zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Varování, nebo hrozba?

03.10.2006
Ovzduší
Varování, nebo hrozba?
Kalifornie žaluje šest výrobců automobilů, protože jejich výrobky škodí ovzduší.

Po tabákových firmách a fastfoodech se ve Spojených státech dostaly na paškál také automobilky. Šest největších výrobců aut v USA zažaloval stát Kalifornie kvůli podílu na globálním oteplování. Žaloba se objevila necelý měsíc poté, co Kalifornie přijala jako první stát USA nový zákon proti této obávané změně klimatu.

Obžaloba viní automobilky z narušení veřejných práv, kterého se měly dopustit výrobou automobilů vypouštějících do ovzduší veliké množství skleníkových plynů. Firmy tím měly způsobit miliardové škody. Kalifornský generální prokurátor Bill Lockyer uvedl, že jde o první žalobu svého druhu.

"Globální oteplování způsobuje výrazné škody na kalifornském životním prostředí, ekonomice, zemědělství i zdraví obyvatel," tvrdí Lockyer. "Škody jsou vysoké a neustále rostou, je proto čas, aby se automobilky zodpovídaly za svůj příspěvek k této krizi," dodává prokurátor.

Žaloba míří na General Motors, Ford Motor, Toyota Motor, Chrysler a severoamerické divize společností Honda Motor a Nissan Motor. Podle agentury Reuters bude Kalifornie v rámci žaloby požadovat desítky či stovky milionů dolarů.

Oporou pro žalobu má být čerstvě přijatý zákon proti globálnímu oteplování a pravidla požadující od automobilek rychlejší snižování výfukových zplodin u osobních i nákladních vozů, která nejlidnatější stát USA schválil už v roce 2004. Jejich cílem je snížit emise skleníkových plynů o 30 %. Firmy se dodržování těchto pravidel zatím bránily. Podle sdružení Automotive Alliance už ale automobilky na vývoji automobilů se sníženou spotřebou pohonných hmot pracují a se žalobou nesouhlasí. "Žaloba otevírá dveře k další soudním sporům s kýmkoliv, kdo používá fosilní paliva jako zdroj energie," varuje sdružení.

CENTRUM PRO AUTOMOBILOVÝ VÝZKUM podporuje názor Automotive Alliance s tím, že pro automobilový průmysl je těžké okamžitě splnit nastavené normy. Tvrdí, že vývoj úsporných benzinových či naftových motorů, popřípadě nasazení hybridních motorů, je velmi nákladné. "Znamenalo by to také výrobu menších a lehčích automobilů, o ty ale trh nejeví zájem. Nové ekologické technologie jsou navíc drahé a zákazníci jsou na cenu citliví," upozorňuje předseda Centra pro automobilový výzkum David Cole.

Žaloba představuje podle jednoho z analytiků způsob, jak vyvinout na výrobce tlak k dodržování přijatých pravidel. Ekologické organizace ji přivítaly s tím, že je pro Kalifornii další zbraní v boji za snížení emisí skleníkových plynů. "Zatímco Bushova administrativa schovává hlavu do písku, Kalifornie nasadila v boji proti emisím celý dostupný arzenál," citoval list The Guardian Dana Beckera z organizace Sierra Club.

Kalifornie má s automobily dlouhodobé problémy. Na 35 milionů obyvatel přibude každým rokem do evidence více než dva miliony nových vozů a registrováno je celkem 29 milionů aut.

AUTOR: RADAN DOLEJŠ
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí