Díky "padesátce" jsou auta tišší až o 40 %
V Praze je méně hluku z dopravy, dokazují první studie. Na okraji města ale budou moci brzy řidiči přidat.
Snížení rychlosti na páteřních komunikacích v Praze zabralo. Podle prvních výsledků analýz magistrátního odboru dopravy, které mají HN k dispozici, působí pomalejší auta až o 40 % méně hluku. Díky "padesátce" se navíc ani netvoří kolony. Přesto včera vystoupil primátor Pavel Bém a prohlásil, že na některých místech by měli řidiči zase jezdit rychleji.
Centrem Prahy projíždějí denně statisíce řidičů z celé země. Od 1. ledna musejí zpomalit i na čtyřproudých silnicích na padesát kilometrů v hodině. Důvodem jsou prohrané soudní spory magistrátu s Pražany, kteří si stěžovali na hluk. Podle výsledků prvních měření se ale doprava ztišila a řidičům se cesta protáhla maximálně o minutu a půl na magistrále v centru. "Lze konstatovat, že prodloužení doby jízdy je v porovnání s přínosem zlepšení životního prostředí (pokles akustické energie o asi 40 procent) únosné," stojí v magistrátní zprávě.
Detailní podoba výsledků bude k dispozici v pátek. Na stole ji bude mít i Bém, který se k jejím výsledkům vyjádří "až je prostuduje". Bém se chce také na základě výsledků rozhodnout, které ze šesti úseků vyjmout z rychlostního omezení.
Podle informací HN by mělo jít o oblast u pražského letiště a u Barrandovského mostu, kde není bytová zástavba a hluk nemá koho obtěžovat. "Jsem přesvědčen, že v některých místech nesmyslná omezení zmizí," prohlásil Bém.
Pro rušení padesátky je i předseda dopravního výboru David Vodrážka (ODS). Dopravní omezení jsou totiž jednou z věcí, které ubírají ODS před volbami preference. Kvůli nelichotivým průzkumům a potížím typu padesátky nebo Opencard kritizuje Prahu i centrální ODS.
AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz