Sobota, 27. dubna 2024

Ekologie a politika

Ekologie a politika
Francouzi mají v úmyslu zahájit tažení proti velkým terénním automobilům. Ty mají samozřejmě větší spotřebu a tak je pro jejich majitele připravována přídavná daň až do výše 3200 eur. Ale nejen to, uvažuje se také o omezení jejich vjezdu do velkých měst jako jsou Paříž nebo Bordeaux. Podle lichého nebo sudého čísla na poznávací značce by směly vjet do měst buďto jenom v liché nebo jenom v sudé dny. Při vyhlášení smogového nebezpečí by jízda s terénními vozy byla zakázána vůbec. V této souvislosti je jistě zajímavé, že obliba vozů typu off-road a SUV (sportovně-užitkové) rychle stoupá a v Evropě už tvoří kolem pěti procent vozového parku, ale francouzské značky tu prakticky nefigurují.
Francouzi také bodují ve snižování podílu CO ve výfuku. Tento oxid není definován jako primárně škodlivý a není tedy limitován žádnou normou. Vzhledem k tomu, že spoluvytváří skleníkový efekt Země a ovlivňuje tak oteplování jejího povrchu, zavázaly se evropské automobilky ke snížení CO u svých modelů do roku 2008 na průměrných 140 g/km. Průběžný stav této dlouhodobé akce měl původně zůstat utajený, což se samozřejmě nedodrželo, a tak vyšlo najevo, že Renault se už dnes dostal na 148 g/km a další francouzský koncern PSA na 149 g/km, zatímco ostatní evropské automobilky jsou na tom v průměru o 15 g/km hůř nežli je závazek, americké dokonce o 112 g/km. Tady je třeba upřesnit, že množství CO
ve výfuku je přímo úměrné spotřebě paliva a francouzským značkám se v oblasti velkých a luxusních vozů moc nedaří, takže domácí zájemci jsou nuceni sáhnout po konkurenčních. Na druhé straně při jednání o příští ekologické normě EU5 pro automobily (od příštího roku začne platit EU4), která má dále snížit množství pevných částic ve výfuku naftových motorů, Francouzi tak přísní nebyli. Zatímco německá strana navrhovala jejich redukci z dnešních 25 mg/km na 2,5 mg/km, francouzské automobilky přišly s limitem 12,5 mg/km. Této hranice by totiž mohly dosáhnout malé francouzské motory i bez poměrně drahého filtru pevných částic.
Zdroj:Plzeňský deník
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů