zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nová ambice Soulu: obří vodní dílo

26.01.2008
Voda
Nová ambice Soulu: obří vodní dílo
Korejský poloostrov tvoří dva světy - vyspělá kapitalistická Jižní Korea a stalinistická KLDR. Tyto dva světy však jednou může spojit vodní kanál, který by vedl až do Číny.

Je to projekt nového jihokorejského prezidenta I Mjong-baka. Severní Korea by však do něj mohla být zapojena až tehdy, kdyby se zřekla svých jaderných ambic.

I Mjong-bak, který se ujme oficiálně úřadu koncem února, chce, aby několik set kilometrů dlouhý "Velký vodní kanál" vedl z jihokorejského Pusanu do metropole Soulu. Náklady odhaduje na 16 miliard dolarů. Odpůrci projektu však na více než 50. Jak uvádí stanice BBC, považují ho za šílený.

K vytvoření kanálu, který by se podle I Mjong-baka mohl začít stavět již příští rok, je zapotřebí spojit několik jihokorejských řek včetně nejdelšího toku Nakdong a řeky Han. Jejich koryta by se musela prohloubit a rozšířit. Ve středu země by se kvůli kanálu musel udělat 20 kilometrů dlouhý tunel, jenž by vedl horami.

Vybudování tohoto vodního díla bylo součástí kampaně, díky které I Mjong-bak vyhrál prosincové prezidentské volby. I Mjong-bak, někdejší šéf Hyundai Construction, je prvním prezidentem země, který vzešel ze světa byznysu.

Ekonomický rozvoj země zdůrazňoval i během volební kampaně. Vybudování kanálu je součástí prezidentovy vize "Korea 747".

První sedmička znamená roční ekonomický růst o sedm procent (ten Korea nezažila již pět let), čtyřka zastupuje 40 tisíc amerických dolarů, což by podle prezidenta měl být za deset let roční příjem obyvatel země na hlavu (nyní činí asi 18 tisíc).

Druhá sedmička má symbolizovat plánované pořadí země na žebříčku největších světových ekonomik. Zatím je dvanáctá.

Postavení vodního díla je rovněž součástí jeho politiky vůči KLDR. Velká národní strana, za kterou I Mjong-bak kandidoval, tradičně odmítala jihokorejskou "sluneční politiku". Podle ní se měl Soul postupně sblížit s Pchjongjangem tím, že mu bude dodávat potraviny a palivo a ten pak odzbrojí.

Záměr vybudovat kanál až do KLDR a pomoci jí ekonomicky, však ukazuje, že Velká národní strana svůj postoj mění.

I Mjong-bak tvrdí, že nová vodní cesta vytvoří 700 tisíc pracovních míst, zmenší náklady na dopravu, pomůže hospodářskému růstu na venkově a prospěje turistice.

I Mjong-bak říká, že projekt budou financovat soukromé společnosti. Náklady prý z poloviny pokryjí prodej kamenů, písku a štěrku, jenž se při výstavbě díla vytěží.

Zájem o investice do stavby kanálu již projevily společnosti z Nizozemska, Německa, Dubaje a Saúdské Arábie. O tendru na výstavbu kanálu informuje i český portál pro podnikání a export www.businessinfo.cz.

Projekt má však i mnoho oponentů. "Bude to stát mnohem více, než si myslí," říká jihokorejský profesor Bak Čang Kun. Sám odhaduje náklady na 54 miliard dolarů. "A co se týče dopadů, které může mít na zdejší ekosystém? Ten kanál nejspíš bude znamenat nebezpečí povodní."

Počátkem roku prezidenta 180 organizací na ochranu životního prostředí vyzvalo, aby projekt zrušil, nebo o něm nechal hlasovat v referendu.

"Mám v plánu zahájit diskuse se specialisty a udělat kroky, jež obyvatele Koreje uklidní," říká I Mjong-bak.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí