zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Úředníci brzy začnou jezdit v autech na plyn

21.02.2008
Energie
Úředníci brzy začnou jezdit v autech na plyn
Do roku 2014 by několik tisíc vozidel státní správy mělo jezdit na ekologická paliva. Nejčastěji tedy na stlačený zemní plyn (CNG).

Tak má podle ekologů stát plnit vládní usnesení na snižování emisí a dva roky starou dohodu s plynárenskými firmami o podpoře alternativních paliv v dopravě.

"Ze strany státu se dohoda bude plnit s pomocí Programu obnovy vozidel státní správy. Ten je téměř dokončen a bude v nejbližších týdnech předložen vládě ke schválení," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Cílem je podle něj nahradit 25 procent vozidel vládních resortů - tedy zhruba pět tisíc aut, do roku 2014 vozy poháněnými jinak než ropnými produkty.

"Program je připravený na základě Národního programu snižování emisí ČR, schváleného vládou 11. června 2007," dodává Kašpar.

Plynárenské firmy již nyní jednají se státní správou o možných dotacích na pořízení plynových nákladních aut.

Hlavně se jim líbí nápad vyměnit za plynové vozy popelářů a auta čistící ulice.

O osobních automobilech se ale co se týče dotací asi nikdy jednat nebude. "To určitě ne, to je věc prodejců aut. Ti ale zatím dostupnost aut na zemní plyn spíše ztěžují," uvedl mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Státní rozpočet by zároveň podle autorů plánu na ekologické cestování úředníků a ministrů příliš velkou újmu utrpět neměl.

"Nákup bude hrazen z běžných rozpočtů, protože půjde o změnu v rámci obměny přirozené. Při nákupu nových aut budou muset ministerstva respektovat kritéria daná programem," dodal Kašpar. O podrobných pravidlech se podle něj ještě jedná.

První byly autobusy

"My jsme se zavázali dotovat nákupy autobusů na zemní plyn a do roku 2020 vybudovat v zemi 100 plnicích stanic pro stlačený zemní plyn," vysvětluje generální sekretář České plynárenské unie Josef Kastl.

Unie tvořená osmnácti distribučními společnostmi vloží do stavby plnicích stanic jednu miliardu korun. "Aby to ale bylo k něčemu, je potřeba, aby u nás jezdily nejen autobusy, ale i osobní auta na plyn," dodává ale Kastl.

Plynárenské společnosti dotují 200 tisíci korunami nákup každého autobusu na zemní plyn.

Dalších 800 tisíc korun lze získat od státu, a pokud je autobus nízkopodlažní, dostane kupující ještě jednou 800 tisíc od ministerstva dopravy.

První autobusy na zemní plyn jezdily po Praze na počátku 90. let. Dnes jich po republice jezdí kolem 210 a letos přibude dalších 150. Stovku autobusů si pro městskou dopravu chce ještě pořídit město Brno.

Jsou třeba nové pumpy

Další konkrétní plány na změny, které přinese podpora alternativních paliv v dopravě, by se mohly objevit na dvoudenní konferenci s touto tematikou.

Ta dnes začíná za přítomnosti ministra životního prostředí Martina Bursíka v pražském Corinthia Panorama hotelu.

Kromě jiného by se mělo jednat i o podpoře budování sítě plnicích stanic.

Podle Josefa Kastla je kromě členů České plynárenské unie musí začít stavět i soukromé firmy. "Nebo by se měly objevit na běžných čerpacích stanicích," říká s tím, že jinak má celý projekt výměny aut státní správy základní nedostatek - auta nebudou mít kde natankovat pohonné hmoty.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí