Pátek, 29. března 2024

Nejvíce biopotravin kupují Češi v supermarketech

Český trh s biopotravinami velmi rychle roste. Už několik let zažívají bioprodukty velký boom.

Nejvíce biopotravin kupují Češi v supermarketech

V loňském roce podle agentury Greenmarketing utratili Češi za biopotraviny 1,8 miliardy korun.

Obliba biopotravin v Česku neustále stoupá. Každý rok utratíme za bioprodukty víc a víc. V loňském roce zažil český biotrh nárůst o 40 %. Proti roku 2007 jsme za biopotraviny zaplatili o 410 milionů víc. Každý Čech nakoupil vloni biopotraviny za 176 Kč.

Jen pro bohaté?

Biopotraviny už tradičně nakupují nejvíce lidé s vysokoškolským a středoškolským vzděláním. Obvykle jim je mezi 30 a 40 lety a mají alespoň jedno dítě mladší 14 let. Patří mezi střední a vyšší třídu, čistý příjem na domácnost je u nich vyšší než 25 tisíc korun měsíčně. Zpravidla bydlí v Praze nebo v některém z velkých měst, případně v malé obci do 5 tisíc obyvatel. Pravidelně nakupují biopotraviny 4 % spotřebitelů, zhruba třetina lidí biopotraviny zná a občas si je koupí. Velmi často kupují biopotraviny matky s malými dětmi, protože jim chtějí dopřát to nejlepší. Na trhu už jsou v současnosti i kojenecké bio výživy a přesnídávky. Stále více se biospotřebitelé zajímají o podmínky, za jakých byly vyrobené produkty, které kupují. Například bio maso je pro ně zajímavé i kvůli tomu, že zvířata žijí v lepších podmínkách než na konvenčních farmách.

Kde nakupovat

Nejvíc biopotravin, celkem 74 %, se prodalo v obchodních řetězcích. Supermarkety, hypermarkety a sítě drogérií začaly zákazníkům nabízet širší sortiment biovýrobků. "Razantní rozšíření nabídky biopotravin v maloobchodních řetězcích nastalo s příchodem jejich privátních značek na přelomu roku 2007 a 2008. Do té doby byla nabídka omezena většinou na sortiment zdravé výživy, který byl vystaven na jednom regálu, zpravidla na málo frekventovaném místě," říká Zuzana Čítková, jedna z autorek ročenky Český trh s biopotravinami 2009.

Nákup v supermarketu je pro spotřebitele nejjednodušší. K běžnému nákupu přihodíte biopotraviny. Na jednom místě koupíte všechno, co potřebujete pro přípravu běžného jídla, maso, sýry, oleje, sladkosti nebo koření. Většina obchodních řetězců nabízí specializované bio koutky nebo biopotraviny speciálně označuje v regálu pro lepší orientaci spotřebitele. Problém nastává při nákupu zeleniny a ovoce. Obchodní řetězce obvykle nemají příliš velký výběr a navíc ovoce a zelenina pochází ze zahraničí.

Privátní značky maloobchodníků tvoří přes 30 % z nabízeného biosortimentu v řetězcích. Největší nabídku biopotravin pod vlastní značkou mají hypermarkety Tesco: bioznačka Tesco Organic čítá 108 položek. Následuje privátní bioznačka Intesparu Natur*pur s 98 položkami, Albert Bio má 60 položek, Rossmann 49 a "naše bio" řetězce Billa mělo v červnu 2009 celkem 18 položek. V maloobchodních řetězcích bylo v červnu 2009 nabízeno celkem 1 317 položek biopotravin.

Na rozdíl od supermarketů specializované prodejny biopotravin a zdravé výživy ztrácejí podíl na trhu. Jen necelá pětina biopotravin se prodá v nich. "Specializované prodejny biopotravin a prodejny zdravé výživy nezachytily obrovský nárůst poptávky po biopotravinách v posledních letech. Od roku 2005 ztratily 19 procent podílu na obratech trhu," doplňuje Tom Václavík, vydavatel ročenky. Čtyři procenta na trhu s biopotravinami mají lékárny.

Specializované prodejny jsou na rozdíl od supermarketů schopné nabídnout zákaznický servis včetně rady, jak jednotlivé produkty použít v kuchyni. Navíc v malých prodejnách objevíte i to, co supermarkety nenabízejí. Zelenina a ovoce pochází obvykle z okolí, a tak máte záruku čerstvosti a kvality.

Nakupujte přes bedýnky

Zatím malý podíl na trhu s biopotravinami má prodej přímo na farmách. V loňském roce nakoupili Češi bioprodukty od farmářů za 25 milionů korun. Přitom nákup na farmě má mnoho výhod. Kupujete zaručeně čerstvé, chutné a levnější potraviny než v obchodech. Seznam bio farmářů, kteří nabízejí prodej ze dvora, je k dispozici na webových stránkách Hnutí Duha nebo Biospotřebitel.cz

V zahraničí je běžné, že rodiny mají svého oblíbeného farmáře, ke kterému jezdí pro zásoby. Případně je možné využívat systém biobedýnek. Jde o přímý způsob nákupu čerstvé produkce z farem. Několik spotřebitelů se domluví mezi sebou a osloví farmáře v okolí. Ten jim pravidelně, zpravidla 1x za týden nebo dva, dodá bedýnku obsahující aktuální produkci. Obsah bedýnek se v průběhu roku mění v závislosti na úrodě. Díky tomu se také více naučíte využívat sezónnost jednotlivých druhů ovoce a zeleniny.

Vlastní systém biobedýnek si můžete vytvořit i vy, případně se zapojit do některého z již existujících. O tento způsob nákupu je ale mezi spotřebiteli velký zájem a poptávka po čerstvé produkci z farem roste. Může se vám stát, že budete v některém ze současných systémů zařazeni na čekací listinu.

AUTOR: Ludmila Hamplová

Jak ušetřit při nákupu

- Nakupujte přímo na bio farmách nebo na bio jarmarcích - produkty jsou čerstvé, chutné a levnější a zemědělci zůstává celý výdělek.

- Zapojte se do existujícího systému bio bedýnek. Není ve vašem regionu? Tak vytvořte s místními bio zelináři nový.

- Nechte si zasílat bio ovoce nebo bio zeleninu přímo od ekologického farmáře.

- Nakupujte větší množství biopotravin naráz se slevou.

- Nakupujte hlavně sezónní potraviny.

- Mimo sezónu nakupujte bio ovoce a bio zeleninu zavařenou nebo sušenou.

- Nakupte větší množství čerstvých bioproduktů v sezóně a zmrazte, zavařujte nebo sušte.

- Věnujte více času rodině a přátelům a založte si vlastní bio zahradu.

- Vyhýbejte se drahým polotovarům. Vařte z čerstvých surovin - je to levnější a zdravější. Vařte větší množství. Použijte čerstvé byliny a koření, sezónní zeleninu, fazole a brambory. Zbytky zmrazte pro rychlé a snadné použití příště.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů