Technologie budoucnosti se testují už dnes
Na výzkum a vývoj nových výrobků společnosti Scania má velký vliv postoj firmy k
životnímu prostředí . Technické centrum Scania ve švédském Södertälje se
dlouhodobě zabývá vývojem motorů a vozidel budoucích generací. Soustřeďuje se
zejména na nižší spotřebu paliva a omezení emisí výfukových plynů. K dalším
prioritám patří zvýšení výkonu vozidel, zvětšení objemu nákladního prostoru a
také volba nových, vhodných materiálů, které umožní snížit hmotnost vozidel.
Vznik každého nového vozidla se od prvních nákresů až po konečný výrobek řídí
interními zásadami vývoje výroby společnosti. Ohleduplnost k životnímu prostředí
je jedním z parametrů, se kterým musí výzkumní pracovníci vždy počítat. Jestliže
se firma začne zabývat ekologickými aspekty již v ranném stadiu vývoje, může
podstatně snížit negativní vliv výrobku na životní prostředí v průběhu celého
životního cyklu. MEZITITULEK: Nepřetržitý vývoj motorů a technologie spalování
Při vývoji motorů se Scania soustřeďuje na výběr technologií, které budou
optimální jak z ekologického hlediska, tak z hlediska nákladů. Hnací silou
vývoje nejsou pouze ambice firmy nebo budoucí emisní limity EU, ale i sami
zákazníci stojí o to, aby mohli nové technologie co nejdříve využívat v provozu.
Neustále se proto testují nové technologie spalování a různé metody regulace
emisí , které umožní najít nejenom krátkodobá, ale i dlouhodobá řešení.
MEZITITULEK: Recirkulace výfukových plynů Jednou z technologií, na jejichž
rozvoj se Scania zaměřuje, je recirkulace výfukových plynů (EGR, Exhaust Gas
Recirculation). Princip spočívá v tom, že se jisté množství výfukových plynů
ochladí a vede zpět do motoru, kde naplní válce společně s čerstvým vzduchem.
Příměs výfukových plynů ve spalovacím vzduchu snižuje teplotu a rychlost
spalování . Tím se sníží tvorba oxidů dusíku, aniž by současně došlo ke zvýšení
spotřeby paliva. EGR sice vede k vyšším emisím pevných částic, ty však mohou být
jednoduše zachyceny odlučovačem. MEZITITULEK: Selektivní katalytická redukce
Selektivní katalytická redukce je další z metod, které Scania testuje ve snaze
snížit množství emisí oxidů dusíku. Jako redukční činidlo se používá sloučenina
amoniaku, která se do výfukového systému přivádí z oddělené nádrže. Selektivní
katalytická redukce má však své nevýhody, například nebezpečí úniku amoniaku. K
využití této technologie by také bylo třeba vybudovat zcela nový systém
distribuce čpavku. MEZITITULEK: HCCI Na vývoji zapalování s HCCI (Homogeneous
Charge Compression Ignition) pro budoucí generace vozidel pracuje Scania jednak
samostatně, jednak ve spolupráci s Technickým institutem v Lundu a s Královským
technickým institutem ve Stockholmu. Technologie je založena na smísení vzduchu
s palivem a následném zážehu pomocí tepla vzniklého kompresí. Při tomto postupu
není zapotřebí zapalovací svíčka. Zjednodušeně můžeme HCCI charakterizovat jako
zlatou střední cestu mezi zážehovým a vznětovým motorem. Emise oxidů dusíku a
pevných částic lze díky této technologii snížit na jednu setinu hodnot běžných u
současných vznětových motorů, zatímco účinnost zůstává stejná. MEZITITULEK:
Palivové články Odborníci, kteří pracují na vývoji vozidel budoucnosti, vidí
další šanci ve výzkumu palivových článků. Ty pracují na principu využití energie
uvolněné při slučování vodíku s kyslíkem. Tato technologie by se měla začít
nejprve využívat u autobusů městské hromadné dopravy a vozidel pro místní
rozvoz. V roce 2001 představila Scania koncept hybridního autobusu poháněného
palivovými články, který je součástí výzkumného úkolu v rámci projektu
financovaného Evropskou unií. To, že se do výzkumu a vývoje motorů vyplatí
investovat, dokazuje spotřeba paliva v nákladní dopravě, která za posledních
třicet let klesla na polovinu. Přispěl k tomu vývoj v oblasti technologií
spalování , snížení valivého odporu pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] i aerodynamického odporu a v neposlední
řadě také snížení hmotnosti vozidel. Emise oxidů dusíku poklesly v průběhu
posledních třiceti let zhruba o 90 % a emise pevných částic a uhlovodíků se
snížily o 50 %. ZDROJ: TECHNIK
Na výzkum a vývoj nových výrobků společnosti Scania má velký vliv postoj firmy k životnímu prostředí . Technické centrum Scania ve švédském Södertälje se dlouhodobě zabývá vývojem motorů a vozidel budoucích generací. Soustřeďuje se zejména na nižší spotřebu paliva a omezení emisí výfukových plynů. K dalším prioritám patří zvýšení výkonu vozidel, zvětšení objemu nákladního prostoru a také volba nových, vhodných materiálů, které umožní snížit hmotnost vozidel.
Vznik každého nového vozidla se od prvních nákresů až po konečný výrobek řídí interními zásadami vývoje výroby společnosti. Ohleduplnost k životnímu prostředí je jedním z parametrů, se kterým musí výzkumní pracovníci vždy počítat. Jestliže se firma začne zabývat ekologickými aspekty již v ranném stadiu vývoje, může podstatně snížit negativní vliv výrobku na životní prostředí v průběhu celého životního cyklu.
MEZITITULEK: Nepřetržitý vývoj motorů a technologie spalování
Při vývoji motorů se Scania soustřeďuje na výběr technologií, které budou optimální jak z ekologického hlediska, tak z hlediska nákladů. Hnací silou vývoje nejsou pouze ambice firmy nebo budoucí emisní limity EU, ale i sami zákazníci stojí o to, aby mohli nové technologie co nejdříve využívat v provozu. Neustále se proto testují nové technologie spalování a různé metody regulace emisí , které umožní najít nejenom krátkodobá, ale i dlouhodobá řešení.
MEZITITULEK: Recirkulace výfukových plynů
Jednou z technologií, na jejichž rozvoj se Scania zaměřuje, je recirkulace výfukových plynů (EGR, Exhaust Gas Recirculation). Princip spočívá v tom, že se jisté množství výfukových plynů ochladí a vede zpět do motoru, kde naplní válce společně s čerstvým vzduchem. Příměs výfukových plynů ve spalovacím vzduchu snižuje teplotu a rychlost spalování . Tím se sníží tvorba oxidů dusíku, aniž by současně došlo ke zvýšení spotřeby paliva. EGR sice vede k vyšším emisím pevných částic, ty však mohou být jednoduše zachyceny odlučovačem.
MEZITITULEK: Selektivní katalytická redukce
Selektivní katalytická redukce je další z metod, které Scania testuje ve snaze snížit množství emisí oxidů dusíku. Jako redukční činidlo se používá sloučenina amoniaku, která se do výfukového systému přivádí z oddělené nádrže. Selektivní katalytická redukce má však své nevýhody, například nebezpečí úniku amoniaku. K využití této technologie by také bylo třeba vybudovat zcela nový systém distribuce čpavku.
MEZITITULEK: HCCI
Na vývoji zapalování s HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) pro budoucí generace vozidel pracuje Scania jednak samostatně, jednak ve spolupráci s Technickým institutem v Lundu a s Královským technickým institutem ve Stockholmu. Technologie je založena na smísení vzduchu s palivem a následném zážehu pomocí tepla vzniklého kompresí. Při tomto postupu není zapotřebí zapalovací svíčka. Zjednodušeně můžeme HCCI charakterizovat jako zlatou střední cestu mezi zážehovým a vznětovým motorem. Emise oxidů dusíku a pevných částic lze díky této technologii snížit na jednu setinu hodnot běžných u současných vznětových motorů, zatímco účinnost zůstává stejná.
MEZITITULEK: Palivové články
Odborníci, kteří pracují na vývoji vozidel budoucnosti, vidí další šanci ve výzkumu palivových článků. Ty pracují na principu využití energie uvolněné při slučování vodíku s kyslíkem. Tato technologie by se měla začít nejprve využívat u autobusů městské hromadné dopravy a vozidel pro místní rozvoz. V roce 2001 představila Scania koncept hybridního autobusu poháněného palivovými články, který je součástí výzkumného úkolu v rámci projektu financovaného Evropskou unií.
To, že se do výzkumu a vývoje motorů vyplatí investovat, dokazuje spotřeba paliva v nákladní dopravě, která za posledních třicet let klesla na polovinu. Přispěl k tomu vývoj v oblasti technologií spalování , snížení valivého odporu pneumatik i aerodynamického odporu a v neposlední řadě také snížení hmotnosti vozidel. Emise oxidů dusíku poklesly v průběhu posledních třiceti let zhruba o 90 % a emise pevných částic a uhlovodíků se snížily o 50 %.
ZDROJ: TECHNIK
Sdílet článek na sociálních sítích