zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kraj povolil dálnici. Ale neměl

18.02.2008
EIA
Kraj povolil dálnici. Ale neměl
Dostavba zbývajících šestnácti kilometrů dálnice D8, tedy tahu z Prahy na Ústí nad Labem a dál na Drážďany, se komplikuje.

Nejvyšší správní soud rozhodl, že Ústecký krajský úřad chyboval, když povolil stavbu části dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi přes České středohoří.

"Je jasné, že rozhodnutí krajského úřadu o umístění stavby bude muset krajský soud zrušit," uvedla včera mluvčí soudu Sylva Dostálová. Než soud vynese nový rozsudek, může uplynout dlouhá doba. Sdružení Děti země totiž žalobu podávalo už v roce 2004.

Podle Ředitelství silnic a dálnic to ale stavbu neovlivní.

"Stavební práce zastavovat nebudeme, budeme pokračovat podle harmonogramu," říká mluvčí ředitelství Martina Vápeníková.

Byť organizace začala stavět v listopadu, stavební povolení má zatím jen na tři objekty - dva mosty a tunel Prackovice. "Tento týden jsme požádali o povolení na most Vchynice," říká Vápeníková.

Žaloby jen pršely

Zbývají ještě dvě povolení: na tunel Radejčín a na to hlavní - celou zbývající trasu dálnice mimo tyto tunely a mosty. Stát se tu nedohodl na vykoupení pozemků.

Ředitelství tvrdí, že za průtahy mohou ekologové. Jen na tuto malou část dálnice podali šest žalob.

Na druhou stranu, ani u jedné není předběžné opatření, tak může stavět. "Jenže nevyřešené žaloby způsobují nerozhodnost a nejistotu v rozhodování státní správy. Nejsou překážkou právní, ale psychologickou," namítá Vápeníková.

"To je nesmysl. Nejistota může být jen z toho, že to dělají špatně a nezákonně. Ale to je snad v pořádku, že na to soud nepřistoupí," reaguje Miroslav Patrik z Dětí Země.

Nejvyšší správní soud upozornil na slabá místa povolení: úřad třeba rozhodl o trase dálnice, aniž by měl výjimku ze zákona o ochraně přírody. Krajský soud se nezabýval ani tím, zdali byl podle zákona vydán územní plán Lovosicka.

"Pokud by soud dospěl k tomu, že územní plán nebyl vydán podle zákona, musel by zrušit i územní rozhodnutí," říká Dostálová.

Jenže ani to nemusí nic znamenat. Právník Pavel Doucha připomíná dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové, kde soud územní rozhodnutí na část dálnice zrušil, ale protože už dálnice stála, nic se nestalo. "Je to smutný doklad toho, jaká je u nás vymahatelnost soudních rozhodnutí," říká Doucha.

O zbylém úseku dálnice D8 se mluví i proto, že se prodražuje. V roce 2000 měl stát 7,5 miliardy. Když byl loni vypsán tendr, čekalo se, že dálnice bude stát 9,8 miliardy.

Pochybnosti o tendru

Jenže nakonec se přihlásila jen dvě konsorcia a vítěz - sdružení Stavby silnic a železnic s Metrostavem - vyhrálo s nabídkou 11,7 miliardy. Nad tendrem se pozastavil i šéf Antimonopolního úřadu Martin Pecina. Tendr ale nezrušil. Předražení vysvětloval tím, že firmy byly domluvené.

"Nemám sílu to prokázat. Mám obavu, aby se to neopakovalo. Tendr ale mohlo zrušit ministerstvo dopravy," říká Pecina.

To ale nezasáhlo. "Kdyby neprobíhal v presu, tak jsme ho možná zrušili. Vše ale bylo podle zákona," říká náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Dirigent zahajuje koncert pro stavební stroje při zahájení výstavby úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. To bylo v listopadu. Soud teď vynesl verdikt, podle něhož krajský úřad chyboval při povolení stavby přes Chráněnou oblast Českého středohoří.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí