Sobota, 20. dubna 2024

V Evropě přibývá silných aut, která překračují emisní limity

V Evropě přibývá silných aut, která překračují emisní limity
Předseda Evropské komise José Manuel Barroso prohlásil, že je čas "zaútočit na problém klimatických změn". Ale pro svou vlastní rodinu používá vůz, který jen velmi stěží zachrání naši planetu. Řídí Volkswagen Touareg, sportovně užitkový vůz, který ve své nejvýkonnější verzi emituje více než 1,6krát více zplodin, než je průměr kysličníku uhličitého v nových automobilech.
Přesto, že Evropané platí mnohem vyšší daně z pohonných hmot než Američané, kupují stále více rychlejších, těžších a silnějších vozů než v minulosti. I když na evropském trhu panuje tvrdá cenová konkurence asijských automobilek, poptávka po sportovně užitkových vozech stále roste.
Tento trend ohrožuje evropské ekologické cíle a podrývá závazek Evropské unie snížit podle Kjótského protokolu emise skleníkových plynů v roce 2012 o osm procent ve srovnání s úrovní roku 1990. Ačkoliv Evropská unie snížila od roku 1990 emise skleníkových plynů o více než 20 procent, emise kysličníku uhličitého u nových osobních i nákladních vozů vzrostly o více než 20 procent V USA emise skleníkových plynů stouply od roku 1990 o 16 procent.
Neschopnost automobilek dostatečně rychle srazit emise kysličníku uhličitého je dostává do konfliktu s regulátory. Jak varují někteří experti, až Evropská unie zpřísní regulace, výroba ekologičtějších technologií zvýší cenu nového auta v průměru o 3300 eur.

Automobilky varují
Nové regulace, které mají nahradit tradiční evropskou politiku dobrovolného závazku automobilek dodržovat emisní limity, nepřicházejí v optimální době. Pro výrobce to znamená zvednout investice do úsporných technologií a snížení odbytu největších a nejvýnosnějších vozidel. "Nemůžete udržet při životě automobilové odvětví a zachovat miliony pracovních míst, jestliže řekněme v roce 2010 nesmíte kvůli regulaci překročit emise 120 gramů na kilometr," postěžoval si Dieter Zetsche, šéf společnosti DaimlerChrysler.
Snaha zpřísnit emisní limity vyvolává rozhodný odpor zejména v Německu. V této největší evropské ekonomice připadá každé sedmé pracovní místo na automobilový průmysl. A němečtí výrobci aut Mercedes, BMW, Porsche a Audi jsou obzvláště zranitelní, protože produkují auta se silnými motory, které emitují nadměrné množství kysličníku uhličitého.
Pokud by byli nuceni snížit emise tak rychle, jak si někteří úředníci Evropské unie přejí, odbyt nejvýnosnějších vozidel by mohl klesnout o 10 procent. Což by třeba pro bavorskou automobilku BMW mohlo představovat roční ztrátu 650 milionů dolarů.
Mnoho výrobců spěchá, aby svou modelovou řadu doplnili o sportovně užitkové vozy, a to i ty podniky, které jsou spíše známy produkcí malých vozů a sportovních sedanů, jako jsou VW a Renault.
"Je to tak krásné a velké auto a můžu v něm sedět vysoko," libuje si dvaapadesátiletá Kamp Lintfortová z Německa, která řídí sportovně užitkový vůz Mercedes třídy M. A nepokládá vůbec za důležité, že emituje 249 gramů kysličníku uhličitého na kilometr ve srovnání s průměrnými 161 gramy u nových vozů. Zatímco prodej nejmenších modelů opadl, poptávka po sportovně užitkových vozech šla nahoru. Pro většinu Evropanů, zejména starších zákazníků, je přechod k větším a prostornějším vozidlům přirozený.

Je to věc svobodné volby
Pětašedesátiletý Rainer Haase z Berlína říká, že "kvůli nemocné páteři jsou pro mě sedadla v menších autech příliš nízká". A proto nahradil svůj třináct let starý sedan BMW sportovně užitkovým vozem Toyota RAV4.
José Manuel Barroso, předseda Evropské komise, nám v písemné odpovědi řekl, že "evropští výrobci neudělali velký pokrok" při snižování emisních limitů. K tomu, že sám má vůz, emitující více kysličníku uhličitého než jiná auta, překvapivě napsal: "Volba výrobku záleží na jednotlivcích podle jejich potřeb a preferencí. Bylo by proti evropskému pojetí svobodné společnosti určovat lidem, co si mají zvolit, podle jednoho vzorce údajně správného chování, nařizovaného samozvanými morálními autoritami."
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů