zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vltavská vodní cesta se začne stavět letos

27.05.2008
Voda
Vltavská vodní cesta se začne stavět letos

ČESKÉ BUDĚJOVICE (WR) – Ředitelství vodních cest (ŘVC) minulý týden novinářům představilo projekt "Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou". Cílem projektu je splavnit úsek mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou pro rekreační plavbu a navázat tak na splavňování Vltavy, které v minulosti nebylo dokončeno. Stavební práce budou zahájeny ve třetím čtvrtletí a ukončeny v roce 2013. Na první upravený úsek z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou by mohly první lodě vyplout už v roce 2010.

Význam projektu však není ohraničen pouze na jižní Čechy. "Až v roce 2013 dokončíme celý projekt, plavebně napojíme jihočeskou Vltavu na Orlickou přehradu, čímž se významně zvýší turistický potenciál celé oblasti," řekl ředitel ŘVC Miroslav Šefara. V budoucnu, po dokončení plavebních zařízení na Orlíku a Slapech, pak vznikne souvislá vltavská vodní cesta, napojená díky Labi na rozsáhlou síť evropských vodních cest.

Hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník projekt vítá: "Díky projektu přibude dalších 33 kilometrů vltavské vodní cesty a mě velmi těší, že je určena především rekreační plavbě, protože rozvoj cestovního ruchu je jednou z priorit Jihočeského kraje."

Rekreační plavba se postupně v Evropě stává důležitým ekonomickým a volnočasovým fenoménem. V ČR jsou tyto aktivity rozvinuty zatím pouze na Baťově kanále na řece Moravě a na přehradních nádržích. Na Vltavě je rekreační plavba omezena nesplavnými úseky, které izolují lodní provoz například na Orlické a Hněvkovické přehradě od ostatních lokalit. Ideálním prostorem pro rozvoj plavby je horní Vltava v úseku mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou. Splavněním tohoto úseku se naváže na vývoj plavby na Vltavě, která je zde provozována od nepaměti. Jezy s vorovými propustmi vznikaly ve 14. století a vývoj pokračoval přes stavbu jezů s plavebními komorami od Mělníka po Štěchovice pro účely plavby až po přehradní nádrže určené k výrobě elektrické energie. Posledními vybudovanými vodními díly byly přehradní nádrže Hněvkovice a Kořensko dobudované v roce 1991. Splavná Vltava v tuto chvíli končí v Týně nad Vltavou a je přerušena Slapskou a Orlickou přehradou, kde i přes vysokou rozpracovanost nebyla plavební zařízení pro lodě v minulosti dokončena. Na zbývající trase do Českých Budějovic jsou již vybudovány jezy, pro jejich překonání je však nutné dobudovat plavební zařízení.

V roce 2008 bude v části České Budějovice - Hluboká nad Vltavou modernizován jez České Vrbné a prohloubeno koryto řeky ve zdrži jezu Hluboká nad Vltavou. V roce 2009 bude kromě zahájení stavby plavební komory České Vrbné dokončena úprava koryta řeky v Českých Budějovicích pod Jiráskovým jezem. Tato úprava bude navazovat na protipovodňovou prohrábku dna realizovanou Povodím Vltavy. V roce 2009 bude postaven i přístav České Vrbné a přístaviště Lannova loděnice v Českých Budějovicích.

Výše investice plánovaná pro letošní rok je 70 milionů korun. Celkové náklady projektu budou předběžně 860 milionů. Více informací o projektu naleznete na http://www.rvccr.cz/vltava.htm.

Vydavatel: Ochrana obyvatel
Redaktor: Kateřina Bouda Kašparová
Telefon: 420 733 112 112
e-mail: kasparova@ochranaobyvatel.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí