zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologické daně by mohly změnit poměry v dopravě

19.05.2008
Obecné
Ekologické daně by mohly změnit poměry v dopravě

Změnit poměry na přepravním trhu by mohly nové ekologické daně, které připravuje ministerstvo pro životní prostředí. Finančně složitější situaci by měly zejména kamionoví přepravci.

,,Cílem je více zatížit daněmi ty producenty, kteří zamořují životní prostředí kysličníkem uhličitým a emisemi prachu. Mezi ty patří zejména velké nákladní vozy," řekl E15 mluvčí ministerstva Jakub Kašpar.

Podle čeho by se měly nové daňové taxy vypočítávat, není zatím jasné. ,,Tým odborníků zatím na řešení problému pracuje, takže nelze nic komentovat," dodal Kašpar. V plánu resortu je předložit záměr zákona s novými ekologickými daněmi vládě do konce června.

Nic bližšího nechtělo prozradit ani ministerstvo dopravy. ,,Na přípravě záměru zákona se podílíme, ale v této chvíli nelze skutečně nic bližšího prozradit," řekl náměstek ministra dopravy Petr Šlégr.

Cílem opatření je zlepšit situaci na českých silnicích, jejichž dopravní zatížení těžkými nákladními vozy stoupá závratným tempem. To automaticky provází stoupající množství škodlivých emisí. Tato situace se navíc zhoršuje od té doby, co na podzim minulého roku Česká republika vstoupila do schengenského prostoru a pro domácí a zahraniční dopravce se zjednodušilo přeshraniční cestování.

Vedle problémů s ekologickými zátěžemi se ukazuje, že přepravní prostupnost české silniční sítě je na hranici své únosnosti. Vyplývá to nepřímo ze studie, kterou si nechalo zpracovat sdružení Česmad Bohemia, které sdružuje kamionové přepravce.

,,Studie byla primárně zaměřena na prostupnost železniční sítě, protože jejím základním zadáním bylo, zdali by se část kamionové přepravy nedala přesunout na železnici," uvedl generální tajemník této organizace Martin Špryňar. Ze studie podle jeho slov ale vyplynulo, že to nejde. Železniční síť už v některých uzlech nemá volné časové kapacity. ,,Situace je o to horší, že na hranici prostupnosti z hlediska nákladní dopravy je i síť českých dálnic a silnic 1. třídy, kterou kamiony nejvíce používají," řekl Špryňar.

Podle něj je kritická situace vidět lidským okem. Stačí si například projet směrem k hraničnímu přechodu Rozvadov nebo po tazích v okolí Ostravy či na dálnici mezi Brnem a Břeclaví. Či po některých spojkách metropole. ,,Tyto tahy jsou téměř na pokraji kolapsu," dodal Špryňar.

Situaci v žádném případě nezlepší ani novela zákona o silniční dani, kterou před pár dny schválila Poslanecká sněmovna. Pomocí ní chce stát podpořit ty dopravce, kteří nakoupí k přírodě šetrnější dopravní prostředky, a více sankcionovat vozidla starší deseti let.

Přijetí nové podoby silniční daně je v pořádku, ale problémy přepravního trhu to nevyřeší. Je o tom přesvědčen výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík. ,,Je pravda, že starých vozidel typu Tatra či Avia je stále velké množství, ale už se s nimi jezdí jen příležitostně. Čili jejich podíl na výkonech je spíše marginální," řekl Kašík. Minimální je i podíl k přírodě šetrných vozidel a nelze ani očekávat, že by se situace změnila.

http://www.e15.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
24
8. 2017
24-26.8.2017 - Veletrh, výstava
Japonsko
INISOFT s.r.o.
24
8. 2017
24.8.2017 - Seminář, školení
Liberec, Centrum Babylon Liberec
ASIO, spol.s r.o.
25
8. 2017
25.8.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí