Pilotní projekt na podporu třídění vysloužilých hraček na pražských školách přinesl více než tunu elektrozařízení
Nezisková společnost ASEKOL, která se zabývá organizací sběru a recyklace elektrozařízení, minulý pátek na půdě Magistrátu hl. m. Prahy vyhlásila výsledky pilotního projektu sběru vysloužilých elektrohraček a drobných elektrozařízení v pražských školách. Mezi dvaačtyřiceti základními školami zapojenými do projektu hrála prim ZŠ Ohradní. Za ní se umístily ZŠ Táborská a ZŠ náměstí Curieových. Celkem se v pilotním projektu za školní rok 2007/2008 podařilo vybrat více než 1100 kg elektroodpadu.
Pilotní projekt na podporu sběru hraček a drobných elektrozařízení na pražských základních školách probíhal od října 2007 do května 2008. Projekt organizovala společnost ASEKOL, záštitu nad ním převzal radní pro oblast životního prostředí a odpadového hospodářství Magistrátu hl. m. Prahy Petr Štěpánek. Cílem bylo ověřit možnosti zvýšení sběru těchto komodit a současně posílit ekologické vědomí nejmladší generace. „Drobná elektrozařízení totiž končí v popelnici nejčastěji, podle statistik až 80 %. U elektrických hraček je situace ještě horší. K recyklaci se jich dostane pouhých 0,07 %, přičemž materiálově se dá využít 87 % hmotnosti elektrohraček,“ říká Jan Vrba z kolektivního systému ASEKOL.
Výsledky projektu dopadly příznivě. Celkem se podařilo vybrat 1115 kg drobného elektroodpadu, který by jinak nejspíš skončil v popelnici. Nejvíce se činili žáci ZŠ Ohradní. Na druhém a třetím místě se umístily ZŠ Táborská a ZŠ nám. Curieových. „Množství elektroodpadu na zemi roste mnohem rychleji než ostatní druhy odpadu. Vzdělání dětí v tomto směru je velmi důležité a magistrát hl. m. Prahy ji jednoznačně podporuje. Právě ony budou v budoucnu rozhodovat o našem životním prostředí,,“ sdělil radní Petr Štěpánek.
Projekt byl podporován dalšími aktivitami, například zábavně-vzdělávacími Hrátkami s Asíkem a Batem či školeními učitelů o odpadové problematice. „Ukázalo se, že povědomí o třídění elektroodpadu je u nás ještě velmi malé. Největším problémem je rozeznat, zda se výrobek řadí či neřadí k elektrozařízení. Snažíme se osvětou veřejnost přimět k tomu, že odnést elektroodpad do sběrného dvora nebo prodejny elektra bude automatické stejně jako u papíru, skla nebo plastů,“ říká Vrba a dodává. „Za současných podmínek musím výsledky projektu hodnotit velmi pozitivně. Mimochodem, po sérii školení a dalších osvětových aktivit ve školách vzrostl objem sebraných drobných elektrozařízení čtyřnásobně.“
Ze 42 škol se jich do sběru aktivně zapojilo 25. V rámci projektu se sbíraly elektrické a elektronické hračky, poháněné baterií nebo elektromotorem, elektrické deskové hry, autodráhy, digitální hry, herní konzole, ruční ovladače videoher (joysticky), doplňky pro batolata, elektrická vozítka a vybavení pro volný čas a sporty. Děti nosily i walkmany, MP3, mobilní telefony, rádia, kalkulačky a drobnou výpočetní techniku. Do škol byly za tímto účelem instalovány speciální nádoby na drobná elektrozařízení.
Kontakty
AMI Communications, spol. s r. o.: Týn 641/4 Praha 1, Ondřej Tesař, e-mail: ondrej.tesar@amic.cz, tel.: 602 698 854, www.amic.cz
ASEKOL s. r. o.: Dobrušská 1, Praha 4, manažerka komunikace: Hana Ansorgová, e-mail: ansorgova@asekol.cz, tel.: 602 164 173, www.asekol.cz