Pátek, 26. dubna 2024

Letí ekologie a obrázky z českého prostředí

Letí ekologie a obrázky z českého prostředí
Anketa

1) Jaké fotografie obecně jsou ve vaší nabídce nejoblíbenější?

2) Je možné v požadavcích zákazníků vysledovat nějaké trendy?

3) Jaký je poměr prodejů fotografií a grafiky? Mění se nějak požadavky zákazníků v tomto ohledu?

4) Změnil se nějak trh za poslední rok, zejména co se týká cen fotografií?

Barbora Hájková, marketing manager, Allphoto

1) Oblíbenost fotografií se odvíjí od typu zákazníků, jejich požadavků, nápaditosti, trendů, portfolia nabízených snímků a mnoha dalších aspektů. Obecně se dá však říci, že je velký zájem o lifestylové snímky. Velký úspěch u nás také zaznamenává tematika cestování - konkrétně bych uvedla kolekci Simephoto, která má velký ohlas u našich zákazníků a kterou výhradně zastupujeme pro ČR. V poslední době jsme také zaznamenali zvýšený zájem o černobílé fotografie.

2) Trendy hýbou celým světem a samozřejmě ovlivňují i svět fotografie. Zdravý životní styl, životní prostředí, business, módní průmysl, ale i nové technologie, kreativita a důraz na jedinečnost, to vše nalezneme v dílech profesionálních fotografů.

3) V naší nabídce naleznete jak fotografické záběry, tak vektorovou i 3D grafiku. Allphoto se však převážně specializuje na fotografické obrazové materiály, a proto i poptávka po fotografiích převažuje nad grafikou. Naše nabídka přesahuje 5 milionů snímků, které jsou dodávány od stovky specializovaných fotobank z celého světa a jednotlivé snímky jsou pečlivě vybírány.

4) Letošní rok byl ve znamení finanční krize, která zasáhla mnoho oblastí trhu. Některé firmy začaly šetřit a snižovat náklady. To se samozřejmě odrazilo i do finančních prostředků, které byly vyčleněny pro nákup fotografií. Svým zákazníkům se proto i v těchto časech snažíme vyjít vstříc a nabízíme kvalitní snímky za příznivé ceny. Jelikož si jsme vědomi toho, že čas jsou peníze, tak poskytujeme svým klientům rešeršní službu, díky níž obdrží výběr snímků přímo na míru zdarma.

Martin Maun, project manager, Imagio.cz

1) Obecně se dá říci, že mezi nejoblíbenější fotografie patří jednoznačně ty, na nichž jsou zobrazeni lidé, ať už v určitých životních situacích, nebo při nějakých činnostech. Příkladem mohu uvést fotografie žen při masáži. Oblíbené jsou rovněž fotografie lidí představujících určitou profesi, nejčastěji obchodníci, telefonní operátoři či doktoři. Často stahované jsou také fotografie z oblasti cestovního ruchu, především prázdninových destinací. Za zmínku ještě stojí snímky z oblasti gastronomie.

2) Naše fotobanka působí na českém a slovenském trhu teprve jeden rok, dlouhodobé trendy tedy zatím nemáme možnost posoudit. Dobře patrné jsou pak především sezonní trendy v požadavcích v závislosti na ročním období. Nejvýraznějším je samozřejmě období před Vánoci, kdy se zákazníci orientují na sváteční tematiku. Jediným trendem, který je podle mého názoru dlouhodobý, je orientace na ekologii a témata alternativních zdrojů energie.

3) Ačkoliv máme v databázi obrovský výběr ilustrací a grafiky, v drtivé většině dávají zákazníci přednost fotografiím. Kromě fotografií je pak nejčastěji stahována 3D grafika, dále pak vektorová grafika a různé sady ikon, například pro použití na webových stránkách. Výjimkou nejsou ani fotografie kombinované s grafikou.

4) V našem případě se ceny za poslední rok téměř nezměnily. Změny u nás vzhledem k velmi nízkým cenám probíhají v řádu jednotek korun, a to v závislosti na aktuálním kurzu koruny k americkému dolaru.

Petra Musílková, content manager, Profimedia

1) Dlouhodobě se nejvíce prodávají fotografie lidí v nejrůznějších životních situacích. Nejvíce žádané jsou snímky, které jsou pořízeny profesionálně, ale zároveň vypadají i dostatečně reálně, aby se s nimi člověk dokázal ztotožnit. To znamená, že velmi záleží na modelech a prostředí. Takové snímky nabízí v dostatečném množství a kvalitě jen několik fotobank a Profimedia je v tomto ohledu rozhodně lidrem na našem trhu.

2) Již delší dobu se začíná významně projevovat zájem o ochranu přírody, úspory energie, bioprodukty a hlavně zdravý životní styl. Za poslední rok jsme prodali velké množství snímků, které odráží větší zájem lidí o životní prostředí a zdravou životosprávu. Také zaznamenáváme zvýšení poptávky po fotografiích z české produkce. Tomuto trendu jsme se přizpůsobili a v tuto chvíli disponujeme vlastní kvalitní databází fotografií, které zachycují české tváře, památky, města, jídlo i tradice.

3) Fotografií prodáváme daleko více než grafiky a dalo by se říci, že tomu odpovídá i struktura obsahu našeho archivu. V současné době nabízíme kolem dvaceti milionů fotografií a přes sto tisíc nejrůznějších grafik a ilustrací, obě kategorie denně aktualizujeme. Zájem o grafiku se zvyšuje, zákazníci častěji dávají přednost už hotovému návrhu, který můžou použít okamžitě a bez čekání. V rámci úspory nákladů a především času je nákup grafiky a fotografií z fotobanky nejlepším řešením.

4) Bezesporu došlo k určitým změnám, především začátkem roku dávali finální zákazníci častěji přednost méně kvalitním ale, levnějším fotografiím. Za cílem snížit výdaje na reklamu slevili klienti ze svých nároků na kvalitu fotografií i na zajištění práv, která s jejich použitím souvisí. V poslední době zaznamenáváme opět větší zájem o propracovanější snímky z dílny předních světových fotografů, zákazníci si uvědomují, že se v rámci propagace vyplatí investovat do kvalitních snímků - ať je krize nebo ne, reklama stále prodává.

Georg Hodek, majitel, Isifa

1) Hlavní témata licencovaných snímků zůstávají prakticky nezměněná - v reklamním segmentu stále vedou motivy lidí s pozitivními emocemi. Média jsou permanentně zaměřena na snímky celebrit, a to od špičkových studiových portrétů až po paparazzi záběry.

2) Přirozené tematické trendy v rámci jednoho roku tvoří cyklicky se opakující témata svátků, ročních období atd. Během posledních let se vizuální jazyk licencovaných vizuálů velmi stabilizoval, určitá skupina klientů však klade stále větší důraz na "realistické" modely a záběry. Celosvětová recese se samozřejmě odráží ve skutečnosti, že často hraje roli spíše cena za licenci než snímek samotný. Recese se odráží i v prodeji filmových záběrů, zde je zřetelný růst proti minulosti; klienti využívají možnost srazit produkční náklady nákupem již hotových sekvencí.

3) Fotografie jednoznačně vede, poptávka po grafice je po několik let prakticky konstantní.

4) Trh se v posledním roce výrazně změnil - na cenu tlačí především nižší rozpočty pro reklamní projekty a konkurence "microstock" agentur (nejen cenová, ale i kvalitativní a obsahová).

V současnosti jedna z nejprodávanějších fotek ve fotobance Allphoto. Zájem je hlavně o přírodní motivy a také o fotografie z reálného českého prostředí.
Zdroj:Marketing & Media
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů