zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Za ukončení systému RO-LA můžou hlavně politici

04.06.2004
Obecné
Za ukončení systému RO-LA můžou hlavně politici

Bohužel nesplnili své sliby, tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země

 

Jedním z hlavních viníků zastavení využívání systému kombinované dopravy RO-LA mezi Lovosicemi a Drážďanami jsou podle zjištění Dětí Země tehdejší ministr dopravy a spojů a čerství držitel titulu Ropák roku Jaromír Schling a také bývalý ministr životního prostředí Miloš Kužvart, kteří nesplnili usnesení české vlády č. 993 z 11. října 2000 o řešení dopravy v severních Čechách. Dalším viníkem je také náměstek hejtmana Ústeckého kraje pro dopravu a životní prostředí Jaroslav Foldyna. Ti všichni podcenili závažnost situace pro obyvatele měst a obcí na současné trase E55 po vstupu naší země do Evropské unie, kdy se změnili podmínky přeshraniční dopravy, zejména zkrácení času pro kamiony.

 

„Tehdejší Zemanova vláda sice vzala na vědomí v podstatě pozitivní plán, jak změnit dopravní proudy mezi námi a Německem, bohužel už ale nedošlo na jeho realizaci. Otázkou ovšem je, jak dalece za tento nepřijatelný stav mohou i oba stávající ministři,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země, který se několik let zabývá dopravou v tomto regionu v souvislosti s výstavbou dálnice D8 z Prahy do Drážďan.

 

Tento plán mj. počítal s tím, že systém RO-LA bude nejenom fungovat až do zprovoznění dálnice D8, ale navíc mělo dokonce dojít ke zvýšení jeho kapacity až o třetinu. Stálo by to 233 miliónů korun.

 

V usnesení vlády č. 993 z roku 2000 je sice navrženo několik opatření na omezení nákladní silniční dopravy. Oba příslušní ministři je ale nerealizovali a ani o osm měsíců je vláda nezkontrolovala. Jak ona, tak i Ústecký kraj, pro kterého by mělo být zdraví jeho obyvatel jednou ze sledovaných priorit, už této věci nevěnovaly patřičnou pozornost.

 

„Bohužel se ukázalo, že ušlechtilé cíle politiků se staly nesplnitelnými sliby,“ myslí si Patrik a připomíná, že na začátku listopadu na konferenci v Dubí vypadalo ještě vše optimisticky, zejména slib saských politiků, že RO-LA bude z jejich strany nadále finančně podporována a tedy zachována.

 

Hejtman kraje Jiří Šulc dodnes také neodpověděl Dětem Země na jejich otevřený dopis z ledna 2002, kdy vláda zasedala v Ústí nad Labem, jak je toto usnesení vlády vlastně plněno.

 

Podle Dětí Země je teď velmi obtížné takto narychlo hledat účinná a levná opatření. I když se často mluví o rychlé dostavbě dálnice D8, je potřeba si uvědomit, že jde o velmi komplikované a časové zdlouhavé řešení. Její dostavbu lze totiž očekávat až za dva roky, spíše ale až za čtyři, možná až za pět let.

 

 

Příloha k tiskové zprávě Dětí Země ze dne 3. 6. 2004:

 

Za ukončení systému RO-LA můžou hlavně politici

 

 

Základní údaje z usnesení vlády č. 993 ze dne 11. října 2000 o řešení reorganizace dopravního systému v regionu severních Čech s cílem převést významnou část kamionového provozu z dálnice D8 do jiných dopravních systémů:

 

Hlavní schválené, ale dosud nesplněné, opatření

-        pokračování v provozu systému RO-LA po dostavbě dálnice D8 a zvýšení její kapacity,

-        zavedení ekologické daně na vozidlo nad 3,5 tuny,

-        zavedení mýtného při průjezdu dálničním tunelem v Krušných horách v délce 2 km,

-        zavedení mýtného na všech dálnicích pro nákladní auta podle ujeté vzdálenosti od roku 2003 a

-        realizování či dokončení plánovaných staveb do roku 2005 v dopravě silniční, dostavba modernizace I. železničního koridoru a ve vodní dopravě výstavba dvou plavebních stupňů (ovšem proti jejich stavbě se již tenkrát postavilo MŽP).

 

Údaje o opatřeních na odlehčení provozu na dálnici D8 v severních Čechách

 

Doprava

Doba jízdy v úseku Lovosice – Drážďany po dokončení dálnice D8

Navrhovaná změna (absolutně)

Navrhovaná změna (relativně)

Celkové náklady (mld. Kč)

před vstupem do EU

po vstupu do EU

zkrácení doby

Silniční (dva úseky na D8)

8,5 hodiny

1,5 hodiny

o 82 %

- 216.250 NA/rok

-  50 %

27,950

Železniční (modernizace I. koridoru)

4,5 hodiny

2,0 hodiny

o 56 %

20 vlaků denně

  30 %

  2,960

Kombinovaná (železnice = kontejnery)

dto

dtto

dtto

dtto

dtto

  0,150

Kombinovaná (železnice =

RO-LA)

4,1 hodiny

4,0 hodiny

o 2 %

31.316 NA/rok

  33 %

  0,233

Kombinovaná (voda = kontejnery)

23,0 hodin

22,0 hodin

o 4 %

8.900 ks/rok

709 %

---

Vodní (dva plavební stupně)

dtto

dtto

dtto

8,0 mil. tun/rok

320 %

  6,211

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí