zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

SEDM BAREV DUHY PRO UČITELE

07.03.2008
Obecné
SEDM BAREV DUHY PRO UČITELE

Centrum ekologických aktivit města Olomouce Sluňákov připravilo v rámci regionálního setkání učitelů s názvem „Sedm barev duhy“ zúčastněným zástupcům škol milé překvapení. V rámci pečlivě připraveného semináře lektoři představili učitelům řadu praktických nápadů, jak přiblížit dětem ve škole přírodu. Díky podpoře Ministerstva školství a mládeže ČR poskytli učitelům pestrou mozaiku nápadů, které mohou využít ve školních hodinách, ale třeba i při týdenních nebo celoročních projektech.

Nabídnuté aktivity je možno různě kombinovat, nejen z hlediska časového. Připravený metodický balíček, který učitelé na semináři obdrželi, mohou využit v nejrůznějších předmětech a situacích. Přestože jsou nápady pro hravou ekologickou výchovu zaměřeny na druhý stupeň základních škol, lze se jimi inspirovat také pro výuku mimo doporučený věkový rozsah.

Celý projekt koordinovala Helena Nováčková ze Sluňákova a přizvala ke spolupráci kolegyně Irenu Opršalovou a Petru Koppovou. Velkým plusem pro celý projekt byla také autorská spoluúčast učitelek přímo ze školní praxe.

Zdena Štefanidesová z Mezinárodní kampusu, olomoucké privátní mezinárodní školy, přispěla do projektu centrálním příběhem o člověku, který zatoužil mít duhu na obloze jen pro sebe, jak se kvůli tomu duha ztratila a jaké štěstí přineslo jedno dobře míněné a následně vyslovené přání. Zdena Štefanidesová navíc příběh doplnila citlivými a poetikou nabitými obrázky. Byla také autorkou celé řady originálních námětů na výtvarné aktivity.

Velkým přínosem pro metodický 150 stránkový text byla také účast Pavlíny Vrbové ze ZŠ Hájkova Olomouc. Ta výrazně pomohla jednotlivé náměty pro děti provázat s obsahy školních předmětů a s průřezovými tématy školních vzdělávacích programů.

Pestrobarevné nápady z ekologie, biologie, ale také matematiky, fyziky, chemie, dějepisu, hudební, dramatické a výtvarné výchovy, souvisí s příběhem o ztracené duze a učitelé společně s žáky poznávají sedm tématických okruhů, sedm barev duhy. Hned v úvodu metodiky se píše: „Jednotlivé barvy přecházejí jedna ve druhou, stejně jako všechno dění v přírodě i ve světě kolem nás. A my bychom chtěli vést děti k umění žasnout nad krásou přírody, k zájmu o svět kolem nás, kde jsou příroda a lidé spolu nerozlučně spojeni.

Obsah nápadů přiřazených každé barvě drží pohromadě, je použitelný sám od sebe. Od poznávání sebe sama v barvě fialové, na jednom pólu spektra duhy, se žáci postupně dostávají k poznávání okolí školy, a nakonec, u barvy oranžové a červené, poznávají složitost globálních problémů. Jednotlivé aktivity se snaží o to, aby se děti učily přemýšlet o světě kolem sebe, diskutovat o problémech se kterými se setkávají a týmově spolupracovat při jejich řešení.

 

 

 

Metodický text navíc doplňují obrázky přibližující duhový příběh žákům. Samostatné balíčky školních pomůcek jsou věnovány odpadům a bylinkám. Odpadové karty, souvisejí s dalším sluňákovským projektem vznikajícím ve spolupráci s odborem životního prostředí „Jakpak odpad dopad“. Umožňují hravou výuku třídění odpadů a upozorňují děti na důležitost předcházení jeho vzniku. Bylinky do truhlíku jsou určeny ke společnému pěstování rostlin, jejichž chuť, barvy a vůně jsou potom využity v dalších doporučených praktických aktivitách.

Učitelé, kteří se metodického semináře zúčastnili, oceňovali nápaditost lektorů a jejich zaujetí pro prezentaci svých nápadů. Cenili si toho, že nabídnuté informace a vědomosti mohou díky metodickým pomůckám ihned využít ve svých školách a je potěšitelné, že většina pedagogů chtěla nápady použít pro vlastní celoroční školní projekty. Těchto duhových škol tak bude mnohem více, než představených a tradovaných sedm barev duhy.

 

Michal Bartoš

www.slunakov.cz, www.prirodeOK.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí