Železnice na Novojičínsku je po povodních stále zničená
Nový Jičín - Jednokolejná železniční trať mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi, kterou zničila červnová povodeň, zůstává téměř 70 dní po katastrofě zdevastovaná a neprůjezdná. Cestující na tomto úseku stále přepravuje náhradní autobusová doprava. Nový Jičín se obává další devastace trati a má zájem na jejím pokračování. Novinářům to dnes řekl místostarosta Nového Jičína Milan Šturm (ODS). Podle mluvčí krajského úřadu zatím není jasné, zda a kdy bude železniční provoz na trase obnoven.
Šturm uvedl, že jde o významnou železniční trasu z Nového Jičína na Valašské Meziříčí. "Cítíme se zodpovědní za osud té trati, protože tam jezdili naši občané a zvažujeme co dále. Víme, že finanční náročnost na obnovu trati bude velmi vysoká a zorganizovali jsme společné jednání starostů Nového Jičína, Mořkova, Hostašovic a Hodslavic," dodal místostarosta. Zastupitelstvo Nového Jičína podle něj již vyjádřilo zájem na dalším fungování trati, naopak zastupitelstvo Hodslavic na tom netrvá. Zastupitelé Mořkova a Hostašovic zatím o této věci nejednali.
"Náklady na obnovu trati Nový Jičín Hostašovice byly odhadnuty na 81 milionů korun. Kraj je připraven nahradit vlakovou dopravu trvale autobusovou v případě, že by se rozhodlo, že tam ta trať vůbec nebude obnovena," řekla ČTK mluvčí hejtmanství Šárka Vlčková. Podle ní kraj jedná se Správou železniční a dopravní cesty, předmětem diskuse je i celkový rozsah vlakové obslužnosti v kraji. Debaty by podle Vlčkové měly vyústit v materiál pro vládu. Stanovisko Správy dopravní a železniční ČTK zjišťuje.
Podle Šturma mají obce na Novojičínsku zájem o převod tohoto majetku obcím. Pokud tam nebude obnoven provoz, bylo by vhodné využít pozemky k jiným účelům, třeba jako cyklostezky, soudí místostarosta.
Když bude údržba trati pokulhávat, lidé se podle něj budou ptát, "proč tam rostou kopřivy, a budou to svalovat na obce". Proto by bylo v takovém případě lepší převést majetek na obce, míní Šturm. "My se o ten majetek umíme postarat," dodal.
Starosta Nového Jičína Ivan Týle (ODS) řekl, že jej kontaktovaly dvě soukromé firmy. "Jsou to firmy, které provozují soukromou železnici na Šumpersku. Firmy by to obnovily a provozovaly. Budeme chtít vyvolat jednání s krajem jako objednavatelem prací," dodal.
Na trati mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi se před zastavením provozu v jednom vlaku svezlo v průměru sedm až 20 lidí, uvedl Šturm s odvoláním na statistiky Českých drah.
Blesková červnová povodeň způsobila jen na majetku Nového Jičína škody za 80 milionů, řekl starosta. Opravy podle něj průběžně pokračují. Například od úterý skončí objížďka na silnici mezi Novým Jičínem a Frenštátem pod Radhoštěm, která vede přes městskou část Žilina a přes Životice u Nového Jičína a kde se uplynulé dva týdny stavěla opěrná zeď. Zákaz vjezdu s výjimkou přepravy místních, dopravní obsluhy a autobusů ale podle mluvčího radnice Josefa Gabzdyla na této silnici platí dál.