zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nechceme, aby nás obklíčily dálnice, brání se obce u Brna

13.01.2012
Doprava
Urbánní ekologie
Nechceme, aby nás obklíčily dálnice, brání se obce u Brna

Při procházce Ostopovicemi, které od Brna odděluje jen dálnice D1, člověka na každém kroku pronásleduje hluk z dopravy. Více než čtrnáct stovek obyvatel zde žije s vědomím, že limity hluku i polétavého prachu pravidelně překračují zákonné limity. Ve zlepšení nedoufají, zato je namíchlo, že by se situace mohla ještě zhoršit.

Jihomoravský kraj totiž do nového územního plánu zakreslil v blízkosti obce další rychlostní silnici, takzvanou jihozápadní tangentu, která by - jen větším obloukem - kopírovala dé jedničku. Ostopovice by se tak ocitly v sevření dvou silničních tahů. "Řešení, které navrhuje kraj, je škodlivé, neekonomické a v podstatě naprosto ignoruje jakékoliv naše připomínky," zlobí se starosta obce Jan Symon.

Kraj chce dopravu od Vídně přivést po navrhované čtyřproudé vozovce z Mikulova do Brna, kde by pak řidiči zamířili na Prahu či Ostravu a do Polska. Z Brna by se tak stala křižovatka středoevropských dálnic. "Myslíme si, že rozhodnutí kraje je nezákonné, protože umisťuje další zdroje znečištění do oblasti, které jsou už teď nadlimitně zasaženy," míní Symon. Jeho názor sdílí i další starostové obcí na jih od Brna. Čtrnáct z nich proto napadlo nový krajský územní plán u Nejvyššího správního soudu.

Vedení kraje si je však svou koncepcí jisté. "Jsem přesvědčen, že Zásady územního rozvoje byly připraveny s maximální pečlivostí a předpokládám, že u soudu uspějeme," uvedl krajský radní David Macek.

Na to mají starostové jediný komentář. "Bylo by to pro nás likvidační," shodují se. Kromě zhoršení životního prostředí se obávají snížení hodnoty nemovitostí ve vesnicích i jiných problémů. "Nás by to odřízlo od jediné části lesa, kam si mohou lidé udělat vycházku do přírody za oddychem," přibližuje starosta Modřic Josef Šiška. A zdejší obyvatelé mu přizvukují. "Už je tady i tak hrozné ovzduší a teď k tomu chtějí přidat ještě další silnici. To se zbláznili," říká Jana Adamusová, která vyrazila na procházku s dcerkou.

Obce si nejen stěžují, ale upozorňují i na alternativní koncepci, která vznikla z iniciativy občanských sdružení. Podle ní by se doprava rozdělila hned u rakouských hranic - do Prahy by vedla přes Znojmo směrem na Jihlavu, na Polsko kolem Břeclavi podél slovenských hranic k Lipníku nad Bečvou a dále na Ostravu či Český Těšín. "Když pojedou řidiči do Brna, tak si zajedou o 35 kilometrů. Navíc alternativní varianta počítá jen s třiatřiceti kilometry nových dálnic, zatímco krajská s jedenasedmdesáti," dodává Symon s tím, že by kraj ušetřil třicet miliard korun.

Krajský radní Macek však zmíněnou variantu odmítá s tím, že jde o nesmiřitelnou představu s jejich vizí budoucnosti regionu. "Kraj musí mít dobrou dopravní dostupnost, aby se Brno mohlo rozvíjet, být tahounem pro inovace, hospodářství, investice a kultivovat se. Druhý návrh chce, aby region chřadl a doprava ho objížděla ze všech stran," vysvětlil Macek.

Starostové však míní, že vedení kraje se nad alternativním návrhem ani nezamyslelo. "Je třeba hledat nejlepší možné řešení a ne jen tvrdě trvat na svém," podotkl starosta Ponětovic Pavel Vymazal. Také z jeho obce by se stal ostrůvek uzavřený v trojúhelníku dálnic D1, D2 a plánované tangenty kolem Brna.

AUTOR: Miroslav Kynčl
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat