Čtvrtek, 25. dubna 2024

Neony versus LEDky: Někdo tady fabuluje

Prakticky od doby, kdy se do světelné reklamy začaly tlačit světelné diody (LED), se začalo mluvit o jejich srovnávání s neonem.

Neony versus LEDky: Někdo tady fabuluje

Sign vás samozřejmě informuje o výhodách a nevýhodách jednotlivých technologií. Narazili jsme ale na skutečnosti, které porovnání staví do jiného světla. Ono totiž záleží na tom, kdo porovnání dělá.


Slavná věta "Nevěřím statistice, kterou si sám nezfalšuji", připisovaná Winstonu Churchillovi, platí jednoznačně i ve světelné reklamě. Řekněme to jasně a na začátek - porovnání těchto dvou technologií vychází podle toho, jaké jsou zájmy těch, kdo je platí.

Určitě jste si všimli, že v Signu si nikdy nepřečtete, že LEDka je lepší, nebo neon je lepší. Nejde o to, která technologie se nám víc líbí, ale každá má prostě svoje. Jinak se bude vyjímat neonová reklama v pivovaru, na retro podniku nebo divadle než LEDky, naopak modernější způsob osvětlení najde své místo ve spojení s moderním designem provozoven, firemních budov nebo hi-tech reklam. Ale to asi všichni výrobci reklamy a zadavatelé vědí.

Nekonečné hlubiny internetu

Když jsme na internetu sbírali podklady pro porovnání obou systémů, netušili jsme, na jaké poklady narazíme. Zadáte-li do vyhledávače porovnání neonů a LED (pokud možno v angličtině), naleznete mnoho výsledků. Obvykle se nacházejí na stránkách výrobců jednotlivých systémů a také na webových prezentacích výrobců reklamy. Když nás Google postavil před tak odlišné výsledky, rozhodli jsme se tento článek pojmout tak trochu netradičně. Už jste si zvykli na duely osobností z oboru, které odpovídají na stejné otázky obvykle dvěma opačnými způsoby. Tento článek je tedy také takovým duelem, jen neporovnáváme odpovědi živých lidí, ale testy jednotlivých osvětlovacích systémů. Netradičně vám nepřineseme dva pohledy na věc, ale rovnou tři! A tak jako vždy u duelů upozorňujeme, učinit si závěr je čistě na vašem úsudku a zkušenostech.

Porovnání první: Objektivita především

Nemůžeme začít jinak, než porovnáním, které je podle našeho názoru nejobjektivnější. Nepouští se do žádných číselných srovnání, jen popisuje výhody jednotlivých technologií. Pochází od Lisy John, majitelky společnosti John Neon, součásti sítě velkoobchodních prodejců hotových neonových reklamy Myneonheaven.com. Dokonce se jedná o jeden z nejcitovanějších "průzkumů" na signmakingovém internetu, paradoxně často bez uvedení jakéhokoliv zdroje. Ostatně, kdo z vás by citoval konkurenci, že.

Její porovnání srovnává nejviditelnější parametry obou způsobů osvětlení. Pojďme se podívat na argumenty majitelky neonářské firmy. Její argumenty citujeme doslovně.

Cena - LED reklamy jsou levnější. Patrný je přibližně 10% rozdíl v ceně, ale bavíme se pouze o vstupních nákladech. Nicméně tak malý rozdíl by neměl ovlivnit rozhodování zadavatele.

Prostor - Většina firem operuje na velkých prostorech. Nicméně pro ty, které s prostorem bojují, platí, že LED reklamy mohou být tenčí zhruba o dvě třetiny. Bavíme se samozřejmě zejména o hloubce. Tam, kde LED reklamě stačí cca 2,5 cm, potřebuje neon 7-12 cm (pozn. redakce: autorka uvádí tloušťky v palcích, pro jednodušší orientaci jsme je převedli na metrický systém).

Doprava a instalace - S výše uvedeným, tedy nižší tloušťkou a hmotností LED reklam, souvisí i snadná doprava a instalace. U LED reklam je to skoro jako věšet obraz, protože jsou tak lehké. To také nabízí rychlou interakci mezi zákazníkem a výrobcem při změnách požadovaného konceptu.

Zelený faktor - LEDky spotřebují méně elektřiny. Obvykle stačí nějakých 10 W, aby mohla reklama svítit. Nižší spotřeba znamená větší efektivitu. Také z těchto reklam neunikají žádné plyny, což z nich činí ekologicky přijatelnější alternativu. Na druhou stanu jsou svítící neony vidět i v mlze, což se o jiných způsobech osvětlení nedá říct.

Údržba - LEDky nevyžadují žádnou údržbu. (Pozn. redakce: V tomto bodě s autorkou zásadně nesouhlasíme. Samotné LED čipy jsou možná velmi spolehlivé, co ale selhává velmi často, jsou elektronické obvody a další součásti napájení. Nicméně autorka má na mysli zřejmě samotný zdroj světla, tedy LED čip.) Nedochází u nich k problémům, protože nejsou vyrobeny ze skla, plynu nebo rtuti. Jsou malé a jasné. Na druhou stranu neon obsahuje plyn, který musí doplňovat školený profesionál. Nicméně, doplňování plynu probíhá jednou za půl roku nebo i za delší dobu, takže to není nic, kvůli čemu by bylo nutné se vzrušovat. Další problémy s neonovými reklamami nebývají, pokud je někdo nerozbije fyzicky.

Animace - LEDky jsou dostupné v mnoha animovaných provedeních. Nicméně oba typy reklam nabízejí mnoho variací.

Porovnání druhé: LEDky jsou nejlepší

Článek Krise Starlipera vám přinášíme také v nezměněné podobě. Je totiž plný už dávno vyvrácených polopravd, mýtů nebo manipulací.

"Kdekoliv jedete, vidíte, jaký rozdíl přinesly moderní technologie do firemního značení. Dvě oblíbené volby jsou neony a LEDky. Zaručují jasné světlo a barvy pro přilákání zákazníka. Pokud se rozhodujete, kterou z nich zvolit, musíte myslet na dostupnost, praktičnost a naše životní prostředí. Víte, která technologie je pro vás ta pravá?" zní emotivní úvod autora, po kterém asi tušíte, jakým směrem se bude jeho porovnání pohybovat.

"V dnešní ekonomické situaci si firmy musí vybírat pro svou reklamu cenově efektivní zařízení. Co je ale ještě důležitější, je, kolik vás bude stát reklama a její provoz v budoucnu. Když se poprvé podíváte na ceny neonové a LED reklamy, nebudou se vám zdát ceny LED reklam o tolik nižší. Když se ale podíváte do budoucnosti na to, co vaši firmu bude stát víc, je zde mnoho důvodů věřit, že LED reklama vás bude stát méně. LED reklama vyžaduje menší údržbu než neon. Od jednoduchého čištění až po výměnu plynu během dekády či dvou, to vše dělá z neonů velmi drahou reklamu. LED reklamy naproti tomu nevyžadují výměnu v průběhu 100 tisíc hodin," argumentuje autor naprostým nesmyslem.

Pokračuje v neméně emotivním duchu na v současnosti moderní ekologickou notu: "Pokud se vaše společnost rozhodne používat neonovou reklamu, můžete tím spoluvytvářet nebezpečné životní prostředí pro sebe a celý náš svět. LEDky jsou tím, co naše životní prostředí potřebuje. Nejen že jsou vytvořeny pro světelnou reklamu, ale staly se populární volbou i rodin myslících ekologicky, které je používají na osvětlení v domácnostech. LEDky potřebují pouze 10 W tam, kde neonové reklamy potřebují až desetkrát tolik. To znamená, že vaše účty za elektřinu budou nižší. Kromě vyšší spotřeby jsou neony také nebezpečné našemu životnímu prostředí, protože zde existuje možnost úniku toxických plynů (třeba argonu a rtuti), používaných k vytvoření neonového efektu. Chcete, aby vaši zaměstnanci byli vystaveni účinkům takových toxinů?"

A jaké jsou závěry Krise Starlipera? Už asi tušíte. "A co je nejlepší, LED reklamy jsou oproti neonu praktické. Místo výměny celé reklamy můžete pouze změnit sdělení (zde má autor na mysli textové LED reklamy, pozn. red.). Pro ještě výraznější sdělení můžete přidat animace. Vaše LED reklama se může měnit, jak často chcete. To prakticky znamená, že LED reklamy se splácí samy. Neonové reklamy také zabírají třikrát až pětkrát tolik místa, než LED reklama. Vybrat si neonovou reklamu tak prakticky nedává žádný smysl. Zapomeňte na neon, LED reklamy jsou jasně lepší volbou. LED jsou dostupné, protože budete mít nižší účty za elektřinu a za údržbu. Naše životní prostředí by chtělo, abyste si vybrali LED pro minimalizaci rizika úniků toxických plynů. Nebojte se koupit si další reklamu. LED jsou to, co chcete, co si můžete dovolit a co potřebuje naše životní prostředí. Co ještě chcete vědět?" končí článek autora, který sám sebe označuje za bývalého fanouška neonových reklam. Po dle našeho názoru jeho článek sice obsahuje mnohé pravdy, ale podané s takovou dávkou zkreslení, že by se podle něj neměl řídit nikdo, kdo uvažuje o pořízení reklamy.

Porovnání třetí: Neonův advokát

Nakonec jsme si nechali porovnání, ve kterém to s neonem není tak špatné. Rozhodně se nedá říct, že by neon prohrával, naopak v některých ohledech svého soupeře, tedy LEDku, naprosto deklasuje. Jedná se o testy, které provedla společnost The Neon Group. Samozřejmě záleží na zvolených aplikacích, ale od toho je tady náš článek, abychom vám ukázali, že nic není černé, nebo bílé. No, i když vlastně se dá říct, že naše poslední srovnání je bílé, jak později uvidíte. The Neon Group je společenství neonářů, výrobců světelných reklam, umělců a dalších, kdo s neonem pracují, které má za cíl chránit zájmy těch, kteří se na trhu pohybují, před zkreslenými informacemi (čímž myslí zejména marketingové proklamace výrobců LED).

V záhlaví svých webových stránek uvádí organizace toto prohlášení: "Budoucnost neonové a světelné reklamy je v posledních letech v ohrožení. Skutečná hrozba je v rozšíření alternativních světelných zdrojů, zejména LED, a hlavně nedostatek obrany neonových reklam. Přestože neon je časem ozkoušená technologie, jsou stále vzácnější inzeráty, články a názory vyzdvihující jeho dobré vlastnosti v odborných časopisech a publikacích (jak sami víte, to není případ Signu, pozn. red.). mezitím se zde usídlily články a inzeráty LED systémů, které často používají překroucené informace o neonech."

K dokázání svých názorů a skutečnosti, že neon je stále velmi užitečný zdroj světla, pokud jde o reklamu, vytvořili sekci s odbornými články o porovnání obou systémů (a nejsou to články z nějakých obskurních médií obdivovatelů neonu, ale třeba ze světoznámého deníku New York Times), ale hlavně připravili několik videí, která dokumentují srovnávací testy obou technologií na standardizovaných systémech, představujících světelné reklamy.

Srovnávají zde neony s třemi LED systémy (US LED, Sloan a GE). Jak už jsme řekli, pro větší přesvědčivost testů se srovnává bílý neon s bílými LED. A najednou to vypadá, že LED rozhodně není univerzální odpověď na všechno.

Neon vs. US LED: Pro představu, srovnání probíhá na standardizovaném světelném prvku, ve kterém jsou dvě řady světelných zdrojů. Porovnává se svítivost, příkon a cena aplikace. Spotřeba takto navrženého LED systému je 18 W, neonu 23 W. Jak vidíte, nejedná se o nijak velký rozdíl, o kterém píše autor článku v předchozím srovnání.

U poměrně důležité kategorie intenzity osvětlení se dostaneme na velmi zajímavá čísla. Zatímco tato veličina má u US LED systému hodnotu 254 lux, neon nabízí více než dvojnásobek - 614 lux.

Zadavatele reklamy také bude zajímat cena. Srovnání pochází z USA, proto je v dolarech. Na koruny je přepočtena v kurzu ČNB ze dne 7. 2., který činí 17,75 Kč/1 USD. LEDková instalace vyšla testující na 98,60 USD (1750 Kč). Neonář by za stejnou reklamu požadoval 73,75 USD, což je 1309 Kč.

Ještě zajímavější je srovnání hodnot spotřeby a ceny instalace při srovnatelné intenzitě světla. Autoři odebrali jeden světelný zdroj u neonu, čímž snížili světelnou intenzitu na polovinu ( i tak o něco víc než u LED). U LED zůstává příkon původních 18 W, protože k němu budeme hodnoty vztahovat. Spotřeba neonu se srovnatelnou intenzitou světla klesla na 12 W! A cena takových reklam? U neonu klesla odebráním jedné trubice na 58,87 USD (1045 Kč). Abyste dostali srovnatelnou intenzitu světla, musíte u LED systému zaplatit 129,80 USD, což činí 2304 korun. Ještě se vám zdá LED systém tak výhodný?

Podobná čísla vycházejí i u ostatních dvou LED systémů v porovnání s neonem. Závěr: Za určitých okolností neon vychází mnohem výhodněji než srovnatelná LED reklama.

Co to znamená?

Tři příklady různých přístupů k porovnání neonů a LED, které jsme vám ukázali, znamenají pro výrobce reklamy jediné. Pokud budete prodávat jednotlivé typy reklam na základě marketingových materiálů výrobců, ať už neonů nebo LEDek, doporučujeme si udělat obrázek až na základě vlastní zkušenosti, cokoliv jiného nebude vůči zákazníkům fér. Doufáme, že vyvrácené nesmysly o životnosti LED 100 tisíc hodin už nikdo nepoužívá, nicméně jsou tu ještě další ne úplně pravdivé argumenty. Nehledě na to, že neon a trafa jsou tu se světelnou reklamou skoro 80 let, zatímco překotný vývoj LED systémů (a díky bohu za něj) způsobuje, že na trhu jsou každé tři měsíce nové moduly a napáječe, obvykle nekompatibilní s těmi starými.

A už teď je jasné, než se tohle dilema posledního desetiletí vyřeší, budou obě technologie bojovat zase s něčím jiným.

AUTOR: Václav Loubek
ZDROJ: SIGN

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů