zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Američané nedůvěřují dieselům

11.12.2006
Ovzduší
Američané nedůvěřují dieselům
Mnoha americkým spotřebitelům se u aut na naftový pohon vybavuje představa vozidel, která v osmdesátých letech čadila a kouřila. Od té doby došlo k významným změnám. Nové čistší dieselové motory, které jsou dnes poháněny naftou s nízkým obsahem síry, již neprodukují škodlivé emise jako jejich někdejší předchůdci.
Dvě z největších evropských automobilek, Volkswagen a Mercedes-Benz, představily v listopadu v USA prototypy, jejichž emise jsou tak čisté, že obstojí i v Kalifornii, která má ze všech amerických států nejnáročnější ekologické normy.
Ale přesvědčit americké spotřebitele, aby kupovali dieselová osobní auta a lehké nákladní vozy, je zatím velmi obtížné. Zejména proto, že ty nejčistší předpokládají náročnější údržbu než auta poháněná benzínem. Německé automobilky nyní s jistým předstihem reagují na poslední trendy, které se přiklánějí k naftovému pohonu. Růst cen benzínu v posledních několika letech zvedl zájem o auta s nižší spotřebou. Diesely jsou ve srovnání s benzínovými motory o třicet procent úspornější. V Evropě je už moderními dieselovými motory vybaveno asi padesát procent prodávaných vozů. V USA jsou to pouze tři procenta aut.

Každý stát má jiné normy
Na listopadovém autosalónu v Los Angeles oznámily automobilky Volkswagen a Mercedes-Benz, že v roce 2008 nabídnou na americkém trhu několik nových modelů, vybavených výjimečně čistými dieselovými motory, které poprvé dostojí emisním standardům ve všech padesáti amerických státech.
Úsporný a ekologicky čistý diesel vyvinula i největší světová a americká automobilka General Motors, a to šestilitrový osmiválcový pick-up.
Spojené státy mají nejpřísnější emisní standardy na světě. Jednotlivé státy však mají v této oblasti velmi rozdílné předpisy. Například nynější dieselové verze VW Jetta a sedan Mercedes třídy E lze prodávat jen ve 45 amerických státech. Prodej těchto vozů ve všech padesáti státech usnadní, že od letošního října se začíná na podnět federální vlády prodávat nafta s nízkým obsahem síry u čerpacích stanic po celých USA.
Některé z nové generace dieselů mohou pracovat jen při vstřikování urey, močoviny, ze zvláštní nádrže do výfuku.
Problém je v tom, jak často budou řidiči muset tuto tekutinu, vyrobenou z čpavku a oxidu uhličitého, do svých aut doplňovat. Výrobci tvrdí, že nádrž na ureu může být doplněna pokaždé, když řidič mění olej.
"Pokud na to budou lidé soustavně zapomínat nebo doplní ureu pozdě, bude to mít vážné zdravotní důsledky," upozorňuje vědec David Friedman a dodává, že "jestliže tento systém neuspěje, posílí to ve veřejnosti negativní představy o dieselových motorech". Někteří experti navrhují pojistku - pokud nebude v nádrži dostatek urey, motor nenastartuje.
Automobilka DaimlerChrysler však namítá, že je to pošetilý nápad, protože některé vozy by se uprostřed cesty staly nepojízdné.

Myslet na další tekutinu
Její divize Mercedes oznámila, že již jedná se sítěmi čerpadel i opraven ve Spojených státech o tom, aby svým zákazníkům umožnily mít nádrž s ureou vždy plnou.
Nové modely dieselových mercedesů budou vybaveny zvukovým i vizuálním varovným systémem, který oznámí pokles hladiny této tekutiny.
V Evropě už komerční vozidla s dieselovými motory ureu používají a její doplňování tam nepředstavuje vůbec žádný problém, stejně jako jím není výměna oleje, tvrdí Edith Meissnerová, mluvčí automobilky Mercedes.
Stranu připravili
Miroslav a Jaroslava Prchalovi
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Letní tábor Polana, Vrbovce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
12
9. 2017
12-14.9.2017 - Veletrh, výstava
Birmingham
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí