zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Stane-li se z Labe \"dálnice\", dostane poslední ránu

02.12.2003
Voda
Stane-li se z Labe \ dálnice\ , dostane poslední ránu
Vodní doprava je prý za všech okolností  ekologická  . Alespoň to tvrdí stavitelé betonových jezů a rejdaři, vydatně podporováni některými poslanci. Tak vydatně, že poslanec Jaromír Schling ve sněmovně dokonce navrhl, aby na tuzemských vodních cestách neplatil zákon o  ochraně   přírody  . Jinými slovy, dálnici pro lodě je potřeba postavit, ať to pro přírodu znamená cokoli.
Skutečnost je ale složitější. Vodní doprava je  ekologická  , nepřináší-li další rozvoj devastaci říčních ekosystémů. To je u nás možné zařídit jen těžko. České řeky jsou malé, mělké a aby jimi projely větší lodě, potřebují razantní zásah. Tím bývá prohloubení koryta a stavba jezů - takových, jako se navrhují na dolním Labi. Právě tento úsek je příkladem, kdy by budování vodních děl zasadilo řece poslední ránu.
Jezy odstraní dynamiku řeky - z posledního přirozeného úseku dolního Labe by se stala \"dálnice pro lodě\". Změní se rychlost proudění, zaniknou rozdíly mezi tůněmi, slepými rameny a rychle tekoucí vodou. Zmizí kolísání hladiny, na které je vázána řada rostlin i živočichů. Řeka by tak přišla o pestrost, pro niž je celoevropským unikátem. Obětí se stane domov bobrů, orla mořského, ledňáčka a řady dalších druhů.
Pokud sněmovnou projde návrh poslance Schlinga, dostanou takové stavby na našich řekách zelenou. Mimo jiné proto, že přesunou nemalé peníze ze státního rozpočtu místním stavebním firmám. Přitom právě jezy na Labi označil Nejvyšší kontrolní úřad i Světová banka za ekonomicky neodůvodněné.
Obě instituce potvrdily, že projekt se státu finančně nevrátí. Zkušenosti z Německa, které má podstatně lepší podmínky pro říční lodní dopravu, dokládají dlouhodobý pokles zájmu a Německo neuvažuje o splavnění středního toku Labe. Po obou březích Labe vede navíc železnice s kapacitou, která vysoko přesahuje současné i předpokládané objemy dopravy.
V Evropě vítězí trend přizpůsobovat lodě řece, nikoli naopak. Zkusme to také u nás. Je to rozhodně  ekologičtější  (a také ekonomicky výhodnější ) než další tuny betonu.
Autor je  ministrem   životního   prostředí 
ZDROJ: HN
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí