální velikost pro přihrádku ledniček. Nástup \"push-pull\" (výtlačného) uzávěru dále rozšířil nárůst PET lahví na jedno použití mezi dosud značkovými vodami, zvláště v sektoru tzv. impulsivního nakupování. Zatímco poskytuje výhody spotřebitelům na cestách, vazba na sport pomohla posílit představu zdravého životního stylu. Uzávěr sice stojí třikrát více než standardní uzávěr, ale umožňuje použití vyšší ceny hotového výrobku, která více jak vyrovnává náklady. Budoucnost PET Ekonomický a sociální vývoj pokračuje a vyvíjí tlak na balenou vodu. Ve své zprávě pro rok 2001 \"Global Packaged Water Report\" společnost Canadean předpověděla, že globální trh přesáhne koncem roku 2004 100 miliard litrů, což představuje přírůstek o 20% oproti současné úrovni. Očekává se s určitostí, že ve stejném období se objem PET nejen zvýší, ale získá rovněž vyšší procentuální podíl mezi obalovými materiály. PET se rychle stává normou a nejen pro balenou vodu. V západní Evropě začal jeho nástup u sycených nealkoholických nápojů, ale poslední dvě dekády začal pronikat do řady jiných nápojových trhů – takže ještě uvidíme.. Zdroj: www.petrecycling.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů