zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Prémie budou záviset i na snižování emisí

26.02.2010
Firemní ekologie
Klimatické změny
Prémie budou záviset i na snižování emisí


Manažeři mají mít větší zájem o zavádění ekologických produktů. Někteří investoři trvají na tom, že klíčové zůstávají obrat a zisk.

Dvě nizozemské společnosti se tento týden rozhodly, že prémie vrcholového managementu budou záviset také na širokých kritériích odrážejících udržitelnost životního prostředí či spokojenost zaměstnanců a zákazníků.

Okruh firem, které v odměňování kladou věští důraz na společenskou odpovědnost, se tak dále rozšiřuje. Ale zatím v něm převládají ty nizozemské.

Chemická firma DSM, dodávající různé chemické produkty, plasty a doplňky výživy, ve středu oznámila, že polovina bonusů vyplácených vrcholovému vedení za krátkodobé výsledky bude záviset na tom, kolik ekologicky šetrných produktů firma každý rok zavede, nakolik sníží spotřebu energie a jak se bude zvyšovat spokojenost zaměstnanců, zjišťovaná formou ankety.

Druhá polovina bonusů za kratší období bude podmíněna splněním finančních cílů - obratu nebo tvorbou hotovostních toků.

Bonusy za dlouhodobé výsledky budou poskytovány v podobě akcií: polovina z nich bude podmíněna ekonomickými ukazateli, polovina pak pokrokem ve snižování emisí skleníkových plynů v přepočtu na jednotku výroby. Přitom pohyblivá složka příjmu nesmí přesáhnout základní plat.

Výkonný ředitel DSM Feike Sijbesma říká, že se soustředí na trojí kritérium "lidé-zisky-planeta".

"Stálý růst představuje klíčovou hnací sílu naší celistvé strategie. Odměna je jedním z hlavních kritérií vyjadřujících vaši hodnotu," míní Sijbesma, který si v roce 2008 přišel na půldruhého milionu eur.

Podobný záměr ohlásila také zasilatelská společnost TNT, jejíž kritéria ještě zahrnují spokojenost zákazníků.

Jak na to šel průkopník

Jedním z průkopníků "neotřelého" přístupu k odměňování je nizozemský výrobce nátěrových hmot Akzo Nobel. Polovina dlouhodobých pobídek pro manažery této společnosti závisí na tom, jak si Akzo vede v Dow Jonesově indexu stálého růstu ve srovnání s ostatními chemickými podniky.

"Závisí-li odměňování jenom na finančních výsledcích, pak existuje riziko, že firma vsadí vše na jednu kartu," míní výkonný ředitel zmíněné společnosti Hans Wijeres. Tuto myšlenku prosadil také v ropném koncernu Royal Dutch Shell, kde stojí v čele výboru pro odměňování.

Nová pravidla nalezla u akcionářů velice příznivou odezvu - schválilo je 97 procent investorů firmy Akzo a vítají je také zaměstnanci.

Ne všichni jsou nadšeni

Chemička DSM s ročním obratem kolem devíti miliard eur navrhla změny v odměňování manažerů už loni. Ale tehdy narazila na odpor investorů. Dozorčí rada DSM proto své poslední plány obšírně konzultovala s akcionáři. Věří, že na valné hromadě příští měsíc projdou a najdou příznivou odezvu také mezi odboráři, médii i politiky.

Ale někteří z investorů zůstávají skeptičtí. Tvrdí, že finanční výsledky firmy jsou tím nejlepším metrem, jímž se má řídit odměňování.

"Nelze pouštět ze zřetele, že veškeré tyto věci samy o sobě vytvářejí hodnotu pro akcionáře. Cíle jako stálý růst nebo spokojenost zaměstnanců, jsou příliš matné," míní Jan Maarten Slagter, šéf akcionářského sdružení VEB.

Další jeho námitka zní: "Můžete si vést dobře ve třech nebo čtyřech komponentech, jež jsou součástí stálého růstu, ale nadále špatně ve vytváření hodnoty pro akcionáře. Právě ta by měla dlouhodobě podmiňovat odměňování managementu."

Carola Lamoenová, platová expertka firmy Robeco, ale vyzývá, aby se pojem "stálý růst" (sustainability) stal jedním z hlavních kritérií motivace manažerů. "Jsme přesvědčeni, že silné korporátní hodnoty, včetně péče o zájmy zaměstnanců, zákazníků a také o životní prostředí, jsou výchozím předpokladem pro to, aby firma dlouhodobě dosahovala nadprůměrných výsledků," říká Lamoenová.

Není to jen módní pojem

Stálý růst byl v podnikatelských kruzích módním, někdy až vysmívaným pojmem. Nyní se ale ukazuje, že nabývá klíčového významu v odměňování firemních manažerů.

Jde o všezahrnující pojem týkající se nejenom prostředí, ale i takových otázek, jako jsou spokojenost zaměstnanců a bezpečnost. Ředitel chemičky DSM Feike Sijbesma zastává názor, že v nových pravidlech jde více než o pouhý byznys.

"Naše vnuky bude mnohem více než výnosy na burzách v letech 2009 a 2010 zajímat to, jaký dopad mělo naše hospodaření na planetu," říká Sijbesma.

AUTOR: Richard Milne
AUTOR: Michael Steen

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí