zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

AGV s elektrickým pohonem v Hamburku

20.01.2012
Doprava
AGV s elektrickým pohonem v Hamburku
Nízká spotřeba energie a nulové emise umožňují dosáhnout efektivního a ekologického provozu.

Vývoj vozidel AGV (Automated Guided Vehicle - automaticky vedené vozidlo) s bateriovým napájením a jejich nasazení do provozu pro automatizaci manipulace s kontejnery realizuje společnost Gottwald pro efektivní provozní procesy v přístavech. Nízká spotřeba energie a nulové emise umožňují dosáhnout efektivního a ekologického provozu.

Společnost Gottwald Port Technology je dcerou akciové společnosti Demag Cranes AG se sídlem v Düsseldorfu. Založena byla před více než 100 lety, výrobky s označením Gottwald představují špičková technická zařízení pro překládku zboží v přístavech a terminálech kombinované přepravy. Výrobky s elektrickým pohonem jsou exportovány do více než 90 zemí světa a uživatelé mají rostoucí požadavky na efektivnost a ekologičnost jejich provozu.

INOVATIVNÍ KONCEPT POHONU

Ve srovnání s diesel-elektrickým pohonem je vozidlo AGV s bateriovým pohonem vybaveno sadou baterií s vysokým výkonem namísto dieselového motoru, generátoru a vedlejších agregátů. K výhodám patří vysoká účinnost, zjednodušení pohonu, minimalizace spotřeby energie při prostojích, snížení výdajů na údržbu, plně automatizovaná výměna baterií.

agvVysoká účinnost bateriově-elektrického pohonu vozidla AGV ve spojení s úsporami energie při prostojích výrazně snižují provozní náklady. K tomu ještě přichází úspory nákladů na provozní údržbu vozidla.

Kromě silné redukce hluku bateriový pohon plně eliminuje emise výfukových plynů v přístavech. Jakmile budou baterie dobíjeny elektrickým proudem z obnovitelných zdrojů, pak celková bilance CO2 bude nulová. Jako průkopník v automatizaci přístavní logistiky využívá společnost Gottwald již řadu let velké příležitosti plynoucí z automatizace přepravy kontejnerů pomocí vozidel AGV.

První vozidlo AGV bylo na trh uvedeno před téměř 20 lety. Technologie byla dále vyvíjena a zdokonalována až na pohon elektrickou energií s důrazem snížit hmotnost a zjednodušit stavbu vozidla. S ohledem na rostoucí požadavky na efektivitu a příznivý vliv na životní prostředí bylo vyvinuto automatizované vozidlo s bateriovým pohonem.

VÝVOJ VOZIDEL AGV

1993 - předání prvního vozidla AGV s diesel-hydraulickým pohonem do běžného provozu,

2006 - představení prvního vozidla AGV s diesel-elektrickým pohonem,

2008 - optimalizace procesů zavedením vozidla AGV (diesel-elektrický pohon) se zdvihem kontejnerů Lift-AGV

2009 - vývoj vozidla AGV s bateriovým napájením,

2011 - vozidla AGV s napájením z baterií v reálném provozu.

Provoz vozidel vyžaduje zřízení stanice pro výměnu baterií a jejich dobíjení. Výměna baterie je prováděna plně automaticky za cca 5 minut, dobíjení je řízeno inteligentním systémem, který optimalizuje zatížení proudové sítě. Baterie s vysokým výkonem jsou olověné, recyklovatelné a nevyžadují dodatečné chlazení nebo kontrolu, vyznačují se velmi dobrým poměrem cena - výkon.

Vozidlo bylo představeno i ve variantě s možností zdvihu kontejneru a jeho následným odložením na odstavnou pozici. Tím dochází k další optimalizaci procesů v přístavu při manipulaci s kontejnery a ke snižování provozních nákladů a ekologického zatížení.

Další využití této technologie se předpokládá u jiných přístavních zařízení, u těžkotonážních vozidel na letištích a vozidel pro vnitropodnikové přepravy.

VYSOKÁ PRODUKTIVITA A EFEKTIVNOST

Rozhodujícím směrem pro společnost Gottwald je automatizace přístavů a s tím spojená optimalizace logistických řetězců. Pro automatizaci přepravy kontejnerů a automatizaci skladování kontejnerů je dodávána duo technologie systémů AGV a ASC (Automated Stacking Cranes), s nimiž lze dosáhnout nejvyšší stupeň automatizace. Provozovateli terminálu duo technologie přináší následující výhody: výrazné zlepšení překládkových výkonů a s tím spojené výrazné zlepšení výkonů terminálu, snížení mzdových nákladů, lepší využití skladovacích ploch, zvýšenou produktivitu a zároveň snížení nákladů na manipulaci.

Pokrok ve vývoji vozidel AGV je výsledkem dlouhodobých vývojových prací a zkoušek v reálném provozu. Více než 300 vozidel je v každodenním a bezporuchovém provozu více než 15 let např. v kontejnerovém terminálu CTA Container-Terminal Altenwerder. Nyní jsou zde nasazena nová vozidla s bateriovým pohonem. Počátkem devadesátých let byla vozidla s diesel-elektrickým pohonem předána do provozu v terminálu ECT European Container Terminal v Rotterdamu.

Také portálové jeřáby pro automatické skladování kontejnerů ASC zaručují vysokou inovativní sílu v automatizaci překládky v přístavech. První dodávka takových jeřábů byla realizována již v roce 2005 pro belgické přístavy.

Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí