zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Na dálnici D8 došlo k průlomu

03.11.2004
EIA
Na dálnici D8 došlo k průlomu


Děti Země se dobrovolně zavázaly k jednostranným ústupkům

 

Ke zcela nové strategii přistoupilo deset ekologických občanských sdružení, která již několik let kritizují výstavbu dálnice D8 bez patřičných ekologických parametrů. Pro jednání se zástupci Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR, které na 27. 10. 2004 svolal hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc, totiž předložily velkorysé návrhy, jak ukončit vzájemné spory a domluvit se na kompromisu. Ten podle nich představuje na území CHKO České středohoří výstavba tunelu Kubačka v délce 3,35 km. Občanská sdružení pak na dálnici D8 ukončí veškeré aktivity a navíc na základě mimosoudních jednání postupně stáhnou všech jedenáct žalob.

 

„Dosavadní vzájemné obviňování nikam moc nevedlo, tak jsme zpracovali návrh, jak začít konečně jednat na kompromisu,“ vysvětluje důvody náhlého obratu Dětí Země v této kauze Miroslav Patrik.

 

Děti Země a další občanská sdružení se proto dobrovolně a bez předběžných podmínek zavázala, že u stavby D8-0807 přes Krušné hory budou u zbývajících správních řízení jen pasivními účastníky a nebudou tak podávat žádná odvolání a žaloby. Dále u již vydaných rozhodnutí budou provádět jen jejich kontrolu a za třetí na základě mimosoudních jednání stáhnou i všech pět podaných žalob.

 

U stavby D8-0805 přes CHKO České středohoří sdružení ze všech svých dosavadních požadavků slevila a ponechala jen dvě zásadní – vybudovat namísto dvou kratších tunelů a dvou velkých estakád tunel Kubačka v délce 3,35 km a zmenšit velkou křižovatku Bílinka.

 

Tyto úpravy trasy si sice vyžádají změnu územního rozhodnutí a některých souvisejících správních rozhodnutí, což by trvalo necelé dva roky, ale současně dojde k ochraně krajinného rázu a biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. Tyto úpravy doporučil i ombudsman ve svém kritickém stanovisku k dosavadnímu průběhu přípravy dálnice D8 loni na podzim.

 

„Pokud k výstavbě dlouhého tunelu ve Středohoří dojde, jsme připraveni právně a odborně této změně pomoci urychleně na svět,“ prohlásil dále Patrik.

 

Současně připomněl, že by pak u zbývajících správních řízení na tomto úseku byla občanská sdružení opět jen pasivními účastníky a stáhla by všech šest podaných žalob, včetně proti územnímu rozhodnutí.

 

Nyní Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR studují přeložené návrhy. Další schůzka s občanskými sdruženími o tunelu v CHKO je naplánována na polovinu listopadu.

 

Podle návrhu rozpočtu SFDI na rok 2005 by měl být úsek D8-0807 za 20 mld. Kč dostavěn v roce 2006 a úsek D8-0805 za 8,2 mld. Kč v roce 2008.

 

Návrh na dostavbu dálnice D8 ze dne 26. 10. 2004 je v další příloze.

 

Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí