Ekologie a politika
Francouzi mají v úmyslu zahájit tažení proti velkým terénním automobilům. Ty
mají samozřejmě větší spotřebu a tak je pro jejich majitele připravována
přídavná daň až do výše 3200 eur. Ale nejen to, uvažuje se také o omezení jejich
vjezdu do velkých měst jako jsou Paříž nebo Bordeaux. Podle lichého nebo sudého
čísla na poznávací značce by směly vjet do měst buďto jenom v liché nebo jenom v
sudé dny. Při vyhlášení smogového nebezpečí by jízda s terénními vozy byla
zakázána vůbec. V této souvislosti je jistě zajímavé, že obliba vozů typu
off-road a SUV (sportovně-užitkové) rychle stoupá a v Evropě už tvoří kolem pěti
procent vozového parku, ale francouzské značky tu prakticky nefigurují.
Francouzi také bodují ve snižování podílu CO ve výfuku. Tento oxid není
definován jako primárně škodlivý a není tedy limitován žádnou normou. Vzhledem k
tomu, že spoluvytváří skleníkový efekt Země a ovlivňuje tak oteplování jejího
povrchu, zavázaly se evropské automobilky ke snížení CO u svých modelů do roku
2008 na průměrných 140 g/km. Průběžný stav této dlouhodobé akce měl původně
zůstat utajený, což se samozřejmě nedodrželo, a tak vyšlo najevo, že Renault se
už dnes dostal na 148 g/km a další francouzský koncern PSA na 149 g/km, zatímco
ostatní evropské automobilky jsou na tom v průměru o 15 g/km hůř nežli je
závazek, americké dokonce o 112 g/km. Tady je třeba upřesnit, že množství CO
ve výfuku je přímo úměrné spotřebě paliva a francouzským značkám se v oblasti
velkých a luxusních vozů moc nedaří, takže domácí zájemci jsou nuceni sáhnout po
konkurenčních. Na druhé straně při jednání o příští ekologické normě EU5 pro
automobily (od příštího roku začne platit EU4), která má dále snížit množství
pevných částic ve výfuku naftových motorů, Francouzi tak přísní nebyli. Zatímco
německá strana navrhovala jejich redukci z dnešních 25 mg/km na 2,5 mg/km,
francouzské automobilky přišly s limitem 12,5 mg/km. Této hranice by totiž mohly
dosáhnout malé francouzské motory i bez poměrně drahého filtru pevných částic.
Francouzi mají v úmyslu zahájit tažení proti velkým terénním automobilům. Ty mají samozřejmě větší spotřebu a tak je pro jejich majitele připravována přídavná daň až do výše 3200 eur. Ale nejen to, uvažuje se také o omezení jejich vjezdu do velkých měst jako jsou Paříž nebo Bordeaux. Podle lichého nebo sudého čísla na poznávací značce by směly vjet do měst buďto jenom v liché nebo jenom v sudé dny. Při vyhlášení smogového nebezpečí by jízda s terénními vozy byla zakázána vůbec. V této souvislosti je jistě zajímavé, že obliba vozů typu off-road a SUV (sportovně-užitkové) rychle stoupá a v Evropě už tvoří kolem pěti procent vozového parku, ale francouzské značky tu prakticky nefigurují.
Francouzi také bodují ve snižování podílu CO ve výfuku. Tento oxid není definován jako primárně škodlivý a není tedy limitován žádnou normou. Vzhledem k tomu, že spoluvytváří skleníkový efekt Země a ovlivňuje tak oteplování jejího povrchu, zavázaly se evropské automobilky ke snížení CO u svých modelů do roku 2008 na průměrných 140 g/km. Průběžný stav této dlouhodobé akce měl původně zůstat utajený, což se samozřejmě nedodrželo, a tak vyšlo najevo, že Renault se už dnes dostal na 148 g/km a další francouzský koncern PSA na 149 g/km, zatímco ostatní evropské automobilky jsou na tom v průměru o 15 g/km hůř nežli je závazek, americké dokonce o 112 g/km. Tady je třeba upřesnit, že množství CO
ve výfuku je přímo úměrné spotřebě paliva a francouzským značkám se v oblasti velkých a luxusních vozů moc nedaří, takže domácí zájemci jsou nuceni sáhnout po konkurenčních. Na druhé straně při jednání o příští ekologické normě EU5 pro automobily (od příštího roku začne platit EU4), která má dále snížit množství pevných částic ve výfuku naftových motorů, Francouzi tak přísní nebyli. Zatímco německá strana navrhovala jejich redukci z dnešních 25 mg/km na 2,5 mg/km, francouzské automobilky přišly s limitem 12,5 mg/km. Této hranice by totiž mohly dosáhnout malé francouzské motory i bez poměrně drahého filtru pevných částic.
Francouzi také bodují ve snižování podílu CO ve výfuku. Tento oxid není definován jako primárně škodlivý a není tedy limitován žádnou normou. Vzhledem k tomu, že spoluvytváří skleníkový efekt Země a ovlivňuje tak oteplování jejího povrchu, zavázaly se evropské automobilky ke snížení CO u svých modelů do roku 2008 na průměrných 140 g/km. Průběžný stav této dlouhodobé akce měl původně zůstat utajený, což se samozřejmě nedodrželo, a tak vyšlo najevo, že Renault se už dnes dostal na 148 g/km a další francouzský koncern PSA na 149 g/km, zatímco ostatní evropské automobilky jsou na tom v průměru o 15 g/km hůř nežli je závazek, americké dokonce o 112 g/km. Tady je třeba upřesnit, že množství CO
ve výfuku je přímo úměrné spotřebě paliva a francouzským značkám se v oblasti velkých a luxusních vozů moc nedaří, takže domácí zájemci jsou nuceni sáhnout po konkurenčních. Na druhé straně při jednání o příští ekologické normě EU5 pro automobily (od příštího roku začne platit EU4), která má dále snížit množství pevných částic ve výfuku naftových motorů, Francouzi tak přísní nebyli. Zatímco německá strana navrhovala jejich redukci z dnešních 25 mg/km na 2,5 mg/km, francouzské automobilky přišly s limitem 12,5 mg/km. Této hranice by totiž mohly dosáhnout malé francouzské motory i bez poměrně drahého filtru pevných částic.
Zdroj:Plzeňský deník
Sdílet článek na sociálních sítích