zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Modernizované motorové vozy řady 961

29.01.2012
Doprava
Modernizované motorové vozy řady 961

Řídicí vůz řady Bfhpvee je určen pro dálkové řízení neobsazených lokomotiv vratných souprav pro dopravu dálkových rychlíků a osobních vlaků na hlavních i vedlejších tratích. Slouží k přepravě cestujících na střední a delší vzdálenosti maximální rychlostí 140 km/h.

Jde o čtyřnápravový plně klimatizovaný řídící vůz 2. třídy. Je navržen tak, aby splňoval požadavky současně platných norem interoperability, tj. TSI pro hluk, TSI týkajících se osob se sníženou pohyblivostí a TSI - bezpečnost v železničních tunelech pro kategorii A z hlediska požární bezpečnosti.

Vozy řady 961 vznikají přestavbou osobních vozů typu Bdt (dříve Btme) vyráběných ve Vagónce Studénka v druhé polovině 80. let. Z původního vozu Bdt je odříznuta přední část a dosazeno laminátové čelo. Skříň je přetryskána a opatřena antikorozním a antivibračním nátěrem. Nově je provedena elektrická výzbroj včetně kabeláže, skříně elektrické a pneumatické výzbroje jsou umístěny na stanovišti strojvůdce. Skříně centrálního zdroje energie, klimatizace oddílu pro cestující, pojistek a baterií jsou umístěny pod vozem.

Vůz má nový velkoprostorový plně klimatizovaný oddíl 2. třídy s vyhrazeným místem pro přepravu invalidních vozíků a víceúčelovým oddílem k přepravě jízdních kol, kočárků a objemných zavazadel. K nakládání kol, kočárků a cestujících na invalidních vozících je určen přední nástupní prostor s dvoukřídlými vstupními dveřmi. Součástí interiéru je integrovaný modul WC s uzavřeným systémem EVAC, WC je uzpůsobeno také pro vozíčkáře. V části předního nástupního prostoru jsou podélně pod okny po obou stranách vozu umístěny sklopné sedáky. Nad okny jsou upevněny ocelové nosiče pro 10 jízdních kol. Oddíl pro cestující je řešen pro 56 sedících osob, je zde i prostor pro dvě osoby na invalidním vozíku.

V rámci rekonstrukce skříně pro zabudování elektrických předsuvných dveří jsou upraveny i nástupní hrany schodiště, aby stupně schodiště vyhovovaly požadavkům TSI. Na čelní přechod jsou dosazeny nové elektricky ovládané posuvné dveře. Vůz je vybaven audiovizuálním informačním systémem složeným z vlakového rozhlasu s digitálním hlásičem, palubním počítačem, a vnitřními a vnějšími optickými panely.

Klimatizované stanoviště strojvedoucího odpovídá svým designem a vybavením současným normám. Je vybaveno pultem, který vychází z lokomotivy Škoda 109E, sedačkou strojvedoucího a sklopnou sedačkou pro pomocníka. Sedačka strojvedoucího je posuvná, výškově nastavitelná a odpružená. Čelní sklo je vyhřívané, opatřené stěračem, ostřikovačem a sluneční zábranou. Externí čelní informační panel je umístěn u spodní hrany okna. Boční okna jsou polospouštěcí umožňující vyklonění z vozidla. Vůz má pneumaticky sklopná zpětná zrcátka.

Autorem designu čela řídicího vozu řady 961 a částečně také interiéru je Ing. et. Ing. Bohuslav Kunat.

Foto na :http://www.parsnova.cz/produkty/modernizace-a-rekonstrukce-zeleznicnich-kolejovych-vozidel/961
ZDROJ: Pars Nova
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí