Pátek, 29. března 2024

Při vodních tocích

I Sokolov, obklopený povrchovými aktivními doly i doly v rekultivaci, nás přesvědčí o své přívětivé turistické tváři.

Pro první část túry si vybereme tu, jež nabízí údolí Svatavy. Tato říčka se právě v Sokolově vlévá do Ohře. V druhé části projdeme údolím Studeneckého potoka, který se vlévá těsně nad vzdutím vodní nádrže Horka do Libockého potoka. Celková trasa (30,5 km) se většině turistů teď v zimě bude zdát příliš dlouhá, dá se však dobře rozdělit na úsek Sokolov - Oloví (14 km) a Oloví - Hřebeny (16,5 km). Všechna tři místa leží na železniční trati. Spolu s Krajkovou jsou také nejspíš jedinými místy s možností občerstvení.

Od nádraží v Sokolově nás modrá značka dovede k řece Svatavě těsně nad jejím soutokem s Ohří a proti jejímu proudu projdeme obcí Svatava (2 km) a Podlesí (4,5), v nichž byly za druhé světové války soustředěny koncentrační tábory s pracovní silou pro okolní válečnou výrobu. Následuje lesní partie na úbočí Svatavy, která nás dovede do obce Hřebeny. Těsně u železničního přejezdu můžeme se zelenou odbočit doleva do obce k opravovanému zámku, který několikrát hostil J. W. Goetha. Jeho připomíná vyhlídka s kamenným sedátkem na druhé straně údolí proti hradu. Zámek, který stojí na místě hradu Hartenberk, vyhořel v roce 1990, ale existují snahy o jeho obnovu. Od železničního přejezdu, kam se musíme vrátit, pokračujeme s modrou i zelenou k rozcestí Hřebeny, lesní školka (11).

Zde se dáme po zelené vpravo a zpovzdálí a z nadhledu sledujeme Svatavu i železniční trať. Narazíme na silnici, po níž dojdeme do Oloví (14) s kostelem sv. Michala. Vznik a název města je spojen s olověnými rudami, které se zde těžily od 14. století. Na rozcestí u kostela se dáme po modré vlevo a podcházíme Šibeniční vrch. Sejdeme k silnici, dáme se po ní vpravo, ale vzápětí odbočíme okrajem lesa vlevo. Dojdeme na rozcestí u rekreační osady Horní Studenec (18,5), kde dřív stával železný hamr s bucharem. Zde se dáme po zelené vlevo při Studeneckém potoku a lesním údolím dojdeme k rozcestí Peklo (21). Z rozcestí pokračujeme v původním směru při potoku po žluté značce k silnici u soutoku Libockého a Studeneckého potoka. Po silnici dojdeme až na počátek vzdutí vodní nádrže Horka, jejíž hráz stojí u stejnojmenné obce. Na rozcestí u Leopoldových Hamrů (23) zvolíme modrou a dojdeme s ní po silnici, jejíž serpentinu si v úvodní části zkrátíme prudším výstupem, do Krajkové (26). Bývalo to horní královské město spojené s těžbou olovnaté a stříbrné rudy. Po třicetileté válce těžba postupně zanikala a rozvinula se výroba paličkovaných krajek. Kostel sv. Petra a Pavla ukrývá na oltáři obrazy P. Brandla. Modrá značka nás přes údolí Dolinského potoka provede stejnojmennou obcí na okraj lesa a dál volí doprava lesní cestu, která nás dovede k přinejmenším od rána známému železničnímu přejezdu. U něj se dáme se zelenou značkou vpravo k železniční zastávce Hřebeny (30,5). Pokud ráno předpokládáme, že dojdeme až do Hřebenů, můžeme si jejich prohlídku nechat až na příchod do cíle. Celá túra vyžaduje velmi včasný začátek a zejména kvalitní obuv.

Trasa: 1. Sokolov, žst. - modrá: 2. Hřebeny, lesní školka (11) - zelená: 3. Oloví, kostel (14) - modrá: 4. Horní Studenec (18,5) - zelená: 5. Peklo (21) - žlutá: 6. Leopoldovy Hamry (23) - modrá: 7. Krajková (26) - 8. Hřebeny, u přejezdu (30) - zelená: Hřebeny, žst. (30,5).

Text Jan Stráský Autor je předsedou Klubu českých turistů, bývalý ministr a premiér

Zdroj:IN magazín
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů