zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Japonské automobilky mají náskok

05.11.2003
Ovzduší
Japonské automobilky mají náskok
Evropské automobilky přijdou v nadcházejících letech o miliardy eur, které si naopak připíší jejich japonští konkurenti, tvrdí výzkum renomovaných společností zabývajících se vývojem trhu - World Resources Institute (WRI) a Sustainable Asset Management (SAM). Výrobci vozů v Evropské unii, Japonsku, Kanadě a Austrálii se před pěti lety zavázali, že do roku 2008 sníží u svých vozů emise škodlivin o čtvrtinu. Auta jsou totiž mnohem většími \"producenty\" skleníkových plynů než těžký nebo zpracovatelský průmysl. Evropští výrobci však teprve začínají ekologické motory vyvíjet. Naopak japonské automobilky zahájily vývoj počátkem devadesátých let a dnes je již sériově používají. Evropské firmy se snaží vyhovět současným emisním limitům zdokonalováním benzínových či naftových motorů. Je to levnější cesta než vývoj motorů hybridních nebo vodíkových, ale nesníží emise o čtvrtinu, jak firmy slíbily. Limity se přitom neustále zpřísňují. \"Navíc i hybridní kombinace benzínových pohonů s elektromotory jsou mezistupněm. Budoucnost mají vodíkové motory s nulovými emisemi, které zároveň odbourávají závislost dopravy na ropě,\" řekl Manabu Morisaka, šéf vývoje automobilky Toyota. Ta je v přípravě ekologických motorů nejdál, dosud prodala sto tisíc hybridních vozů. Model Toyota Prius v Japonsku stojí od 18 tisíc do 22 tisíc eur. \"Výzkum dokazuje, že nejlépe jsou na konkurenci nových technologií připraveny automobilky Toyota, Renault, Nissan a Honda. Nejhůře Ford, General Motors, BMW a Peugeot,\" uvedl Jonathan Lash, prezident WRI. Nejdražší bude přechod na ekologičtější motory pro automobilku BMW, a to 650 dolarů v přepočtu na jedno auto. Naopak Hondu bude stát táž změna jen 25 dolarů. Přitom japonské firmy investovaly do výzkumu v období růstu automobilových trhů, zatímco evropští výrobci musí na výzkum ušetřit z nynějších stagnujících zisků. Výzkumné zprávy tvrdí, že do roku 2015 by mohly tržby koncernu Ford klesnout kvůli situaci na globálním trhu o deset procent, firmě General Motors o sedm a BMW o čtyři procenta. Toyota naopak může zvýšit obrat o osm, Renault o čtyři a Nissan o tři procenta. Automobilky orientované na silné benzínové motory budou mít podle studie ztráty a jejich podíl na trhu v Evropě a Japonsku klesne. Udrží si ale postavení ve Spojených státech, kde výrobci aut neslíbili, že budou emise snižovat. ZDROJ: HN
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí