zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Budoucnost městské dopravy: vozidla na vodík a zemní plyn

20.07.2005
Obecné
Ovzduší
Budoucnost městské dopravy: vozidla na vodík a zemní plyn
Dýmající výfuky v automobilových kolonách z městských ulic sice asi hned nezmizí, ale hromadná doprava by se měla během příštích let posunout k ekologičtějším vozidlům.
Hřmotné a kouřící autobusy poháněné spalovacími motory postupně v řadě metropolí vystřídají jejich tišší a prakticky bezemisní varianty poháněné elektrickou energií, zemním plynem a palivovými články.

Razantně se rozhodla řešit ekologii motorových vozidel Indie - vláda indického státu Gujarat schválila počátkem letošního roku zákon o podmínkách provozu motorových vozidel, podle kterého budou muset všechna motorová vozidla používat pohon na stlačený zemní plyn (CNG). Jako první se bude nový předpis vztahovat na prostředky městské hromadné dopravy, vládní vozy a autorikše.

EVROPA NASAZUJE EKOLOGICKÉ AUTOBUSY

Itálie podle informací listu Il Sole 24 Ore investuje 6,5 miliónu eur do vývoje nového autobusu na vodíkový pohon, který má být uveden do provozu do poloviny roku 2005. V Turíně už byl předveden koncem loňského roku autobus CityClass s palivovým článkem.

Vodíkem poháněný autobus vyvinula firma Irisbus ve spolupráci s Gruppo Torinese Transporti, Ansaldo Ricerche, Sapio, l'ENEA (Enta per le Nuove tecnologie a Energia e l'Ambiante) a Compagnia Valdostana delle Acqua. Řešení využívá hybridní technologie, umožňující použít malý palivový článek při minimální spotřebě vodíku. Ještě před zahájením svého regulérního provozu, kdy získával potřebné homolagace a registrace najezdil autobus 5 tisíc km na testovací dráze, a potvrdil svou spolehlivost. Dvanáct metrů dlouhé vozidlo funfující na vodík může přepravovat až 72 cestujících maximální rychlostí 60 km/h. Kromě toho, že jedinými emisemi, které vodíkový autobus produkuje je vodní pára, je jeho další velkou výhodou neobvykle tichá jízda. Další dodávka těchto zástupců nové generace městské hromadné dopravy by měla směřovat do Paříže. Pro města je využití tichých ekologických autobusů, jejich jedinými emisemi jsou vzduch a vodní pára výhodné. Jako dobu praktického nasazení palivových člán ků do reálného provozu odhadují odborníci na období kolem roku 2020.

ISLAND - PRVNÍ "VODÍKOVÁ" ZEMĚ

Jako první země chce komplexně skoncovat se svojí závislostí na fosilních palivech Island. Právě tam začala mj. nedávno dodávat ekologické autobusy poháněné zemním plynem česká Karosa. V současné době probíhá pilotní projekt, jehož cílem je dosáhnout toho, že všechna vozidla i lodě budou využívat pohon na vodík. Přípravu na budoucnost bez zplodin dostala na starost specializovaná agentura Islandic New Energy, založená právě k tomuto účelu. K zakládajícím členům patří řada firem, které se podílejí na výzkumu nových zdrojů energie a možností jejich praktického využití jako např. ropný gigant Shell nebo automobilový koncern Daimler-Chrysler.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí