zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ve Francii je v módě ekologie

13.04.2010
Obecné
Ve Francii je v módě ekologie

Na soutěži POPAI Awards v Paříži byla letos poprvé kategorie "ekologického designu" a na souběžně probíhajícím veletrhu Marketing at Retail se prezentovaly inovace v této oblasti. Svědčí to o tom, že vedle silného návratu k výrobě z kartonových materiálů jsou ohledy na životní prostředí v evropském retailu jasným trendem tohoto roku.

To potvrzovaly i zúčastněné firmy. Podle zástupce jedné z nich, společnosti Perimedias, klienti chtějí "ekologické POP". I zákazníci si prý začínají všímat, že je např. leták či stojan označený logem Imprim´Vert nebo PEFC či FSC, které prokazují ekologické zpracování.

Ekologicky ano, ale levně

Skeptičtěji se k tématu vyjadřoval Eric Carabajal, generální manažer asociace POPAI France: "Někteří klienti chtějí ekologická řešení, ale když řeknete, že jsou trochu dražší, už začínají pochybovat. Proto je na výstavě vidět tolik kartonů, které jsou levné a mohou být vyráběné i z recyklovaných a recyklovatelných materiálů," říká Eric Carabajal. Zákazníkům na prodejnách je ale v drtivé většině úplně jedno, z jakých stojanů nakupují.

Díky studii POPAI Eric Carabajal přesně ví, že francouzský trh POP poklesl vloni o 12 % a dominuje výroba z kartonů. Podíl na tom měly mj. nižší investice kosmetických firem. Naopak veletrh Marketing at Retail je téměř jednou tak velký jako při minulém ročníku před dvěma lety. To je dáno tím, že firmy potřebují nyní najít nové zákazníky. A musí přitom vyhovět jejich aktuálním potřebám, k nimž patří nízká cena, ale i "zelená image".

Zelená image klienta

Ve Francii nicméně bylo patrné, že ekologický aspekt není něco, co by si vymysleli výrobci POP pro vylepšení své image. Požadavek vychází od klientů a jejich managementu, který chce zelenou politiku promítnout do všech aspektů působení firmy. "Zelené POP" je také letos hlavní téma, které diskutují zástupci zadavatelů na půdě POPAI. (Francouzský POPAI sdružuje nejen výrobce POP, ale také jejich klienty.) V oboru, kde se mnoho materiálu znehodnotí či vyrobí zbytečně, má toto téma své místo.

Také Jakub Tmej, exportní manažer Story Design, se při komunikaci s firmami v zahraničí s ekologickým trendem také více setkává. "Firmy po nás již ekologické certifikáty vyžadují, hlavně ve Francii je to hit. První, co po nás např. v L'Oréalu chtěli, byl certifikát ISO 14001 o nakládání s odpady apod. To není v ČR běžný požadavek. Certifikaci máme naplánovanou na květen a červen," říká Jakub Tmej.

Patentovaná eko-řešení

Svoje řešení AdLite prezentovala na veletrhu francouzská pobočka HL Display. Světelné trubice do regálů, které nevydávají žádné teplo a mají o 50 % nižší spotřebu, než je běžné, nabízí i v ČR. Podle Nory Čapkové z českého HL Display ekologický trend v POP dorazí i k nám. Zavádění AdLite nyní klienti testují a výrobce předpokládá velký zájem. HL Display je původně švédská firma a letos zavedla logo We Care, aby upozornila, že se věnuje recyklaci plastů při výrobě a využívá nové materiály, jako je R-PET z PET lahví.

Další patentovaná řešení představila firma Trabelbo, jež vyvinula permanentní skládací stojan J Lock z dřevovláknité desky (MDF), který nevyžaduje žádné spoje a prvky do sebe zapadají (obr. 7). Šrouby ani lepidlo nepoužívá ani jednoduchý Greenbox Display od firmy Shop-Teasing. Podobný jednoduše skládací a lehký stojan se objevil i na POPAI Awards v Praze v prototypech od firmy Thimm Schertler.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
E-expert, spol. s r.o.
26
10. 2017
26-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí