zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Krátce - různé

05.04.2012
Obecné
Krátce - různé

Jak komunikovat nové auto s nulovými emisemi skleníkových plynů? Vůz s pohonnou jednotkou využívající jako palivo vodík, který pro životní prostředí jako by ani neexistoval? Mercedes-Benz v nejnovější kampani pro německý trh využil technologii, která je známá spíš z filmů, a auto udělal neviditelným. Jednu stranu vozu pokryly panely s LED diodami, které zobrazují obraz snímaný kamerami na druhé straně auta. Při pohledu z boku tak vůz při pohybu v prostoru na první pohled není vidět. Agentura Jung von Matt/Alster z natočeného materiálu vytvořila reklamní spoty a obsah, který lidé na internetu přirozeně sdílejí se svými přáteli.

Od loňského března používá japonská firma OKI ve svých tiskárnách části z bioplastu, který je z více než 25 procent vyroben z obnovitelné rostlinné biomasy. Vzhledem k tomu, že OKI prodá ročně přibližně 1,1 milionu tiskáren a multifunkcí, představuje použití bioplastu snížení emisí CO2 o 3 tuny za rok.

Budoucnost dopravy
Do roku 2020 by se měl vytvořit rámec pro informační, řídicí a platební systémy evropské multimodální dopravy, a to pro osobní i nákladní dopravu. Mělo by se směřovat k plnému uplatňování zásad "uživatel platí" a "znečišťovatel platí" a k zapojení soukromého sektoru do odstraňování deformací, vytváření zisků a zabezpečení financování budoucích investic do dopravy.
V dopravě na dlouhé vzdálenosti a v mezikontinentální nákladní dopravě bude nadále převládat letecká a lodní doprava. Nové motory, nová paliva a systémy řízení dopravy umožní zvýšit efektivnost a snížit emise. Do roku 2050 by mělo používání nízkouhlíkových paliv v letecké dopravě dosáhnout 40 %; do roku 2050 by se také měly na úrovni EU snížit emise CO2 z námořních lodních paliv o 40 %.
U městské dopravy by měl nastat výrazný posun k ekologičtějším vozidlům a ekologičtějším palivům. Do roku 2030 by se mělo používání vozidel na konvenční paliva v městské dopravě snížit na polovinu; do roku 2050 by mělo dojít k jejich postupnému vyřazení z měst; do roku 2030 by se mělo v centrech velkých měst dosáhnout zavedení dopravy zboží v podstatě prosté emisí CO2.

Hrozby USA a Číny příliš nevzrušují
Vlády zemí EU nepřikládají hrozbám z USA, Číny a dalších zemí kvůli emisnímu obchodu v letecké dopravě velký význam. Toto téma se projednávalo při posledním zasedání Rady ministrů dopravy a životního prostředí až pod bodem "Různé". Není také naplánován žádný konkrétní termín pro projednání tohoto tématu na úrovni hlav států a šéfů vlád. V SRN např. platí stanovisko spolkové vlády, že zahrnutí letecké dopravy do emisního obchodu je podle platného práva a bude se podle plánu realizovat. Zahrnutí všech letů zůstává z důvodu konkurence nadále významným německým požadavkem. Tamní vláda nemá obavy z nevýhod pro letecké společnosti z EU vůči aerolinkám ze Středního východu na základě skutečnosti, že jen lety mezi EU a prvním letištěm mezipřistání podléhají emisnímu obchodu. K tomu by byly náklady nového mezipřistání příliš vysoké. Hodnocení EU došlo k závěru, že mezipřistání navíc by se vyplatilo teprve při vysoké ceně cert ifikátu CO2 (kolem 75 eur).

Automobilky Toyota a BMW zahájily společný výzkum a vývoj akumulátorů příští generace pro pohon ekologických vozidel. Cílem spolupráce je zvýšení výkonnosti a kapacity Li-ion akumulátorů pomocí nové kombinace materiálů. Spolupráce obou automobilek navíc zahrnuje také dodávky turbodieselů BMW pro evropskou Toyotu, které japonskému výrobci umožní rozšířit nabídku vznětových verzí svých modelů v Evropě. Pro BMW je zase spojení s největším výrobcem hybridních vozidel na světě výhodné pro boj o udržení vedoucího postavení v prémiovém segmentu, ve kterém budou hrát hybridní technologie stále významnější roli.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí