Nejuvědoměleji nakupují v Moravskoslezském kraji
Spotřebitelské chování českých zákazníků se i v období ekonomické krize řídí etickým kodexem. Dokazují to výsledky výzkumu spotřebního chování, jejž na konci loňského roku provedla konzultační a výzkumná agentura Market Gap. Nejsvědomitějšími jsou spotřebitelé z moravskoslezského kraje, kde je bezmála 20 % zákazníků ochotných bojkotovat výrobky nebo služby, při jejichž výrobě se využívá práce dětí, porušují lidská práva nebo týrají zvířata. Hned za Moravskoslezským krajem se umístila Praha s necelými 15 procenty. Třetí skončil Jihomoravský kraj, kde se uvědoměle a eticky chová každý desátý zákazník. Nejhůře v této oblasti spotřebitelského chování dopadl Plzeňský kraj, kde se o původ zboží zajímají pouze 4 % zákazníků.
Spotřebitelé při nákupu do velké míry přihlížejí i k tomu, jestli svým nákupem mohou někomu prospět. Více než 50 % všech zákazníků v České republice je ochotných nákupem podpořit neziskovou organizaci, Fair Trade, charitativní činnost či nějakou obecně prospěšnou myšlenku. Téměř pětina spo-třebitelů tímto způsobem během poslední doby už vědomou podporu svým nákupem projevila. Jedná se zejména o lidi z větších měst, spíše ženy než muže, ve středním věku a s vyšším vzděláním.
"Českým spotřebitelům není lhostejné, jestli zboží, které nakupují, vyrábí děti nebo je testováno na zvířatech. Nejvíce k původu zakoupených produktů přihlížejí zákazníci v Moravskoslezském kraji," uvedl Stanislav Adámek, marketingový stratég společnosti Market Gap. "Téměř pětina z nich je ochotná bojkotovat výrobky z etických, humánních a ekologických důvodů. Zároveň ale rádi podpoří charitu či určitou organizaci koupí konkrétních produktů nebo služeb," dodal Stanislav Adámek.
ZDROJ: REGAL