Bedýnkové systémy prodeje
Elektronickou databázi takzvaných bedýnkových systémů prodeje potravin a bioklubů sdružujících odběratele biopotravin chtějí vytvořit organizace zabývající se propagací ekologického zemědělství. Zájem zejména o prodej sezonní zeleniny a ovoce od pěstitelů přímo zákazníkům, již roky oblíbený v západních zemích, roste také v Česku.
Do poloviny dubna by měl být adresář Kam pro bedýnky vydán v elektronické formě a bude dostupný na internetových stránkách Bio-info.cz, Hnutí Duha a Biospotrebitel.cz. Zájemci o odběr si v budoucnu v adresáři jednoduše vyhledají možného dodavatele z okolí svého bydliště, údaje o jeho sortimentu, kontakt na něj a další potřebné informace.
Odběr bedýnek si obvykle organizují sami zájemci. Skupina spotřebitelů se dohodne s místním pěstitelem, který jim zpravidla v pravidelných intervalech dodává své výpěstky na odběrové místo. Ve stanovenou dobu si tam mohou svou "bedýnku" vyzvednout. Dodávka se většinou platí předem a obsah balíčku může být do jisté míry překvapením. Farmář jej může v závislosti na ročním období upravit podle vlastního uvážení. Prodej zeleniny či ovoce s využitím bedýnek se v posledních letech v Evropě rychle rozšiřuje a dnes jej provozují stovky farmářů a obchodníků zejména ve Velké Británii, ale také v Německu či Rakousku. V Česku naopak lidé výhody tohoto způsobu prodeje teprve objevují.
Zájem farmářů o přímý prodej jejich produkce v poslední době roste. Kromě prodeje výpěstků přímo ze dvora se rozšiřuje například síť automatů na prodej čerstvého mléka. Těch jsou v zemi již desítky a další přibývají.
Nově začínají vznikat také takzvaná farmářská tržiště, obyvatelé velkých měst si na nich mohou koupit čerstvé potraviny či květiny přímo od farmářů či výrobců. Ve všech zmíněných případech dostávají zemědělci za své výrobky lépe zaplaceno. Nemusejí se totiž dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v neobvyklých způsobech prodeje hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídka čelí kritice některých zákazníků kvůli své kvalitě či čerstvosti.