Japonské automobilky mají náskok
Evropské automobilky přijdou v nadcházejících letech o miliardy eur, které si
naopak připíší jejich japonští konkurenti, tvrdí výzkum renomovaných společností
zabývajících se vývojem trhu - World Resources Institute (WRI) a Sustainable
Asset Management (SAM). Výrobci vozů v Evropské unii, Japonsku, Kanadě a
Austrálii se před pěti lety zavázali, že do roku 2008 sníží u svých vozů emise
škodlivin o čtvrtinu. Auta jsou totiž mnohem většími \"producenty\" skleníkových
plynů než těžký nebo zpracovatelský průmysl. Evropští výrobci však teprve
začínají ekologické motory vyvíjet. Naopak japonské automobilky zahájily vývoj
počátkem devadesátých let a dnes je již sériově používají. Evropské firmy se
snaží vyhovět současným emisním limitům zdokonalováním benzínových či naftových
motorů. Je to levnější cesta než vývoj motorů hybridních nebo vodíkových, ale
nesníží emise o čtvrtinu, jak firmy slíbily. Limity se přitom neustále
zpřísňují. \"Navíc i hybridní kombinace benzínových pohonů s elektromotory jsou
mezistupněm. Budoucnost mají vodíkové motory s nulovými emisemi, které zároveň
odbourávají závislost dopravy na ropě,\" řekl Manabu Morisaka, šéf vývoje
automobilky Toyota. Ta je v přípravě ekologických motorů nejdál, dosud prodala
sto tisíc hybridních vozů. Model Toyota Prius v Japonsku stojí od 18 tisíc do 22
tisíc eur. \"Výzkum dokazuje, že nejlépe jsou na konkurenci nových technologií
připraveny automobilky Toyota, Renault, Nissan a Honda. Nejhůře Ford, General
Motors, BMW a Peugeot,\" uvedl Jonathan Lash, prezident WRI. Nejdražší bude
přechod na ekologičtější motory pro automobilku BMW, a to 650 dolarů v přepočtu
na jedno auto. Naopak Hondu bude stát táž změna jen 25 dolarů. Přitom japonské
firmy investovaly do výzkumu v období růstu automobilových trhů, zatímco
evropští výrobci musí na výzkum ušetřit z nynějších stagnujících zisků. Výzkumné
zprávy tvrdí, že do roku 2015 by mohly tržby koncernu Ford klesnout kvůli
situaci na globálním trhu o deset procent, firmě General Motors o sedm a BMW o
čtyři procenta. Toyota naopak může zvýšit obrat o osm, Renault o čtyři a Nissan
o tři procenta. Automobilky orientované na silné benzínové motory budou mít
podle studie ztráty a jejich podíl na trhu v Evropě a Japonsku klesne. Udrží si
ale postavení ve Spojených státech, kde výrobci aut neslíbili, že budou emise
snižovat. ZDROJ: HN
Evropské automobilky přijdou v nadcházejících letech o miliardy eur, které si naopak připíší jejich japonští konkurenti, tvrdí výzkum renomovaných společností zabývajících se vývojem trhu - World Resources Institute (WRI) a Sustainable Asset Management (SAM).
Výrobci vozů v Evropské unii, Japonsku, Kanadě a Austrálii se před pěti lety zavázali, že do roku 2008 sníží u svých vozů emise škodlivin o čtvrtinu. Auta jsou totiž mnohem většími \"producenty\" skleníkových plynů než těžký nebo zpracovatelský průmysl.
Evropští výrobci však teprve začínají ekologické motory vyvíjet. Naopak japonské automobilky zahájily vývoj počátkem devadesátých let a dnes je již sériově používají. Evropské firmy se snaží vyhovět současným emisním limitům zdokonalováním benzínových či naftových motorů. Je to levnější cesta než vývoj motorů hybridních nebo vodíkových, ale nesníží emise o čtvrtinu, jak firmy slíbily. Limity se přitom neustále zpřísňují.
\"Navíc i hybridní kombinace benzínových pohonů s elektromotory jsou mezistupněm. Budoucnost mají vodíkové motory s nulovými emisemi, které zároveň odbourávají závislost dopravy na ropě,\" řekl Manabu Morisaka, šéf vývoje automobilky Toyota. Ta je v přípravě ekologických motorů nejdál, dosud prodala sto tisíc hybridních vozů. Model Toyota Prius v Japonsku stojí od 18 tisíc do 22 tisíc eur.
\"Výzkum dokazuje, že nejlépe jsou na konkurenci nových technologií připraveny automobilky Toyota, Renault, Nissan a Honda. Nejhůře Ford, General Motors, BMW a Peugeot,\" uvedl Jonathan Lash, prezident WRI. Nejdražší bude přechod na ekologičtější motory pro automobilku BMW, a to 650 dolarů v přepočtu na jedno auto. Naopak Hondu bude stát táž změna jen 25 dolarů. Přitom japonské firmy investovaly do výzkumu v období růstu automobilových trhů, zatímco evropští výrobci musí na výzkum ušetřit z nynějších stagnujících zisků.
Výzkumné zprávy tvrdí, že do roku 2015 by mohly tržby koncernu Ford klesnout kvůli situaci na globálním trhu o deset procent, firmě General Motors o sedm a BMW o čtyři procenta. Toyota naopak může zvýšit obrat o osm, Renault o čtyři a Nissan o tři procenta.
Automobilky orientované na silné benzínové motory budou mít podle studie ztráty a jejich podíl na trhu v Evropě a Japonsku klesne. Udrží si ale postavení ve Spojených státech, kde výrobci aut neslíbili, že budou emise snižovat.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích