zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Stále je co objevovat

05.04.2008
Obecné
Stále je co objevovat
Ekologie a šetrnost k životnímu prostředí už pronikla i do oblasti 3D reklamy a vypadá to, že tento trend nabývá na intenzitě.

Orientovat se v aktuální nabídce dárkových předmětů je vždy obtížný úkol, někdy dokonce na hranici zvládnutelnosti. Jestli hledáte inspiraci pro letošní rok, návodem vám budiž tento článek, který shrnuje zajímavosti a trendy na českém trhu. Nuda to letos rozhodně nebude.

Už jste si někdy zkusili, třeba v rámci výběrového řízení, pečlivě projít kompletní nabídku tří nebo pěti dodavatelů 3D reklamy? Jestli ještě ne, radím vám dobře, nedělejte to. Jestli ano, víte, o čem mluvím. Ta obrovská záplava předmětů vás zavalí a vy po několika dnech vyčerpávajícího úsilí píchnete nazdařbůh prstem do katalogu a vyberete zcela jistě to nejstrašnější, co jste mohli. Abyste tohle martyrium nemuseli podstupovat, zkusil jsem pro vaši inspiraci vyzobat pár 3DR zajímavostí.

Bursík by měl radost

Západní svět ujíždí na zelené. Svědčí o tom nejen Nobelova cena pro Al Gora a přítomnost environmentální strany v českém parlamentu a ve vládě. Ekologie a šetrnost k životnímu prostředí už pronikla i do oblasti 3D reklamy a vypadá to, že tento trend nabývá na intenzitě. Letos se možná některé firmy ještě bez ekologických reklamních předmětů obejdou, ale příští rok bude zelená patřit k vysoce módním barvám. A na co se můžeme těšit?

Jistě jste už někde slyšeli o psacích perech z biologicky rozložitelného materiálu. Základní surovinou pro jejich výrobu jsou rostlinná vlákna, která zajistí, že po ukončení životnosti se pero odhozené na skládku nebo do kompostu působením vlhkosti a bakterií rozloží na prvočinitele a nezanechá po sobě žádná škodlivá rezidua. V Česku taková kompostovatelná pera na bázi kukuřice dodává např. Weidler & Partner.

Rozhodně zajímavým směrem ekologizace je tzv. klimaticky neutrální výroba. Ta vyžaduje nasazení takových technologických procesů, které nezatěžují atmosféru skleníkovými plyny. Jak se to dělá? Energie pro pohon strojů se odebírá výhradně z obnovitelných zdrojů a jako suroviny jsou použity čistě přírodní materiály bez umělých barviv, pojiv, či vláken. Přestože uhlíková stopa klimaticky neutrálních výrobků klesá až na preindustriální úroveň, pracovní podmínky dělníků plně odpovídají nároč-ným požadavkům civilizovaného 21. století. Žádné vykořisťo-vání 16 hodin denně za hrst rýže, žádná dětská práce a žádné úrazy zaviněné nedostatkem ochranných pracovních pomůcek. Tričko vyrobené tímto způsobem si můžete koupit např. u OP Tiger.

Jedna kost není dost

Poměrně výrazným trendem 3D reklamy poslední doby je vytváření sad a kolekcí. Až někdy mívám pocit, že zadavatelé skoro zapomínají na své vlastní produkty a snaží se zákazníky a obchodní partnery přesvědčit o výhodnosti koupě pouze množstvím a pestrostí dárků, které rozdávají zadarmo. K Vánocům už nestačí diář, k němu dostanete ještě velkoformátový kalendář, stolní kalendář, zápisník, pero a CD s lidovými koledami. Vše samozřejmě v jednotném designu. Obligátní láhev dobrého a kvalitního alkoholu s jednou či dvěma skleničkami čím dál častěji doplňuje otvírák, stojan na láhev, ale třeba také ubrus, kšiltovka, rybářská stolička a další propriety k trávení volného času popíjením pod šumícími korunami stromů v sousedství lehce zčeřené vodní hladiny.

Velmi oblíbené jsou tzv. funkční sady nabádající příjemce k nějakému výkonu. Začalo to před lety sadou na výrobu čokoládových fondue od společnosti Aba, pak následovala sada na odlévání olova, po ní se s podobně laděnými dárky doslova roztrhl pytel. Chcete, aby vaši zákazníci pekli chleba nebo velikonočního beránka? Malovali obraz nebo modelovali sochu? Paličkovali krajkové prostírání nebo odlévali stopy lesní zvěře? Žádný problém. Vše potřebné k těmto činnostem dostanete zabalené v úhledném kufříku i s českým návodem k použití.

Zasaď strom...

K zelenému marketingu i k funkčním sadám mají hodně blízko živé rostliny, jež si můžete doma nebo v kanceláři vypěstovat po otevření neobvyklého dárkového balíčku. Hezky vypadá třeba jarní velikonoční osení rašící z vajíčka, své příznivce si najde i tulipán deroucí se z plechovky od piva, minipapričky či rajčátka v květináči nebo dokonce sazenice léčivého a nejstaršího stromu světa ginkgo biloba.

Vedle uvedených příkladů vypadá obyčejná fa-zole jako chudá příbuzná, ovšem jen do té doby, než z jejího semene vyrazí první dva děložní lístky a na nich se objeví logo či jméno obdarovaného. To umožňuje speciální laserová technologie, kterou se do fazolek doslova vypálí požadovaný motiv. Operace je hygienicky, ekologicky i geneticky nezávadná, takže se nemusíte obávat komplikací v případě, když se obdarovanému nechce čekat na nejistou sklizeň a fazolky si raději uvaří v polévce. Všechny uvedené zahradnicko-vegetariánské dárky a spoustu dalších dostanete např. u iMi Partner.

Dárky jen tak pro zábavu

Novinky na 3DR scéně ovšem nemají jen přírodní charakter. Mladí trendy lidé, kteří přes den chrání životní prostředí, se přece musí večer po práci někde pořádně odvázat. A právě těm je určeno nové balení alko i nealko nápojů v hliníkových tubách. Výhody jsou zřejmé: žádné střepy, bezpečné uzavření obsahu, snadná a rychlá manipulace, ideální množství v jedné dávce a téměř nulová možnost namíchat nepozorovaně do nápoje něco nepatřičného. Chcete-li vyzkoušet, jak budou tuby fungovat s vlastním brandingem, obraťte se na ML Trade.

K zábavě jsou určené i různé elektronické hračky a blbůstky, s nimiž se poslední dobou také doslova roztrhl pytel. Tyhle věcičky skáčou, létají, vyluzují zvuky, svítí, blikají, točí se a jezdí, až z toho oči přecházejí a hlava přestává brát. Např. létající disk od Elasto Form Bohemia funguje na principu vznášedla a klouže naprosto hladce téměř po jakémkoliv povrchu. A když vás metání diskem přestane bavit, můžete si vyzkoušet zpívající magnety od Whiteberry Production. Ty k pohonu potřebují pouze prostě šikovně vyhodit do vzduchu a ony vám při pádu zapějí libou píseň.

Mezi volnočasovými dárkovými předměty si stále dobré postavení udržují stolní hry, ať už vymyšlené přímo na míru konkrétnímu zadavateli, nebo jen vhodně obrandované klasické tituly. Různé variace člověče nezlob se, monopolů, pexes, vrhcábů a dalších zábav zdaleka nevyčerpaly svůj obrovský potenciál, nicméně mám dojem, že čas jejich skutečně masového nasazení pomalu končí.

Technologie a kreativa

Nakonec bych se ještě rád zmínil o dvou novinkách charakteru spíše technického. Zajímavou možnost opatřit propisku celoplošným potiskem ve foto kvalitě nabízí značka Parker už více než rok. Její technologie, kdy se motiv nejprve vytiskne na speciální fólii, do níž se potom jednotlivé díly tužky doslova zabalí, je ovšem tak výjimečná, že stojí za připomenutí. Letos byla navíc doplněna o možnost aplikovat stejný motiv i na dárkovou krabičku. Na trhu se tak objevil ojedinělý produkt, který z hlediska kreativního využití nemá mezi značkovými psacími potřebami obdoby.

Nijak zvlášť nové nejsou ani ručníky slisované do maličké kuličky, válečku či krychličky, které po vhození do vody nabobtnají a následným usušením se z nich stane normálně využitelná koupelnová potřeba. Objevné mi ale připadá vymodelování do tvaru nějakého konkrétního předmětu. Moc se mi líbí např. kukuřice i s listy od Sprint Tradingu, špatné není ani velikonoční vajíčko.

AUTOR: Pavel Černý
Autor pracuje jako ředitel agentury Gordica Communication.

ZDROJ: Marketing a Media plus

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí