zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Cestou k ekologičtější dopravě je i stlačený zemní plyn

10.08.2007
Energie
Cestou k ekologičtější dopravě je i stlačený zemní plyn

Stlačený zemní plyn (CNG) pro dopravu nabízí možnost snížení emisí na straně celé společnosti a nižší náklady na kilometr jízdy na straně jednotlivce.

Evropská unie doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 asi 20 procent klasických ropných produktů v silniční dopravě a právě CNG by měl tvořit celou polovinu veškerých alternativních paliv.

Na území EU25 bylo v roce 2004 registrováno 216 milionů osobních vozidel. Od roku 1990 do roku 2004 počet automobilů v EU25 vzrostl o 38 %. Čtvrtina Evropanů dnes bydlí ve vzdálenosti menší než 500 metrů od rušné silnice, po které denně projede více než 8220 aut. Za to častěji nemocní a dříve nemocní Evropané zaplatí ročně daň ve výši čtyř milionů let života. Automobily v EU produkují přes 10 % emisí skleníkových plynů a další znečišťující látky, které mohou poškodit lidské zdraví a životní prostředí.

Podle agentury DPA emise skleníkových plynů v ostatních odvětvích hospodářství v posledních letech klesají, ale doprava jich produkuje stále více. V České republice se dokonce více než zdvojnásobily. Od roku 1990 v ČR prakticky vymizely emise olova z dopravy, a to díky ukončení prodeje olovnatého benzinu před pěti lety. Nedávné zavedení podstatného snížení přípustného obsahu síry v motorové naftě znamenalo pokles emisí oxidu siřičitého z dopravy. Stále ale podle údajů rostou u nás emise nejvýznamnějšího skleníkového plynu - oxidu uhličitého. V České republice se emise skleníkových plynů v dopravě zvýšily dokonce o 107 procent.

Ekologické plusy jsou u zemního plynu zcela evidentní: žádné tuhé částice, které u klasických pohonů tak škodí zdraví lidí, o 90 % méně kysličníku uhelnatého, ozonu a oxidů dusíku. Pokud jde o emise oxidu uhličitého, pak je to o 30 % méně než u benzinových a o 10 % méně než u naftových motorů.

Evropská unie jede podle akčního plánu, který přijala už v roce 2001, a počítá s 20procentní náhradou benzinu a nafty alternativními palivy do roku 2020. Podle České plynárenské unie to představuje v Evropě 23,5 milionu vozidel na zemní plyn, 20 tisíc plnicích stanic a spotřebu zemního plynu jako motorového paliva ve výši 47 miliard m3.

Ve světě už jsou dál

V Evropě jen za poslední rok vzrostl počet aut na zemní plyn o 22 %. 100 tisíc vozů už dnes jezdí například na Ukrajině, 400 tisíc v Itálii, 55 tisíc v Německu atd. Celkem bylo dosud ve více než 50 zemích světa prodáno 5,5 milionu CNG vozidel. V Argentině dokonce jezdí více aut na CNG než na klasická paliva, v Brazílii nebo Pákistánu jich jezdí více než milion.

V některých městech po celém světě na toto ekologické palivo přešla celá autobusová doprava. V Novém Dillí je povolen vjezd do centra města jen vozy na alternativní palivo. Londýn chce už v roce 2012 provozovat jen ekologické autobusy a do té doby všech 8000 vyměnit. Veliký vozový park CNG si pořídil např. i Dopravní podnik Jarov v Bratislavě, který měl v roce 2006 asi 118 CNG autobusů. Dopravní podnik tu má k dispozici největší plnicí stanici ve střední Evropě, která byla otevřena v lednu 2006. V roce 2005 provedli analýzu úspor, vyplývající ze záměny nafty za CNG. Výsledkem byla úspora nákladů u sólo vozidla ve výši 29 678 SK/měsíc a u kloubového vozidla ve výši 31 218 SK/měsíc. Celkově úspory nákladů pro 118 autobusů činily 40 milionů SK jen za rok 2005.

Podle Sdružení automobilového průmyslu bylo k 31.12.2006 v ČR registrováno celkem 6 490 393 ks vozidel všech kategorií. Z tohoto počtu vozidel však pouze kolem dvou procent (asi 121 000 ks) používalo jiný druh paliva než benzin nebo naftu. Na CNG u nás dnes jezdí jen asi 640 vozidel, nicméně meziroční nárůst byl téměř 30procentní. Z tohoto počtu je asi 200 autobusů v městské hromadné a meziměstské linkové dopravě (v Ústí nad Labem 70 autobusů, v Havířově 33, v Prostějově 24, v České Lípě 21, v Liberci 8, ve Frýdku-Místku 6, po 5 v Semilech a Trutnově atd.). Dále v ČR jezdí 170 osobních automobilů provozovaných plynárenskými společnostmi, asi 200 osobních automobilů provozovaných jinými osobami a asi osm nákladních a svozových vozidel odpadu.

Výrobci se přizpůsobí

Mnoho výrobců nejen osobních automobilů, ale i autobusů jsou připraveni dodávat vozidla spalující zemní plyn velkosériově. To však uplatňují převážně v zahraničí. Na českém trhu v oblasti autobusové dopravy úspěšně působí tři výrobci a na výběr je SOR EKOBUS, Karosa Citelis či TEDOM 123 G. Jeden autobus na plyn stojí zhruba sedm milionů korun. V oblasti osobních a užitkových vozidel nabízí trh okolo 10 druhů (např. Fiat Multipla, Fiat Doblo, Fiat Punto, Opel Zafira či Opel Combo, Citroen Berlingo či C3, Renault Kangoo ad.) a nabídka se v budoucnu rozšíří i o Fiat Ducato a Mercedes. V zahraničí však existují další typy vozidel, o které je možné v budoucnu nabídku v ČR rozšířit.

V ČR proběhla úvodní jednání mezi zástupci RWE Transgas a automobilkou Škoda o zajištění výroby tuzemských vozidel na CNG. Škoda Auto původně myslela, že bude nabízet jen jednu modelovou řadu na CNG, buď Octavia nebo Roomster; teď už ale počítá s tím, že na stlačený zemní budou vyvinuty vozy všech tří modelových řad - Octavia, Roomster i Superb. Auta mají být na trhu příští rok. Na webových stránkách Škody Auto také stojí: Cena sériově vyráběných osobních automobilů na CNG je zhruba o pět procent dražší než u standardních verzí. Tyto náklady se však stejně jako u dodatečně upravených vozů, do nichž byla namontována CNG souprava, vrátí při nynějších cenách motorových paliv po zhruba 50 tisících najetých kilometrech. Zejména firmy s vysokým počtem ujetých kilometrů tak mohou díky zemnímu plynu ušetřit až desetitisíce korun měsíčně.

Jaroslav TOMÁNEK,

senior manager České plynárenské unie

Zdroj: Haló noviny

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí