zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologie a politika

27.07.2004
Ovzduší
Ekologie a politika
Francouzi mají v úmyslu zahájit tažení proti velkým terénním automobilům. Ty mají samozřejmě větší spotřebu a tak je pro jejich majitele připravována přídavná daň až do výše 3200 eur. Ale nejen to, uvažuje se také o omezení jejich vjezdu do velkých měst jako jsou Paříž nebo Bordeaux. Podle lichého nebo sudého čísla na poznávací značce by směly vjet do měst buďto jenom v liché nebo jenom v sudé dny. Při vyhlášení smogového nebezpečí by jízda s terénními vozy byla zakázána vůbec. V této souvislosti je jistě zajímavé, že obliba vozů typu off-road a SUV (sportovně-užitkové) rychle stoupá a v Evropě už tvoří kolem pěti procent vozového parku, ale francouzské značky tu prakticky nefigurují.
Francouzi také bodují ve snižování podílu CO ve výfuku. Tento oxid není definován jako primárně škodlivý a není tedy limitován žádnou normou. Vzhledem k tomu, že spoluvytváří skleníkový efekt Země a ovlivňuje tak oteplování jejího povrchu, zavázaly se evropské automobilky ke snížení CO u svých modelů do roku 2008 na průměrných 140 g/km. Průběžný stav této dlouhodobé akce měl původně zůstat utajený, což se samozřejmě nedodrželo, a tak vyšlo najevo, že Renault se už dnes dostal na 148 g/km a další francouzský koncern PSA na 149 g/km, zatímco ostatní evropské automobilky jsou na tom v průměru o 15 g/km hůř nežli je závazek, americké dokonce o 112 g/km. Tady je třeba upřesnit, že množství CO
ve výfuku je přímo úměrné spotřebě paliva a francouzským značkám se v oblasti velkých a luxusních vozů moc nedaří, takže domácí zájemci jsou nuceni sáhnout po konkurenčních. Na druhé straně při jednání o příští ekologické normě EU5 pro automobily (od příštího roku začne platit EU4), která má dále snížit množství pevných částic ve výfuku naftových motorů, Francouzi tak přísní nebyli. Zatímco německá strana navrhovala jejich redukci z dnešních 25 mg/km na 2,5 mg/km, francouzské automobilky přišly s limitem 12,5 mg/km. Této hranice by totiž mohly dosáhnout malé francouzské motory i bez poměrně drahého filtru pevných částic.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
MŽP ČR
22
8. 2017
22.8.2017 - Seminář, školení
Praha
SW CASEC
22
8. 2017
22.8.2017 - Seminář, školení
Mladá Boleslav
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí