Airbus A380 létá na biopaliva, L-29 Delfín dokonce na potravinářský olej
Největší dopravní letadlo světa uskutečnilo 1. února 2008 historický první
komerční let na biopalivo. Airbus A380 během tříhodinového letu úspěšně přeletěl
z anglického Filtonu do francouzského Toulouse, poháněn syntetickým palivem
vyrobeným ze zemního plynu. Projekt společností Shell, Airbus, Qatar Airways,
Qatar Petroleum, Qatar Fuels, Qatar Science & Technology Park a Rolls Royce se
uskutečnil v rámci testování potenciálních výhod alternativních paliv při
používání v leteckém provozu, kdy byla využita technologie označovaná jako GTL
(Gas-to-liquid). Při letu se testovaly i palivové články jako alternativní zdroj
energie pro ovládací systémy letadel - řadu leteckých nehod zavinily právě
výpadek napájení a ztráta kontroly nad řízením stroje. Výrobci chtějí ověřit
možnosti alternativních paliv neobsahujících síru, která by mohla být případně
míchána s tradičním kerosenovým palivem (Jet-A) a snížit závislost na palivech
založených na ropě.
Největší dopravní letadlo světa uskutečnilo 1. února 2008 historický první komerční let na biopalivo. Airbus A380 během tříhodinového letu úspěšně přeletěl z anglického Filtonu do francouzského Toulouse, poháněn syntetickým palivem vyrobeným ze zemního plynu. Projekt společností Shell, Airbus, Qatar Airways, Qatar Petroleum, Qatar Fuels, Qatar Science & Technology Park a Rolls Royce se uskutečnil v rámci testování potenciálních výhod alternativních paliv při používání v leteckém provozu, kdy byla využita technologie označovaná jako GTL (Gas-to-liquid). Při letu se testovaly i palivové články jako alternativní zdroj energie pro ovládací systémy letadel - řadu leteckých nehod zavinily právě výpadek napájení a ztráta kontroly nad řízením stroje. Výrobci chtějí ověřit možnosti alternativních paliv neobsahujících síru, která by mohla být případně míchána s tradičním kerosenovým palivem (Jet-A) a snížit závislost na palivech založených na ropě.
Server Scientific American přinesl koncem loňského roku informaci, že na biopalivo úspěšně létá i starší cvičný letoun československé výroby Aero L-29 Delfín. Stroj z roku 1968, přejmenovaný na BioJet 1, vystoupal do výšky přes 5 km a strávil ve vzduchu 37 minut, poháněný obyčejným kuchyňským olejem. Let trvající tři minuty a patnáct sekund, který proběhl o den dříve, se stal prvním zaznamenaným letem, při němž motory letadla používaly výhradně čištěný potravinářský olej. Letadlo přitom neprošlo žádnými úpravami. "Létá velmi dobře," říká Rudi Wiedemann, prezident společnosti Biodiesel Solutions. Aero L-29 Delfín (zakoupené od ukrajinské armády) je v současnosti jedním z mála, které může spalovat bionaftu díky zabudovanému systému ohřevu paliva, který zabraňuje nežádoucí změně konzistence nafty na gelovitou formu při nízkých teplotách (což se projevuje ve vysokých výškách, nebo v zimních měsících).
Pod vedením Douga Rodanta, prezidenta organizace Green Flight International, která se zabývá výrobou alternativních leteckých paliv, proběhly pozemní testy paliva, které začaly s 20 % bionafty doplněné normálním leteckým benzínem (kerosenem známým jako Jet A) a skončily u 100 % bionafty. Výkon motoru na stoprocentní bionaftu dosahuje 98 %, ale podle Rodanta je takovýto tah dostatečný. "Mělo to jen velmi malý vliv na pomalejší stoupání a dosažení letové výšky," konstatoval Doug Rodante.
Airbus v únoru otestoval rovněž použití palivových článků
Server Scientific American přinesl koncem loňského roku informaci, že na biopalivo úspěšně létá i starší cvičný letoun československé výroby Aero L-29 Delfín. Stroj z roku 1968, přejmenovaný na BioJet 1, vystoupal do výšky přes 5 km a strávil ve vzduchu 37 minut, poháněný obyčejným kuchyňským olejem. Let trvající tři minuty a patnáct sekund, který proběhl o den dříve, se stal prvním zaznamenaným letem, při němž motory letadla používaly výhradně čištěný potravinářský olej. Letadlo přitom neprošlo žádnými úpravami. "Létá velmi dobře," říká Rudi Wiedemann, prezident společnosti Biodiesel Solutions. Aero L-29 Delfín (zakoupené od ukrajinské armády) je v současnosti jedním z mála, které může spalovat bionaftu díky zabudovanému systému ohřevu paliva, který zabraňuje nežádoucí změně konzistence nafty na gelovitou formu při nízkých teplotách (což se projevuje ve vysokých výškách, nebo v zimních měsících).
Pod vedením Douga Rodanta, prezidenta organizace Green Flight International, která se zabývá výrobou alternativních leteckých paliv, proběhly pozemní testy paliva, které začaly s 20 % bionafty doplněné normálním leteckým benzínem (kerosenem známým jako Jet A) a skončily u 100 % bionafty. Výkon motoru na stoprocentní bionaftu dosahuje 98 %, ale podle Rodanta je takovýto tah dostatečný. "Mělo to jen velmi malý vliv na pomalejší stoupání a dosažení letové výšky," konstatoval Doug Rodante.
Airbus v únoru otestoval rovněž použití palivových článků
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích