Pátek, 26. dubna 2024

Ministerstvo chce čistší auta. Zatím jen na papíře

Ministerstvo chce čistší auta. Zatím jen na papíře

Během tří let prodala Toyota ve Velké Británii na sto tisíc ekologicky šetrných vozů Prius s nízkou spotřebou paliva. Stejně jako v USA tomu napomohly daňové úlevy - ekologičtější auta jsou výrazně dražší než běžné stroje.
Když automobilka přišla s podobným návrhem do Česka, neuspěla. Ministr dopravy Milan Šimonovský uvedl, že si stát nemůže dovolit kompenzovat zvýšené náklady na pořízení šetrnějších aut.
Ministerstvo se přitom v návrhu nové dopravní strategie, které zveřejnilo na internetu, přihlásilo k plánu Evropské unie na snižování škodlivin z automobilismu, který patří mezi největší znečišťovatele ovzduší. Do roku 2010 by například množství oxidu uhličitého, hlavního skleníkového plynu, mělo klesnout o polovinu.
V přepočtu na počet obyvatel patří Česko mezi největší producenty skleníkových plynů na světě. Automobilismus se na českých emisích podílí asi z jedné desetiny.
\"Silniční doprava je zdrojem nejvýznamnějších skleníkových plynů a jedním z cílů je postupné snižování množství jejich emisí. Podle dobrovolné dohody Evropské asociace výrobců automobilů by množství oxidu uhličitého mělo v období 2000 až 2010 klesnout o padesát procent,\" uvádí se v ministerském dokumentu.
Tento cíl je možné splnit výrobou aut s velmi nízkou spotřebou okolo tří litrů a vývojem vozů s vodíkovým pohonem.
\"Dosavadní trendy v zemích Evropské unie naznačují možnost naplnění těchto cílů,\" uvádí se v konceptu dopravní strategie. Evropská unie, která má potíže se splněním Kjótského protokolu o omezování skleníkových plynů, počítá, že na rozvoj vodíkových motorů budou potřeba stamilióny až miliardy eur.

MEZITITULEK: Úsporná auta jsou drahá
Jan Pretel, vedoucí oddělení klimatické změny Českého hydrometeorologického ústavu, nepokládá za příliš reálné, že se podaří do sedmi let snížit emise skleníkových plynů z dopravy o polovinu. Pretel pochybuje především o tom, že lidé budou auta s nízkou spotřebou a na alternativní pohon kupovat, protože jsou o desítky tisíc korun dražší. Volkswagen vyrábí vůz Lupo 3L, který má nejnižší spotřebu v Evropě - sto kilometrů ujede se třemi litry. Jenže do Česka se tento model vůbec nedováží.
\"Podle našich výzkumů by o ně byl na našem trhu minimální zájem. Český zákazník se orientuje především podle ceny a ta je vzhledem k nasazení špičkových, a tedy nutně dražších technologií vyšší,\" řekl nedávno Jan Klíma, mluvčí dovozce vozů Volkswagen.
Výjimkou se brzy stane zmiňovaný vůz Toyota Prius, který má takzvaný hybridní motor. Hybridní pohon spojuje nízkoemisní benzínový motor s elektromotorem. Prius má spotřebu 4,3 litru a certifikát vozu s nulovými emisemi.
Jenže český motorista nemůže počítat s tím, že by si mohl aspoň část ceny odečíst z daní jako v USA či Velké Británii. Koupí-li si Američan prius za 20 150 dolarů, odečte si z daňového základu 1500 dolarů.

MEZITITULEK: Evropa sází na vodík
Brusel věří, že už brzy začnou po evropských silnicích jezdit auta na vodík a že jich bude stále přibývat. Už loni unie oznámila, že v devíti městech - například Londýně, Madridu či Hamburku - začnou jezdit autobusy s vodíkovým pohonem, z jejichž výfuků vychází čistá vodní pára.
Mladoboleslavská škodovka výrobu aut na alternativní pohon zatím neplánuje. \"Sledujeme světové trendy, ale v nejbližší budoucnosti s výrobou takových vozidel nepočítáme,\" uvedl mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

S čím také počítá návrh dopravní koncepce

[*] Dokončit železniční koridory a rozšířit železniční síť do nových států EU.
[*] Napojit všechny kraje na kvalitní síť dálnic.
[*] Peníze na opravu silnic získávat přímo za používání komunikace - spotřební daň z pohonných hmot, mýto a další poplatky.
[*] Využít k financování dopravní infrastruktury evropské fondy i soukromé zdroje.
[*] V letech 2005 - 2007 zavést na dálnicích elektronické mýto pro těžká nákladní auta.
[*] Spojit letiště Ruzyně s centrem Prahy železnicí.
[*] Zlepšit plavební podmínky na dolním Labi.
[*] Připravit kvalitní napojení lodní dopravy na dunajskou a oderskou plavební oblast.
[*] Budovat hustou síť cyklistických stezek.
[*] Zavést bodový systém pro dopravní přestupky.
[*] Zvýšit úroveň výchovy nových řidičů v autoškolách.
[*] U aut nad 3,5 tuny postupně montovat omezovače rychlosti.
[*] Urychlit výstavbu obchvatů měst.
[*] Upravovat silnice v místech, kde se stává nejvíce nehod.
[*] Nařídit reflexní zvýraznění obrysu těžkých nákladních aut.
[*] Zavádět mýtné při vjezdu do center měst.
[*] Preferovat hromadnou dopravu.

ZDROJ: HN

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů