zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Slunečnice poskytnou palivo pro automobily

24.09.2004
Obecné
Slunečnice poskytnou palivo pro automobily
Olej ze slunečnicového semene má být zdrojem paliva pro ekologické automobily budoucnosti. Britští vědci vyvinuli postup, jak z této suroviny získávat vodík, jehož spalování v motorech produkuje méně škodlivých zplodin.
Dost možná, že jednou budou v rodinách spory o to, co s nakoupeným rostlinným olejem - dát ho do friťáku, do salátu, nebo do nádrže rodinného automobilu. Odborníci z univerzity v britském Leedsu tvrdí, že třetí možnost vůbec není tak pošetilá, jak na první pohled vypadá.
O tom, že vodík je palivem budoucnosti, které by mělo jednou nahradit neekologické a ubývající fosilní zdroje, vědí odborníci už dávno: jeho spalováním vzniká pouze neškodná vodní pára. Jedním z problémů však je cena. Vodík sice lze snadno získat elektrolýzou vody, elektřina však je drahá - a levnější už asi nikdy nebude. "Výroba vodíku z biomasy a rostlinných olejů představuje reálný obnovitelný zdroj energie," uvedl dr. Andrew Moss, člen výzkumného týmu univerzity v Leedsu, která takový postup vyvinula. Detaily svého výzkumu zveřejnila na výroční schůzi Americké chemické společnosti. "Vodík z této suroviny přitom nemusí být získáván jen ve zpracovatelských závodech, ale přímo v motoru automobilu," dodal.
Uchovávání vodíku je dalším z velkých problémů jeho spalování v autech. Nádrže na vodík jsou drahé, jejich plnění obtížné a nebezpečné. Podle vědců z Leedsu je však možné se bez nich obejít. Automobil využívající jejich technologie by měl běžnou nádrž, pouze místo benzínu by v ní byl slunečnicový nebo jiný rostlinný olej.
Základem postupu je katalyzátor na bázi niklu, který z rostlinného oleje odděluje vodík. Plyn potom proudí do palivového článku, kde se slučuje s kyslíkem za vzniku elektrického napětí. Elektřina pak pohání čistý, levný, tichý a snadno regulovatelný elektromotor.
Dr. Moss přiznává, že v jimi vyvinutém procesu se v malé míře uvolňují také škodlivé uhlovodíky. Upozorňuje však, že jich je mnohem méně než u dnešních spalovacích motorů a že jejich vypouštění ekosystém neohrozí. Zvětšené osevní plochy slunečnic totiž spotřebují mnohem více skleníkových plynů, než vyprodukují "slunečnicové" motory.
Do praktického použití má ale nová technologie zatím ještě daleko. Jednou z velkých překážek je cena, protože motor na rostlinné oleje má řadu složitých součástek z drahých materiálů. Odborníci z univerzity v Leedsu však doufají, že se jim časem podaří nalézt levnější náhrady.
Zdroj: Právo

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí