Studie: Ropa je čistší než biopaliva
Evropská unie bude nejspíš muset přehodnotit svou politiku masové podpory
biopaliv. Podle studie vědeckého týmu, který vedl nositel Nobelovy ceny Paul J.
Crutzen, mají totiž paliva vyrobená z řepky nebo kukuřice horší dopad na klima
než ropa - při spalování mohou produkovat až o 70 procent více skleníkových
plynů. Brusel chtěl přitom v rámci boje proti tzv. globálnímu oteplování
dosáhnout toho, aby v roce 2020 biopaliva tvořila desetinu pohonných hmot.
Kritika biopaliv ze strany ekologických organizací a vědců donutila Evropskou
komisi změnit názor ve chvíli, kdy se v Bruselu připravuje klíčový balíček o
boji se změnami klimatu. Biopaliva k tomuto boji podle kritiků nepřispívají,
naopak jejich nadměrné využívání působí velké škody a vede k růstu cen
zemědělských produktů a potravin.
Biopaliva se ještě nedávno zdála být východiskem pro výrobce automobilů, kteří
byli pod tlakem, aby u automobilů snížili emise skleníkových plynů. Zdálo se, že
namísto převratných technologií bude stačit při výrobě pohonných hmot nahradit
ropu řepkou. Evropští úředníci se této myšlenky chytili a stanovili své cíle pro
používání biopaliv. Jejich hluchotu k varovným hlasům prolomila až současná
studie.
Horší než oxid uhličitý Studie říká, že při pěstování kukuřice či řepky
využívaných k výrobě biopaliv jsou potřeba dusíkatá hnojiva - spalování produktů
z nich vyrobených pak vede k tomu, že se uvolňuje oxid dusný, známý pod
označením "rajský plyn". Ten má asi 300krát vyšší skleníkový efekt než
nejběžnější skleníkový plyn -oxid uhličitý. Skleníkové plyny ze spalování
fosilních paliv přitom podle řady vědců vedou k oteplování planety a právě
používání biopaliv mělo být jednou z cest k omezení emisí.
Že by Evropská unie mohla změnit svůj názor na limity biopaliv, naznačil včera
pro BBC eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas: "Problémy v životním
prostředí a sociální problémy, které způsobují biopaliva, jsou větší, než jsme
se domnívali. Musíme se proto pohybovat velmi opatrně." Ničení krajiny Biopaliva
mají i další nevýhody. Jejich mohutná podpora evropskými dotacemi prý značně
přispívá k ničení krajiny. Podle internetového serveru EUobserver Dimas minulý
týden obdržel dopis od zástupců 17 neziskových organizací, které jej varují před
neuváženými kroky. Evropští zákonodárci musí při schvalování legislativy myslet
také na ochranu důležitých ekosystémů, jakými jsou savany či louky. "Destrukce
těchto přirozených likvidátorů oxidu uhličitého by mohla vést ke zvýšení emisí,
což by nakonec vymazalo veškeré výhody navyšování podílu biopaliv," uvádí se v
dopise. Upozorňují také, že široká podpora biopalivům může vést k růstu cen
potravin a k problémům se zásobováním vodou, což by poškodilo především chudé.
Dimas v reakci připustil, že by bylo rozumnější nedodržet stanovený cíl, než
přitížit nejchudším a ničit životní prostředí.
Evropská unie bude nejspíš muset přehodnotit svou politiku masové podpory biopaliv. Podle studie vědeckého týmu, který vedl nositel Nobelovy ceny Paul J. Crutzen, mají totiž paliva vyrobená z řepky nebo kukuřice horší dopad na klima než ropa - při spalování mohou produkovat až o 70 procent více skleníkových plynů. Brusel chtěl přitom v rámci boje proti tzv. globálnímu oteplování dosáhnout toho, aby v roce 2020 biopaliva tvořila desetinu pohonných hmot.
Kritika biopaliv ze strany ekologických organizací a vědců donutila Evropskou komisi změnit názor ve chvíli, kdy se v Bruselu připravuje klíčový balíček o boji se změnami klimatu. Biopaliva k tomuto boji podle kritiků nepřispívají, naopak jejich nadměrné využívání působí velké škody a vede k růstu cen zemědělských produktů a potravin.
Biopaliva se ještě nedávno zdála být východiskem pro výrobce automobilů, kteří byli pod tlakem, aby u automobilů snížili emise skleníkových plynů. Zdálo se, že namísto převratných technologií bude stačit při výrobě pohonných hmot nahradit ropu řepkou. Evropští úředníci se této myšlenky chytili a stanovili své cíle pro používání biopaliv. Jejich hluchotu k varovným hlasům prolomila až současná studie.
Horší než oxid uhličitý Studie říká, že při pěstování kukuřice či řepky využívaných k výrobě biopaliv jsou potřeba dusíkatá hnojiva - spalování produktů z nich vyrobených pak vede k tomu, že se uvolňuje oxid dusný, známý pod označením "rajský plyn". Ten má asi 300krát vyšší skleníkový efekt než nejběžnější skleníkový plyn -oxid uhličitý. Skleníkové plyny ze spalování fosilních paliv přitom podle řady vědců vedou k oteplování planety a právě používání biopaliv mělo být jednou z cest k omezení emisí.
Že by Evropská unie mohla změnit svůj názor na limity biopaliv, naznačil včera pro BBC eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas: "Problémy v životním prostředí a sociální problémy, které způsobují biopaliva, jsou větší, než jsme se domnívali. Musíme se proto pohybovat velmi opatrně." Ničení krajiny Biopaliva mají i další nevýhody. Jejich mohutná podpora evropskými dotacemi prý značně přispívá k ničení krajiny. Podle internetového serveru EUobserver Dimas minulý týden obdržel dopis od zástupců 17 neziskových organizací, které jej varují před neuváženými kroky. Evropští zákonodárci musí při schvalování legislativy myslet také na ochranu důležitých ekosystémů, jakými jsou savany či louky. "Destrukce těchto přirozených likvidátorů oxidu uhličitého by mohla vést ke zvýšení emisí, což by nakonec vymazalo veškeré výhody navyšování podílu biopaliv," uvádí se v dopise. Upozorňují také, že široká podpora biopalivům může vést k růstu cen potravin a k problémům se zásobováním vodou, což by poškodilo především chudé.
Dimas v reakci připustil, že by bylo rozumnější nedodržet stanovený cíl, než přitížit nejchudším a ničit životní prostředí.
Kritika biopaliv ze strany ekologických organizací a vědců donutila Evropskou komisi změnit názor ve chvíli, kdy se v Bruselu připravuje klíčový balíček o boji se změnami klimatu. Biopaliva k tomuto boji podle kritiků nepřispívají, naopak jejich nadměrné využívání působí velké škody a vede k růstu cen zemědělských produktů a potravin.
Biopaliva se ještě nedávno zdála být východiskem pro výrobce automobilů, kteří byli pod tlakem, aby u automobilů snížili emise skleníkových plynů. Zdálo se, že namísto převratných technologií bude stačit při výrobě pohonných hmot nahradit ropu řepkou. Evropští úředníci se této myšlenky chytili a stanovili své cíle pro používání biopaliv. Jejich hluchotu k varovným hlasům prolomila až současná studie.
Horší než oxid uhličitý Studie říká, že při pěstování kukuřice či řepky využívaných k výrobě biopaliv jsou potřeba dusíkatá hnojiva - spalování produktů z nich vyrobených pak vede k tomu, že se uvolňuje oxid dusný, známý pod označením "rajský plyn". Ten má asi 300krát vyšší skleníkový efekt než nejběžnější skleníkový plyn -oxid uhličitý. Skleníkové plyny ze spalování fosilních paliv přitom podle řady vědců vedou k oteplování planety a právě používání biopaliv mělo být jednou z cest k omezení emisí.
Že by Evropská unie mohla změnit svůj názor na limity biopaliv, naznačil včera pro BBC eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas: "Problémy v životním prostředí a sociální problémy, které způsobují biopaliva, jsou větší, než jsme se domnívali. Musíme se proto pohybovat velmi opatrně." Ničení krajiny Biopaliva mají i další nevýhody. Jejich mohutná podpora evropskými dotacemi prý značně přispívá k ničení krajiny. Podle internetového serveru EUobserver Dimas minulý týden obdržel dopis od zástupců 17 neziskových organizací, které jej varují před neuváženými kroky. Evropští zákonodárci musí při schvalování legislativy myslet také na ochranu důležitých ekosystémů, jakými jsou savany či louky. "Destrukce těchto přirozených likvidátorů oxidu uhličitého by mohla vést ke zvýšení emisí, což by nakonec vymazalo veškeré výhody navyšování podílu biopaliv," uvádí se v dopise. Upozorňují také, že široká podpora biopalivům může vést k růstu cen potravin a k problémům se zásobováním vodou, což by poškodilo především chudé.
Dimas v reakci připustil, že by bylo rozumnější nedodržet stanovený cíl, než přitížit nejchudším a ničit životní prostředí.
Zdroj:Lidové noviny
Sdílet článek na sociálních sítích