Čtvrtek, 18. dubna 2024

Vláda chce výrazně zdražit dovoz ojetých vozů

Vláda chce výrazně zdražit dovoz ojetých vozů
Nové poplatky za dovoz použitých aut, které včera schválil kabinet v návrhu novely zákona o odpadech , výrazně zdraží pořízení ojetého vozu v zahraničí. Zákon, pokud jej Parlament schválí, má platit od počátku příštího roku. \"Chceme zkvalitnit vozový park i životní prostředí . Novela má vést k omezení dovozu ojetin nevyhovujících přísnějším emisním limitům ,\" řekl jeden z autorů novely zákona o odpadech Zdeněk Zelený z Ministerstva životního prostředí . Poplatky jsou odstupňované podle normy. Pokud auto nevyhovuje normě Euro 2, zaplatí dovozce 20 tisíc korun, pokud vyhovuje normě Euro 4, neplatí nic. Stupeň emisní normy se má zjišťovat podle technické dokumentace vozu nebo na zkušebně. Dokud dovozce poplatek nezaplatí, nedostane osvědčení o technickém průkazu a nebude tak moci s autem jezdit. Zatím však není jasné, kdo bude poplatky vybírat. Poplatek 2500 korun zaplatí i ten, kdo individuálně doveze ze zahraničí nové auto. \"Oficiální dovozci nových aut neplatí, protože musí financovat systém sběru a likvidace starších vozů. Individuální dovozci svůj příspěvek ekologii zaplatí jednorázově,\" vysvětlil Zelený. Třetina dovážených ojetin nesplňuje podle odborných odhadů normu Euro 2, další třetina nesplňuje Euro 3. Při tomto složení importu by za 31 tisíc dovezených ojetin v letošním prvním čtvrtletí stát na nově zaváděných poplatcích inkasoval čtvrt miliardy korun. \"Opatření povede k dočasnému poklesu dovozu ojetých aut, ale to se brzy srovná. Navíc Euro 3 je současný uznávaný standard, za to by se platit nemělo,\" uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl s ním souhlasí: \"Euro 3 bude platit i v příštím roce. Navrhujeme, aby každý dovozce musel dokázat, že dovážený vůz nebyl v zahraničí vyřazen jako odpad . Poplatky jsou alibisticky navržené, ale neuskutečnitelné, kdo je má vybírat?\" Anthony Denny, šéf Automobile Group, provozující síť autobazarů AAA, by omezení dovozu ojetin zostřil: \"V zahraničí je třeba zpětné přetáčení tachometru trestným činem. V Česku, kde řada autobazarů takhle zákazníky podvádí, to není ani přestupek. Auto přitom může být nebezpečným vrakem.\" Proti dovozu autovraků míří další návrh ministerstva životního prostředí , které chce zavést kauce 20 tisíc korun. Pokud by dovozce ojeté auto do půl roku nezaregistroval do provozu, kauce by propadla. Ojetiny na náhradní díly totiž může dovážet jen ten, kdo má certifikát a zařízení pro nakládání s odpady , což většina dovozců nemá. Proto se autovraky dovážejí jako auta do provozu, ale neregistrují se. Ze 130 tisíc loni dovezených ojetin tak nebylo podle Šípka uvedeno do provozu 39 tisíc automobilů. Návrh zatím ztroskotal na tom, že není, kdo by kauce vybíral. Omezení dovozu autovraků a ojetin vadí hlavně majitelům aut. \"Ve značkovém servisu chtěli za nové dveře pro můj Renault 26 tisíc korun. Obešel jsem vrakárny a dveře mě stály tři a půl tisíce a půl litru fernetu,\" uvedl jeden z návštěvníků autovrakoviště. ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů