Do Prahy začnou létat obří stroje
Když před rokem přistávalo v Praze na Ruzyni obří jumbo s japonskými turisty,
pozorovaly megaletadlo ze střechy nedalekého parkingu desítky lidí. Od podzimu
bude taková podívaná častější. Řízení letového provozu totiž od září radikálně
snižuje poplatky za přistávání velkých letadel. Tedy strojů o vzletové hmotnosti
přes sto tun.
Taxy u letadel do sto tun se nemění. Za každých tisíc kilogramů musí dopravci
platit i v budoucnu 195 korun. "Poplatky z hmotnosti nad sto tun se sníží
přibližně na polovinu," říká mluvčí společnosti Řízení letového provozu Richard
Klíma.
Když před rokem přistávalo v Praze na Ruzyni obří jumbo s japonskými turisty, pozorovaly megaletadlo ze střechy nedalekého parkingu desítky lidí. Od podzimu bude taková podívaná častější. Řízení letového provozu totiž od září radikálně snižuje poplatky za přistávání velkých letadel. Tedy strojů o vzletové hmotnosti přes sto tun.
Taxy u letadel do sto tun se nemění. Za každých tisíc kilogramů musí dopravci platit i v budoucnu 195 korun. "Poplatky z hmotnosti nad sto tun se sníží přibližně na polovinu," říká mluvčí společnosti Řízení letového provozu Richard Klíma.
Vyrovnat se konkurenci
Levnější poplatky mají na Ruzyň přilákat další obří stroje. "Nyní přistávají v Praze jen tři procenta velkých letadel," uvádí mluvčí společnosti Letiště Praha Veronika Sedláčková. To je v porovnání s konkurenčními letišti ve střední Evropě - jako jsou Vídeň, Mnichov nebo Berlín - výrazně méně. Na těchto letištích přistává obvykle desetina až pětina "megaletadel". V Ruzyni by to díky nižším poplatkům mohlo být do tří let deset až patnáct procent.
České aerolinie mají nyní ve své padesátiletadlové flotile pouze čtyři velká letadla - Airbusy A310. Ta létají z Prahy do Spojených států a do Spojených arabských emirátů. Prezident ČSA Radomír Lašák však minulý týden uvedl, že pokud ČSA dálkové lety úplně nezruší, budou muset národní aerolinie koupit nová obří letadla.
Více peněz, více hluku
Pokud začne v příštích měsících přistávat na Ruzyni více megaletounů, jak se na to už chystají například Číňané, přinese to do státní pokladny i víc peněz. Do Prahy se totiž dostanou další turisté z Asie a ti jsou známi tím, že v Evropě hodně utrácejí.
V případě, že začnou do Prahy s obřími stroji létat další letecké společnosti - třeba japonský JAL, budou moci Češi lépe cestovat do vzdálenějších míst bez mezipřistání.
Na druhou stranu ekologové varují, že velká letadla jsou mnohem hlučnější než malé stroje. Od letošního června přitom platí tvrdší norma na hluk v okolí letiště. Měřicí stanice ovšem ukazují, že přísnější limity jsou už nyní téměř každodenně překračovány třeba v Kněževsi, Jenči či v Řepích. Letiště přesto změny nechystá.
Pokud ruzyňské letiště přiláká více obřích strojů, podpoří to i záměry vybudovat nové mezinárodní letiště doslova na dohled od Prahy, na nynějším aerodromu zbrojovky Aero Vodochody, kam by měly létat nízkonákladové společnosti.
Takový projekt alespoň doporučují studie, které pro vládu vypracovaly britská firma Orbinet a VUT Brno a do nichž HN nahlédly. Angličtí experti spočítali, že v roce 2022 by obě letiště mohla ročně odbavit přes 27 miliónů pasažérů.
Taxy u letadel do sto tun se nemění. Za každých tisíc kilogramů musí dopravci platit i v budoucnu 195 korun. "Poplatky z hmotnosti nad sto tun se sníží přibližně na polovinu," říká mluvčí společnosti Řízení letového provozu Richard Klíma.
Vyrovnat se konkurenci
Levnější poplatky mají na Ruzyň přilákat další obří stroje. "Nyní přistávají v Praze jen tři procenta velkých letadel," uvádí mluvčí společnosti Letiště Praha Veronika Sedláčková. To je v porovnání s konkurenčními letišti ve střední Evropě - jako jsou Vídeň, Mnichov nebo Berlín - výrazně méně. Na těchto letištích přistává obvykle desetina až pětina "megaletadel". V Ruzyni by to díky nižším poplatkům mohlo být do tří let deset až patnáct procent.
České aerolinie mají nyní ve své padesátiletadlové flotile pouze čtyři velká letadla - Airbusy A310. Ta létají z Prahy do Spojených států a do Spojených arabských emirátů. Prezident ČSA Radomír Lašák však minulý týden uvedl, že pokud ČSA dálkové lety úplně nezruší, budou muset národní aerolinie koupit nová obří letadla.
Více peněz, více hluku
Pokud začne v příštích měsících přistávat na Ruzyni více megaletounů, jak se na to už chystají například Číňané, přinese to do státní pokladny i víc peněz. Do Prahy se totiž dostanou další turisté z Asie a ti jsou známi tím, že v Evropě hodně utrácejí.
V případě, že začnou do Prahy s obřími stroji létat další letecké společnosti - třeba japonský JAL, budou moci Češi lépe cestovat do vzdálenějších míst bez mezipřistání.
Na druhou stranu ekologové varují, že velká letadla jsou mnohem hlučnější než malé stroje. Od letošního června přitom platí tvrdší norma na hluk v okolí letiště. Měřicí stanice ovšem ukazují, že přísnější limity jsou už nyní téměř každodenně překračovány třeba v Kněževsi, Jenči či v Řepích. Letiště přesto změny nechystá.
Pokud ruzyňské letiště přiláká více obřích strojů, podpoří to i záměry vybudovat nové mezinárodní letiště doslova na dohled od Prahy, na nynějším aerodromu zbrojovky Aero Vodochody, kam by měly létat nízkonákladové společnosti.
Takový projekt alespoň doporučují studie, které pro vládu vypracovaly britská firma Orbinet a VUT Brno a do nichž HN nahlédly. Angličtí experti spočítali, že v roce 2022 by obě letiště mohla ročně odbavit přes 27 miliónů pasažérů.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích