zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Evropský parlament: Součástí Transevropské dopravní sítě je nově i síť dálkových cyklotras EuroVelo

18.01.2012
Doprava
Evropský parlament: Součástí Transevropské dopravní sítě je nově i síť dálkových cyklotras EuroVelo

Celoevropská síť dálkových tras EuroVelo, jejímiž koordinátory na českém území jsou Nadace Partnerství a Centrum dopravního výzkumu, se stala oficiálně součástí Celoevropské dopravní sítě TEN-T. Ještě před koncem roku 2011 o tom rozhodlo hlasování poslanců Evropského parlamentu v Bruselu, kteří návrh podpořili jasnou většinou 523 hlasů. Celoevropská dopravní síť se doposud týkala pouze dálnic, železnic a vodních cest a základním důvodem jejího zřízení v roce 1993 bylo zlepšení dopravní infrastruktury v mezinárodním měřítku.

"Rozhodnutí Evropského parlamentu znamená zároveň podporu udržitelným formám mobility, především té pěší a cyklistické," komentuje výsledek hlasování Daniel Mourek z Nadace Partnerství. "Dalším závazkem Evropského parlamentu má být další rozpracování strategie, která má vést především k ochraně nejzranitelnějších účastníků dopravního provozu, tj. pěších a cyklistů a ke snížení usmrcených osob na evropských silnicích do roku 2020 na polovinu," dodává Mourek.

Rozhodnutím Evropského parlamentu tak bylo do evropské sítě TEN-T začleněno i 14 evropských dálkových cyklotras s celkovou délkou přesahující 70 000 kilometrů. Čtyři trasy EuroVelo zároveň procházejí územím České republiky. "Již v roce 1995 jsme formulovali vizi ECF (Evropské cyklistické federace). Chtěli jsme vytvořit evropskou síť dálkových tras, která by měla být dokončena do roku 2020. Začleněním tras EuroVelo do sítě TEN-T se tato vize přiblížila své realizaci," konstatoval Bernhard Ensink, generální tajemník Evropské cyklistické federace, která je hlavním mezinárodním koordinátorem EuroVelo. Podle odhadů je k dokončení celoevropské sítě potřeba investovat 1,5-2 miliardy Euro. "Tato částka se zda být vysoká, ale očekávaný přínos této sítě jen pro cykloturistiku v Evropě je odhadován na celých 5 miliard Euro," vysvětluje Daniel Mourek.

V České republice se nejintenzivněji pracuje na Stezce železné opony / EuroVelo 13. V roce 2011 byl dokončen evropský projekt pro přípravu realizace této trasy s celkovou délkou přesahující 9 000 km, z nichž 500 kilometrů vede i přes území ČR. "V rámci projektu byla ve spolupráci s partnery z ČR, Bavorska, Dolního a Horního Rakouska navržena přeshraniční linie této evropské trasy podle jednotné evropské metodiky zpracované Evropskou cyklistickou federací," vysvětluje Daniel Mourek z Nadace Partnerství a dodává, že by měla být v dalších letech proznačena mezinárodním značením, a to jako první trasa EuroVelo u nás. Součástí projektu bylo i vydání nové brožury o Stezce železné opony. Tu představila Nadace Partnerství na právě uplynulém veletrhu Go a Regiontour v Brně.

Více informací: www.nadacepartnerstvi.cz, www.ecf.com
Foto ke stažení: https://bitly.com/zAYZHp (Stezka železné opony)

Kontakt:
Daniel Mourek, koordinátor přeshraničních projektů, daniel.mourek@nap.cz, tel. 274 816 727, 736 747 361
Profesní odbornost: marketing v cestovním ruchu, cyklistika a cykloturistika, přeshraniční cyklistické projekty, zástupce České republiky v Evropské cyklistické federaci a v Evropské Asociaci Greenways.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí