zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zbytky vysloužilých aut mohou být nebezpečné

19.10.2004
Odpady
Zbytky vysloužilých aut mohou být nebezpečné
Už pět měsíců platí podstatně přísnější předpisy pro nakládání s autovraky. Přitom mnozí lidé nevědí, jak se svým vysloužilým vozem naložit. Obecní a městské úřady dokonce přiznávají, že z jejich pohledu jde o záležitost, kolem které pořád jako by se chodilo po špičkách.
Jediná firma, jež podle legislativy smí autovraky v okrese Louny likvidovat, tvrdí, že k přílišné opatrnosti není důvod a vše je poměrně jasné. Navíc náklady na likvidaci nejsou nijak přemrštěné. Například u Škody 120 vyjdou na 612 korun, u trabantu na 430.
Na opuštěná vozidla, odstavená většinou na krajích ulic, upozorňují obce a města průběžně jejich vlastníky. "Mají zákonnou lhůtu, aby do dvou měsíců vůz odstranili," uvedl JUDr. Alexandr Vasilenko, vedoucí odboru dopravy Městského úřadu Podbořany. Pokud se tak nestane, je podle příslušné vyhlášky vozidlo považované po uplynutí této lhůty za autovrak a podle toho s ním také může být naloženo.
Autovraky hyzdí ulice a další veřejná prostranství. Navíc jsou i považované za nebezpečný odpad. Obsahují chemické látky, některé i nebezpečné freony, plasty a podobně. Čas od času hasiči likvidují požáry těchto vraků, vesměs zakládané úmyslně. Navíc se ČR připojila k mezinárodní úmluvě s tím, že do roku 2015 využije 95% recyklovatelných součástí autovraků. Tím se má zajistit, aby se zbytečně nečerpaly přírodní zdroje nerostného bohatství.
Zlikvidovat autovrak je povinen jeho vlastník, případně obec. "Učinit tak smí ale jen u autorizované firmy s koncesní listinou. Takových je nás v kraji zatím osm," uvedl Ing. Boris Košťák, majitel žatecké provozovny na likvidaci autovraků.

Takových míst je zdánlivě více, pokud ale nemají povolení a nesplňují přísné normy, provádějí svoji činnost "načerno". Podle dostupných informací se jedním takovým provozem na Lounsku v současnosti už zabývá inspekce životního prostředí a provozovateli hrozí vysoká pokuta.
"Každý, kdo se zbavuje autovraku, je podle vyhlášky přímo povinen ho předat pouze osobám, jež na to mají povolení," upozorňuje B. Košťák. Sám ale poukazuje na to, že lidé nevědí či schválně nakládají s vraky jinak. Ročně se na Lounsku, Žatecku a Podbořansku totiž odhlašuje podle registru vozidel na 1200 kusů. V žatecké autorizované firmě se jich od června, kdy mohla činnost vyvíjet, přitom objevilo jen 39, a to ještě šest z jiných okresů. Nejjednodušším vysvětlením je, že vozy končí na "divokých" vrakovištích. Těm se vyplatí riskovat vysoké pokuty od úřadů kvůli tomu, že obchod s kovy je v současnosti velmi lukrativní. Některé využitelné součástky potom dále prodávají, což je další výnosný obchod. Majitelé někdy auto rozřežou sami a kov zpeněží. "Když chtějí vozidlo z evidence vyřadit, někdy nám to sami řeknou. Netuší ale, že postupovali v rozporu se zákonem," potvrdil Jiří Dobruský, vedoucí odboru dopravy žatecké radnice. Likvidace vozidla v licencovaných provozech má navíc tu přednost, že firma vystavuje i potvrzení o převzetí a zneškodnění autovraku. Na čestné prohlášení už nelze vozidlo v evidenci zrušit.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí